Industria auto mondiala se pregateste pentru perioada post-criza
Data: 16 - 31 martie 2013
Continuitate si inovatie la Salonul de la Geneva 2013
Cea de-a 83-a editie a Salonului Auto de la Geneva, desfasurata in intervalul 7 - 17 martie a.c., a reprezentat cel mai important eveniment al primaverii din industria de profil. Manifestarea si-a propus sa readuca speranta in lumea auto europeana, afectata puternic de criza economica mondiala. Salonul elvetian s-a desfasurat sub egida „inovatiei si respectului fata de mediul inconjurator“; ca atare, o pondere importanta au avut-o noutatile ecologice, formulele prin care producatorii se aliniaza la tendintele dominante din lume. Potrivit specialistilor, producatorii de profil din Europa si Statele Unite au dominat si aceasta editie cu lansari in premiera mondiala, cu facelift-uri interesante, precum si concepte futuriste, insa o prezenta importanta au avut si reprezentantii industriei din Asia, care au oferit cateva surprize, intre care s-a detasat prima masina a unui nou brand chinezesc (Qoros), model al carui scop a fost - potrivit fabricantilor lui - schimbarea perceptiei fata de masinile made in China. In cadrul evenimentului au fost prezentate publicului circa 100 de noutati, nu doar variantele de serie ale noilor modele, ci si concepte de automobile de la cei mai importanti producatori.
Dacia a lansat noul Logan MCV si seria limitata Duster Aventure
Dacia a lansat la Salonul Auto de la Geneva noua generatie Logan MCV si seria limitata Duster Aventure. La un pret comparabil cu cel al predecesorului sau, noul Logan MCV are 5 locuri, un portbagaj cu un volum de 573 litri, noi motorizari pe benzina (TCe 90) si diesel, un stil de design contemporan si un interior atractiv. Noul model are in dotarea standard ESP, directie asistata, airbaguri laterale (in 5 tari europene) si bancheta rabatabila 2/3 - 1/3 (in toate tarile). Printre alte echipamente se numara noul sistem multimedia MediaNav cu touchscreen color de 7 inch, cruise control cu limitator de viteza, senzori de parcare spate si functie Eco mode. Astfel, noul Logan MCV este disponibil cu doua motoare pe benzina: motorul 1.2 16v 75 si noul motor turbo pe benzina cu trei cilindri TCe 90, cu un consum de 5 litri/ 100 km, potrivit constructorului. In unele tari, motorul 1.2 este disponibil in versiunea benzina-GPL. Oferta de motorizari diesel este concentrata pe propulsorul 1.5 dCi, disponibil in doua variante de putere - 66 kW (90 CP) si 55 kW (75 CP) in cazul normei Euro5. Noul Logan MCV poate fi comandat din al doilea trimestru al anului in curs.
Cea de-a doua noutate este seria speciala Dacia Duster Aventure, care se diferentiaza de un Duster obisnuit prin gama de accesorii speciale: doua proiectoare suplimentare pe plafon, scuturi de protectie fata si spate, faruri cu background negru sau aparatoare de noroi inscriptionate „Duster“, precum si sageti rosii, care indica inelele de remorcare si zonele pentru pozitionarea cricului. In interior se remarca tapiteria personalizata prin cusaturile albe, iar ornamentele de pe portiere, bord si volan sunt dintr-un plastic alb. Sistemul GPS Garmin este dotare standard. Pachetul Aventure este disponibil pentru orice motorizare, atat in versiune 4×2, cat si in cea 4×4. Reprezentantii companiei au anuntat ca seria limitata Dacia Duster Aventure va fi vanduta in 16 tari, incepand din luna aprilie a.c.
Statisticile arata ca vanzarile Dacia la nivel global au crescut anul trecut cu 4,8% fata de 2011, la 359 822 autovehicule, din care putin peste 6% au fost comercializate in Romania, unde compania se mentine lider. Cele mai mari piete de desfaceri au ramas Franta (23,4%), Germania (13%), Algeria, Turcia si Italia.
Captur, primul crossover urban de la Renault
Renault a prezentat Captur, primul sau crossover urban care se evidentiaza - potrivit producatorilor - prin calitati exceptionale, caracteristice celor 3 universuri: • Un stil expresiv si pozitie de condus specifica pentru SUV; • Habitabilitatea si modularitatea unui monovolum; • Manevrabilitatea si placerea de a conduce caracteristice unei berline compacte.
Debutand cu lansarea noului Clio, strategia de reinnoire a design-ului Renault, al carei autor este directorul de design, Laurens van den Acker, continua cu Captur. „Renault Captur este un crossover compact fara a fi agresiv, insa cu spirit practic pronuntat. Este o masina care, evident, incorporeaza genele Renault“, a declarat Benoit Bochard, Director de Gama - Segment A&B.
Noul crossover Renault are forme armonioase, fluide si echilibrate, o „silueta“ dinamica, accentuata de parbrizul inclinat, dimensiuni compacte, garda la sol inaltata, rotile mari, iar protectiile laterale acopera partea de jos a caroseriei. Din oferta foarte interesanta de personalizare propusa pentru Renault Captur se evidentiaza caroseria bi-ton, care permite diferentierea vizuala a pavilionului si a montantilor de restul caroseriei. „Desi foarte compact (cu o lungime de 4,12 m), Captur inspira un spatiu mult mai mare, confirmat de parbrizul alungit si de dimensiunile interioare generoase. Habitaclul colorat exprima caldura, relaxare si confort, o impresie accentuata de oferta de personalizare interioara care se joaca cu varietatea la nivel de zone, culori si motive disponibile. Renault Captur dispune in egala masura de functionalitatile si confortul unui monovolum: pozitie de condus inalta, portbagaj incapator, spatiu interior modulabil si spatii de depozitare inovante“, spun reprezentantii companiei producatoare. Dotarile de serie ale noului model sunt multiple: card maini libere, asistenta la demarajul in rampa, camera si senzor de parcare pentru marsarier si, nu in ultimul rand, Renault R-Link, tableta multimedia integrata si conectata. In plus, Captur este echipat cu un sistem audio cu 6 difuzoare, Bluetooth® si audio-streaming, sistem Arkamys®, toate acestea pentru o acustica de inalta calitate.
Masina electrica a pierdut teren
Anul acesta, masina electrica nu a prea iesit in evidenta la Salonul automobilistic de la Geneva, potrivit 20minutes.com, citat de green-report.ro. In cadrul Salonului nu a avut loc nicio lansare majora pe segmentul vehiculelor electrice, desi constructorii auto spera intr-o revigorare a acestei piete, care, in 2010, atinsese cote majore de interes din partea publicului. Osamu Masuko, presedintele Mitsubishi, a explicat de ce masina electrica a pierdut teren in ultima perioada. Argumentele sale au in prim-plan pretul ridicat al unui model electric, cat si lipsa infrastructurii. „Trebuie reglate trei aspecte atunci cand vine vorba de masina electrica: pretul, autonomia bateriei si infarstructura“, a spus Osamu Masuko.
Statisticile releva ca vanzarile pe piata europeana pentru acest segment auto s-au diminuat in ultimii doi ani. Green-report reaminteste ca, la editia din 2010 a Salonului, se vorbea aproape exclusiv despre masini electrice. „Deocamdata, avem slabe perspective in privinta masinilor electrice“, a afirmat Maxime Picat, director de marca la Peugeot. Nici Nissan nu si-a atins obiectivele de vanzari, pentru Leaf, in Europa. In consecinta, a venit la Geneva cu o versiune care ofera o autonomie mai mare, care este, insa, si mai scumpa. La randul sau, Susan Docherty, presedintele pentru Europa al Chevrolet - companie care comercializeaza modelul electric Volt - previzioneaza o piata in scadere, in Europa, pentru masinile electrice. Potrivit analistului auto Clement Dupont-Roc, citat de a in scadere, in Europa, pentru masinile electrice. Potrivit analistului auto Clement Dupont-Roc, citat de 20minutes.com, „o revigorare a pietei va fi, probabil, posibila, in 2016 - 2017, cand vehiculele electrice, cumparate, in principal, pentru flote, vor ajunge pe piata second-hand“.
Cele mai interesante lansari
Prezentam, in cele ce urmeaza, cateva dintre modelele de serie si conceptele expuse la Geneva apreciate de specialisti drept deosebit de interesante.
Aston Martin Rapide Bertone Jet 2+2. Producatorul auto britanic a prezentat un concept in caroserie break. Masina a fost denumita Jet 2+2 si a fost construit un singur exemplar, menit a marca 60 de ani de colaborare dintre Aston Martin si atelierul de design Bertone. Modelul pastreaza platforma tehnica si chiar dimensiunile modelului de serie Rapide, iar propulsia este asigurata de un motor V12 de 5,9 litri care dezvolta 447 CP. Timpul necesar accelerarii de la 0 la 100 km/h este de 5,3 secunde, iar viteza maxima este de 303 km/h. Aston Martin Rapide Bertone Jet 2+2 are patru portiere plus un hayon. Acoperisul care se prelungeste este plonjat spre spate, forma fiind una eleganta si supla de coupe. Interiorul cu tuse unice include esente de lemn nobil, decoratii fine din aluminiu, in vreme ce habitaclul este imbracat in piele din doua culori, croiala facandu-se dupa specificatiile individuale ale clientilor care vor comanda masina. Coeficientul aerodinamic (Cx) este de 0,28.
Qoros Cross Hybrid. Acesta este unul dintre conceptele prezentate la Salon de Qoros, un nume relativ nou in peisajul marcilor auto. Prezenta la Geneva marcheaza, de altfel, debutul acestei marci chinezesti pe piata din Europa. Qoros Cross Hybrid are un motor 1,2 turbo cu trei cilindri in linie si doua motoare electrice. Primul este pozitionat la nivelul puntii spate, iar al doilea este integrat in transmisie si joaca rolurile de demaror si de generator. Modelul va putea oferi si tractiune integrala, va avea un mod 100% electric si un mod hibrid asistat. Spre deosebire de celelalte marci chinezesti care au fost comercializate pana acum pe piata din Europa, cei de la Qoros promit masini premium accesibile, cinci stele EuroNCAP si un design original.
LaFerrari. Ferrari a prezentat in Elvetia un automobil hibrid de 1 milion de euro, numit LaFerrari. Potrivit organizatorilor evenimentului de la Geneva, acesta a fost cel mai popular exponat al Salonului. LaFerrari (in traducere libera - „Ferrari-ul“), inlocuieste Ferrari Enzo si a devenit cel mai rapid, puternic si dorit model Ferrari din toate timpurile. LaFerrari dezvolta 963 CP. Sistemul de propulsie hibrid este format dintr-un motor V12 de 6,26 l aspirat normal si un motor electric de 163 CP. Trecerea de la 0 la 100 km/h se face in mai putin de 3 secunde, iar de la 0 la 200 km/h in sub 7 secunde. Ferrari a primit peste 700 de cereri oficiale pentru acest model, desi compania intentioneaza sa fabrice numai 499, care vor fi numerotate. Potrivit presedintelui companiei, cererile din partea clientilor vor fi evaluate si se va da prioritate asa-zisilor „ferraristi“, persoane care detin deja cel putin doua Ferrari. Livrarile urmeaza sa se incheie anul viitor.
Noul Bentley Continental Flying Spur. Divizia ultralux a Volkswagen, Bentley, a dezvoltat a doua generatie a modelului Continental Flying Spur, cu o transmisie cu opt viteze. Motorizarea este aceeasi ca la generatia precedenta: W12 twin turbo de 6,0 litri, care produce 616 CP pentru noul model. O cutie automata cu 8 rapoarte va permite diminuarea emisiilor de CO2 de la 396 g/km la 343 g/km, precum si a consumului cu 13% comparativ cu vechiul model. Noul Bentley Continental Flying Spur este mai usor decat modelul pe care il inlocuieste cu circa 50 kg, iar acceleratia de la 0 la 100 km/h se face in 4,3 secunde. Seful Bentley, Wolfgang Schreiber, estimeaza ca aproape doua treimi din vanzarile noului model (al carui pret va pleca de la 140 000 lire sterline) sa aiba loc in China.
Corvette C7 Stingray. Prezentarea variantei decapotabile a noului Corvette C7 Stingray a facut neincapator standul Chevrolet de la salonul elvetian. Pe langa formele si finisajele deosebite, modelul dispune de un motor pe benzina, V8, de 6,2 l si 450 CP, care transmite puterea la rotile din spate printr-o cutie manuala cu 7 rapoarte sau, optional, printr-o transmisie automata cu sase trepte. Inginerii de la Corvette au obtinut un nivel redus al zgomotului la interior datorita lunetei din material fonoabsorbant. Soft top-ul textil poate fi coborat sau urcat in 21 de secunde la viteze de pana la 50 km/h, sau de la distanta, cu ajutorul telecomenzii. Modelul atinge 100 km/h in 3,8 secunde, iar viteza maxima este de 290 km/h.
GTD, cel mai puternic Volkswagen Golf TDI din istorie. Compania Volkwagen a lansat o noua generatie de masini GTD, cu un motor turbo diesel de 2 litri, ce dezvolta 135 kW/184 CP, cu 14 CP mai mult decat generatia anterioara. Acesta este cel mai puternic VW Golf TDI din istorie. Golf GTD atinge 100 km/h in 7,5 s si este disponibil cu transmisie manuala cu sase viteze sau cu transmisie automatizata (DSG) cu sase trepte. Totodata, GTD are esapament cu evacuare dubla cromata, stopuri fumurii, cu LED, placuta de inmatriculare iluminata cu LED, roti de 17 inch, suspensii sport, difuzor de aer si eleron in partea posterioara. Scaunele sunt sport, instrumente de bord specifice, tapiterie speciala, pedale din inox, directie progresiva, iluminare ambientala cu LED-uri albe, climatizare automata, senzori de parcare spate, sistemul multimedia Composition Touch, pachet de iarna. Pretul va atinge circa 30 000 euro cu TVA.