Caile ferate europene se modernizeaza
Data: 1-15 martie 2021
După cum este cunoscut, Uniunea Europeană, din dorința de a impulsiona reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, a decretat anul 2021 ca An feroviar. La baza acestei decizii a stat faptul, unanim recunoscut, că sistemul de transport feroviar este cel mai prietenos cu mediul, dintre sistemele de transport terestre. Ca o urmare firească, se impune dezvoltarea și modernizarea lui.
Iată că Franța și Germania, două țări europene, considerate ca fiind în topul european (și) la capitolul căi ferate, și-au propus să colaboreze în vederea modernizării acestora. În acest scop, au actualizat un protocol de colaborare, așa cum rezultă din comunicatul de presă de mai jos:
„SNCF și Deutsche Bahn reînnoiesc colaborarea în domeniul tehnologizării și digitalizării
S-a semnat noua înțelegere privind cooperarea în domeniul digitalizării. La patru ani de la startul cooperării, în domeniul digitalizării, dintre SNCF și DB, președintele SNCF, Jean-Pierre Farandou, și dr. Richard Lutz, președintele Consiliului de conducere al DB, împreună cu Pierre Izard, director SNCF pentru Tehnologie și Innovație, și dr. Sabine Jeschke, conducătoarea sectorului de digitalizare și tehnologie din DB, au semnat o nouă înțelegere. Prin extinderea parteneriatului, se angajează ca întreprinderile lor să realizeze tehnologia și know-how-ul pentru ca sistemul feroviar să fie pregătit («fit») pentru viitor. Noua înțelegere se concentrează pe șapte domenii, printre care automatizarea exploatării are prioritate, precum și calitatea, capacitatea și atractivitatea sistemului feroviar, care trebuie să crească. Chiar dacă sistemul feroviar este și astăzi cel mai prietenos sistem de transport față de mediu, domeniile de cooperare includ managementul energiei și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Țelul constă în accelerarea integrării noilor soluții pentru realizarea provocărilor lansate de European Green Deal.
Jean-Pierre Farandou: «Misiunea noastră este de a asigura viitorul, de a dezvolta servicii mai bune pentru clienții noștri și de a pune bazele realizării unei căi ferate mai eficiente și mai robuste. Prin acest nou parteneriat dintre țările noastre, consolidăm programele noastre inovative și tehnologice, pentru a promova sistemul feroviar».
Dr. Richard Lutz: «Fiind două dintre cele mai mari sisteme feroviare europene, SNCF și DB stau în fața unor provocări asemănătoare și prin aceasta pot profita de soluții asemănătoare. Parteneriatul nostru este, din acest punct de vedere, foarte important: el ne oferă posibilitatea să colaborăm în transpunerea standardelor și inițiativelor europene, precum și de a efectua un schimb de idei și experiențe. Este exact ceea ce ne trebuie ca să stimulăm dezvoltarea sistemului feroviar european. În centrul acestei inițiative stă arhitectura viitoare a sistemului feroviar european cu elemente tehnologice pentru trenuri autonome, localizarea sigură a trenurilor, sisteme de comunicații viitoare, inclusiv 5G, precum și exploatare feroviară inteligentă prin utilizarea metodelor de simulare și KI.
Ambele societăți doresc să accelereze progresele în domeniile-cheie. Aici sunt luate în considerare transportul de mărfuri digital cu îmbunătățirea transmiterii transfrontaliere a datelor, BIM (Building Information Modeling) pentru proiectare și realizarea virtuală a construcțiilor, pe baza unei îngemănări digitale și ghidării călătorilor cu o aplicaţie mobilă. În plus, societățile au convenit să realizeze un schimb de experiență privind sistemele alternative de acționare, precum utilizarea biocombustibililor, a soluțiilor hibride, dar și a mobilității electrice și pe bază de hidrogen. Un alt domeniu important este cel privind realizarea de gări prietenoase cu mediul, cu accent pe managementul energiei, utilizarea de materiale de construcții prietenoase cu mediul și economisirea resurselor.
Printr-o cooperare mai strânsă în domeniile cercetare-dezvoltare, cele două societăți subliniază/confirmă viziunea și țelul lor privind realizarea și promovarea împreună de noi standarde menite a accelera mersul spre viitor al sectorului feroviar european»."
Demn de remarcat este faptul că, prin reactualizarea acestui protocol de colaborare, se au în vedere, pe lângă digitalizarea sistemelor, și alte domenii precum: sisteme alternative de acționare, managementul energiei, realizarea de gări prietenoase cu mediul etc.
Iată un exemplu demn de urmat. Cine are urechi să audă!
Alte articole



