INS: Ponderea intreprinderilor inovatoare a scazut in perioada 2014 - 2016 cu 2,6% fata de intervalul 2012 - 2014
Data: 1 – 15 martie 2018 2018
Cercetarea statistică privind inovaţia în industrie şi servicii în intervalul 2014 - 2016, realizată de Institutul Naţional de Statistică (INS), a relevat următoarele concluzii principale: ♦ inovaţia în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2014 - 2016, comparativ cu intervalul 2012 - 2014; ♦ din 1246 întreprinderi mari, 223 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că mai puțin de una din 5 întreprinderi mari a inovat; ♦ din 27 563 întreprinderi mici şi mijlocii, 2702 au fost inovatoare, ceea ce înseamnă că aproximativ una din 10 întreprinderi mici şi mijlocii a inovat.
Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovaţia în industrie şi servicii arată că, în perioada 2014 - 2016, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri, ponderea companiilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătăţite semnificativ, a fost de 10,2%, în scădere cu 2,6 puncte procentuale faţă de perioada 2012 - 2014. Din rândul acestora, 4,8% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 2,5% au fost societăţi care au introdus sau implementat numai produse şi/sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi, 2,9% au introdus atât produse şi/sau procese noi, cât şi metode de organizare şi/sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ.
În perioada 2014 - 2016, faţă de intervalul anterior analizat, 2012 - 2014, ponderea inovatorilor a scăzut la două din cele trei categorii de inovatori. Ponderea întreprinderilor care au implementat numai metode de organizare şi/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătăţite a scăzut cu 1,5% puncte procentuale. Dacă în perioada 2012 - 2014 ponderea întreprinderilor cu produse şi/sau procese inovatoare a fost de 3,5%, în perioada 2014 - 2016 s-a înregistrat o scădere cu 1,0 puncte procentuale.
Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse şi/sau procese, cât şi metode de organizare şi/sau de marketing a rămas aproximativ constantă.
Întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii
În perioada 2014 - 2016, întreprinderile mari, cu 250 salariaţi şi peste, au fost mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri), respectiv cu 10 - 249 salariaţi. Din numărul întreprinderilor mari, 17,9% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici şi mijlocii numai 9,8% au fost inovatoare. Faţă de perioada anterioară 2012 - 2014, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 9,1 puncte procentuale, de la 27,0% în 2012 - 2014 la 17,9% în 2014 - 2016. Aceeaşi tendinţă de scădere s-a manifestat şi în rândul IMM-urilor inovatoare, care, de la o pondere de 12,2% în perioada 2012 - 2014, au ajuns la o pondere de numai 9,8%, înregistrându-se o diminuare cu 2,4 puncte procentuale.
Mai puţină inovaţie atât în sectorul industriei, cât şi în cel al serviciilor
În perioada 2014 - 2016, faţă de perioada anterioară 2012 - 2014, în ambele sectoare economice (industrie şi servicii) s-a înregistrat o scădere a potenţialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei, s-a consemnat o diminuare cu 2,3 puncte procentuale, de la 12,6% în perioada 2012 - 2014 la 10,3% în perioada 2014 - 2016. În sectorul serviciilor, scăderea este mai mică cu 3,1 puncte procentuale, de la 13,1% în perioada 2012 - 2014 la 10,0% în perioada 2014 - 2016.
O mai bună cooperare între întreprinderile inovatoare româneşti
Faţă de perioada 2012 - 2014, a existat o cooperare mai bună între întreprinderi, ponderea companiilor care au cooperat crescând cu 2,5 puncte procentuale, de la 15,4% în perioada 2012 - 2014, la 17,9% în perioada 2014 - 2016. Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 21,9%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2014 - 2016 a fost de 13,8%.