Necesitatea unui pod rutier si feroviar la Braila
Data: 15-30 martie 2004
Un pod peste Dunare in zona Braila-Smardan (inclusiv posibilitatea interconectarii Insulei Mari a Brailei) si care sa faciliteze scurtarea legaturilor dintre Moldova si Ardeal la bazinul Marii Negre este o idee veche si care se afla in discutia autoritatilor de destula vreme, fiind deja lansate o serie de proiecte pe diverse amplasamente si variante constructive, precum si estimarile preliminare ale costurilor de executie atat a podului cat si a realizarii conectarilor la infrastructurile rutiere si feroviare necesare.
Oportunitatea acestui pod nu mai poate fi pusa in discutie, ramanand in discutie doar stabilirea surselor interne si externe de finantare necesare executiei.
De ce este acest pod este atat de important si de ce solutia de construire a acestuia trebuie sa fie o solutie combinata rutiera si feroviara? Este o intrebare care in ultima vreme a inceput sa se puna plecand, posibil, de la incercarea de a se micsora efortul financiar sau doar de la imposibilitatea de a privi lucrurile prin prisma dezvoltarii viitoare.
Raspunsul la aceasta intrebare va trebui sa fie dat cat mai lucid si cat mai rapid, iar lucrarile la acest pod demarate intr-un timp cat mai scurt pentru a demonstra, atat noua cat si viitorilor parteneri regionali din Uniunea Europeana si nu numai, ca suntem in stare sa privim viitorul printr-o perspectiva a dezvoltarii si interconectarii regionale bine gandite si justificate din punct de vedere economic si strategic.
Solutia unui pod combinat rutier si feroviar este mai costisitoare, dar in timp i se va demonstra utilitatea prin posibilitatile de dezvoltare echilibrata a sectoarelor agricole si industriale adiacente zonei, prin posibilitatile unice de a interconecta, pe o zona relativ redusa, trei principale Coridoare paneuropene de transport (Coridoarele IV, VII si IX), precum si prin importanta strategica, luand in considerare faptul ca, actualmente, Dobrogea are o singura legatura feroviara cu restul tarii (ansamblul de poduri rutiere si feroviare de la Fetesti-Cernavoda).
Un pod, inainte de toate, este o punte intre doua maluri, o lucrare de arta si de trainicie tehnica si inginereasca, o semnatura a capacitatii unui popor de a dori si de a realiza insemne durabile peste timp.
Trecand dincolo de ambitiile politice de moment, de inoportunitatile sau oportunitatile vremurilor de astazi, acest pod, mai devreme sau mai tarziu, se va construi, poate de noi sau poate de generatiile ce vor veni. Daca putem sa-l realizam noi, cei de astazi, atunci sa-l realizam bine si sa nu ne fie rusine cu el atunci cand, peste ani, cineva se va intreba de ce nu l-am facut cum trebuie.
Pentru ca in esenta, un pod ramane o punte intre doua maluri si intre doua timpuri.