Proiectul Autoclusters, in faza finala
Data: 16 - 31 martie 2012
Proiectul Autoclusters - The International Cooperative Network of Educational and Research Institution with Subcontractors and Other Bodies Active in Automotive Industry (SEE/A/594/1.2/X) a reunit 11 organizatii partenere din noua tari - Italia, Romania, Ungaria, Bulgaria, Slovenia, Serbia, Croatia, Austria si Slovacia - si este cofinantat prin programul european South East Europe (SEE), in perioada 2009 - 2012. Proiectul a fost centrat pe dezvoltarea unei retele de parteneri din regiunea SEE care sa contribuie la intarirea capacitatii de inovare in industria de automobile prin cresterea rolului cercetarii-dezvoltarii (C-D), al inovarii si educatiei. Conducatorul proiectului este Automotive Cluster - West Slovakia din Slovacia, avand ca partener roman Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi din Iasi, prin Facultatea de Inginerie Electrica, Energetica si Informatica Aplicata. Proiectul si-a propus sa pregateasca si sa creeze prima retea in domeniul industriei de automobile din SEE care - prin activitatile de „clustering“ - sa amelioreze capacitatile de inovare in regiune si sa faciliteze transferul de know-how, care sa conduca la imbunatatirea „cercului inovarii“.
Intalnirea finala a proiectului si al 8-lea schimb de experienta din cadrul retelei AUTOCLUSTERS au avut loc in Slovacia, la Trnava si Bratislava. Mentionam doua evenimente desfasurate in cadrul acestei intalniri.
Primul dintre acestea a prilejuit prezentarea raportului final al proiectului pilot inovativ SEEE-Mobility - Electromobile infrastructure analysis in SEE, care a avut drept scop realizarea unui studiu la nivelul a sapte tari din regiunea SEE (Slovacia, Romania, Ungaria, Bulgaria, Slovenia, Croatia si Serbia) privind existenta infrastructurii care ar face posibila utilizarea pe scara larga in aceste tari a vehiculelor electrice (VE).
Studiul amplu la nivelul Romaniei a vizat, la fel ca si cele realizate de ceilalti parteneri, urmatoarele aspecte: ? existenta in Romania a infrastructurii fizice (statii de alimentare cu energie electrica, centre de service al VE, centre de reciclare a bateriilor electrice, resurse regenerabile), legislatia actuala in privinta promovarii VE si parteneri posibili pentru dezvoltarea electro-mobilitatii; ? existenta in Romania a infrastructurii de cercetare si inovare: existenta centrelor de cercetare dezvoltare (C-D) independente, a centrelor sau laboratoarelor de C-D in universitati sau companii implicate in studiul electro-mobilitatii.
In aceasta cercetare au fost identificate si tendintele actuale in electro-mobilitate, s-a realizat o analiza SWOT cu focalizare pe electro-mobilitate si dezvoltarea acesteia in urmatorii 10 ani si au fost formulate o serie de sugestii si propuneri pentru factorii de decizie implicati in dezvoltarea acestui domeniu. Studiul integrat la nivelul SEE a aratat ca la nivelul Romaniei, ca si al intregii regiuni SEE, desi exista capacitati de cercetare si inovare importante in domeniul electro-mobilitatii, dezvoltarea infrastructurii fizice si elaborarea legislatiei la nivel local sau national in domeniu sunt ramase mult in urma fata de tarile din vestul UE. Rezultatele acestei analize sunt disponibile pe pagina web a proiectului (http://www.autoclusters.eu)
Al doilea eveniment l-a constituit prezentarea raportului Social Dialogue in the Automotive Sector in South East Europe, urmata de o masa rotunda la care au participat experti din industria auto specializati. Schimbul de experienta a inclus efectuarea unei vizite la Facultatea de Stiinta Materialelor MTF STU din Trnava, la Centrul de excelenta pentru prelucrari mecanice in 5 axe si la uzina de automobile Volkswagen Slovakia, aflata in apropierea capitalei Bratislava.
Detalii suplimentare: www.autoclusters.eu. Persoane de contact: Cristian-Gy?z? Haba; email: cghaba@ee.tuiasi.ro, Dorin Lucache, email: ddlucache@gmail.com