Competitivitatea, intre iluzoriu si real
Data: 16 - 31 martie 2012
Asistam la o relansare a campaniei de promovare a produselor romanesti, ceea ce reprezinta, incontestabil, expresia unor foarte bune intentii. Mai mult decat atat: cu prilejul recentului Forum al IMM-urilor, gazduit de complexul Romexpo, reprezentantii autoritatilor au precizat ca se afla intr-un stadiu avansat de elaborare un complex de masuri menite sa asigure o sustinere adecvata a producatorilor autohtoni in vederea consolidarii pozitiilor lor de piata. Nu s-au prezentat detalii, dar directiile principale de actiune s-au conturat: este vorba despre stimulente fiscale si despre facilitatea accesului la surse de finantare, inclusiv din fonduri europene.
Nu este un secret pentru nimeni ca peste 611 000 de IMM-uri, care asigura peste 2,5 milioane de locuri de munca, s-au zbatut si se zbat in mari dificultati provocate, deopotriva, de putinatatea resurselor si de contractia pietei interne. Avem de-a face cu un veritabil cerc vicios care nu poate fi spart cu sloganuri, oricat de ademenitoare ar fi acestea.
Consumatorul - aflat, la randul lui, in situatia de a dramui un buget de familie afectat de criza - nu-si poate permite „luxul“ de a cumpara produse dupa alte criterii decat cele sintetizate de formula cost/calitate. Oricat de adanc ar fi sentimentul apartenentei de propria tara, cand este vorba despre propria existenta opteaza categoric pentru ceea ce este mai avantajos pentru el si familia lui. Nimeni nu-l poate condamna pentru un astfel de comportament „de piata“. Prin urmare, aspectul cel mai important se concentreaza in conceptul de competitivitate. Sansa de a se vinde un volum cat mai mare de „produse romanesti“ consta in asigurarea de catre fiecare intreprinzator a unui raport cat mai bun intre calitate si pret. Remarca este valabila nu numai pentru bunurile industriale si pentru servicii, ci si pentru produsele agroalimentare.
Pentru a fi performanti, intreprinzatorii autohtoni, din toate domeniile (deci, inclusiv fermierii) au nevoie nu numai de capacitati antreprenoriale adecvate (din pacate, spiritul antreprenorial se afla, de regula, la cote foarte coborate), ci si de un mediu de afaceri favorabil. Experienta nereusita cu asa numitul cod de bune practici din comert este o sursa de invataminte pentru a se aborda si rezolva corect temele legate de cresterea competitivitatii producatorilor interni. Avem in vedere, in special, necesitatea aplicarii riguroase a principiilor concurentei reale, respectiv inlaturarea reala a practicilor monopoliste. Apoi, este imperios necesara concentrarea politicilor guvernamentale pe cel putin trei cai de acces ale producatorilor spre resurse: financiare, de formare profesionala si de informatie. Numai printr-o viziune sistemica, transformata in planul actiunii intr-un „pachet“ de reglementari, se va crea mediul favorabil pentru cresterea competitivitatii producatorilor autohtoni.
Toate aceste idei, cu concretizarile de rigoare, au fost exprimate (cu exemplele aferente) la Forumul IMM-urilor. De fapt, au fost repetate, intrucat - de ani buni - se tot solicita opiniile celor in cauza in legatura cu cresterea rolului capitalului autohton in dezvoltarea durabila a tarii. S-au strans tone (la propriu) de propuneri concrete, generate de experiente reusite si nereusite, dar ele nu si-au gasit o reflectare corespunzatoare in politicile publice, mai ales in cele industriale si agricole. De aici, un tot mai puternic sentiment de neincredere in promisiunile autoritatilor de la toate nivelurile.
Astfel, ajungem (sau revenim) la importanta factorului psihologic in redemararea economiei. Pentru a se recastiga increderea intreprinzatorilor, nu este nevoie de o prea mare imaginatie. Este suficient ca autoritatile sa se tina de cuvant. Atat si nimic mai mult. Puterea exemplului este, cu adevarat, molipsitoare.
Alte articole



