Pentru o mare sarbatoare, un spectacol pe masura
Data: 16-31 martie 2018
În suita manifestărilor dedicate Centenarului AGIR, s-a înscris, la loc de seamă, concertul Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, care a avut loc la 11 martie a.c., pe scena Ateneului Român.
Înainte de toate, se cere remarcat conținutul programului muzical cu lucrări de largă notorietate, cu mare „trecere" chiar și la un public nu foarte cunoscător al muzicii simfonice: în prima parte a spectacolului, au fost prezentate celebrele capodopere beethoveniene, Uvertura Egmont, urmată de Triplu concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră, iar după pauză, strălucitorul Capriciu italian de Piotr Ilici Ceaikovski, acesta încheindu-se cu uvertura Academica de Johannes Brahms; un program care nu a avut ca singur criteriu de alcătuire doar pe acela de a face plăcere publicului, ci și de a pune în valoare potențialul artistic al orchestrei, care îi permite să abordeze lucrări de înalt nivel artistic și de a aduce în fața melomanilor, propriii soliști, membri ai orchestrei, privilegiu pe care nu multe orchestre de amatori îl au. Prin încheierea programului tot cu o uvertură (alegere, aparent, neuzuală), și anume cea Academică a lui Brahms, s-a vrut a se transmite omagiul pe care muzicienii-ingineri, la acest ceas aniversar, îl aduc întelectualității tehnice - partea ultimă a uverturii fiind însăși linia melodică a imnului academic Guadeamus igitur - și, totodată, de a sugera ideea de deschidere spre noi orizonturi muzicale pe care orchestra le sondează în continuare. Toate aceste detalii avute în vedere la alcătuirea unui program purtător de mesaj la această importantă sărbătoare a lumii tehnice și științifice și care și-a purtat publicul pe aripile muzicii s-au conjugat într-o manieră fericită, asigurând, în mod semnificativ, premisele realizării unui spectacol minunat.
Soliștii concertului au fost trei dintre cei mai titrați instrumentiști ai orchestrei, Ileana Ionești - la vioară, Teodor Chircu - violoncel și Maria Haiduc - la pian. Sunt muzicienii cu cele mai numeroase apariții concertistice, atât pe scenele din țară, cât și în turneele ansamblului din Marea Britanie, Malta, Statele Unite ale Americii sau Italia, iar performanța pe care o realizează în Triplu concert de Beethoven este una cu totul remarcabilă, poate unică în muzica amatoare de pretutindeni, dacă judecăm prin prisma tehnicității instrumentale înalte pe care o reclamă partitura. Și de această dată, impresia lăsată a fost una excelentă, atât pentru acuratețea tehnică, dar mai ales pentru expresivitatea transmisă de cei trei soliști. Dacă prima și a treia parte a lucrării le-a oferit posibilitatea etalării virtuților tehnice, în partea de mijloc, Largo, cei trei soliști au sedus prin lirismul rafinat, partea a II-a, în ansamblul ei, fiind o reușită care a emanat o aleasă atmosferă de muzică de cameră. Prin calitatea acompaniamentului realizat, orchestra a fost un partener de „dialog" de ținută, asigurând realizarea unei lucrări bine construite și interpretate.
În cele trei lucrări care au aparținut orchestrei, aceasta și-a dat, pe de-a-ntregul, măsura nivelul artistic foarte bun la care se află, aducând publicului o deosebită bucurie a muzicii: Egmont a avut măreție și dinamism, etalând o excelentă construcție a planului eroic și a celui liric. Interpretarea fermecătorului Capriciu ceaikovskian a pus în valoare, în mod strălucit, bogația melodică, armonică și timbrală a lucrării, fiind foarte bine primită de către audiență. Uvertura academică a lui Brahms a cucerit prin amplitudinea sonorității și prin aplombul cu care s-a cântat.
În chip cu totul meritat, se poate spune, așa cum de mulţi ani admiratorii orchestrei remarcă la sfârșitul fiecărui spectacol susținut de orchestră, că „acest ultim concert a fost cel mai bun"; într-adevăr, impresia de admirație a fost unanimă.
Și, nu în ultimul rând, admirația nostră se îndreaptă către dirijorul Andrei Iliescu, căruia i se datorează realizarea integrală a spectacolului, concepția programului, pregătirea lui și performanța propriu-zisă. Ținuta sa în concert și maniera dirijorală au convins prin modul sigur în care a stăpânit ansamblul și eleganța gestuală. Remarcăm, și cu acesată ocazie, „știința" dirijorului de a aduce orchestra în formă maximă în ziua spectacolului.
Prestația de calitate a spectacolului prezentat de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea, cu ocazia împlinirii unui secol de la constituirea asociaţiei noastre profesionale, face cinste artiștilor-ingineri și potențează dimensiunea umanistă a personalității slujitorilor științei și tehnicii.
Președintele AGIR, Mihai Mihăiță, arăta, cu deplină mândrie, în alocuțiunea prezentată în deschiderea concertului, că înnobilarea spirituală a personalității, rafinarea creativității inginerești prin artă, muzică, literatură au reprezentat un crez pe care inginerii l-au slujit cu pasiune de-a lungul timpului, încă de la constituirea lor în asociația care îi reprezintă și, poate, cea mai strălucită ilustrare o reprezintă această minunată orchestră, cu cei 62 de ani ai săi de activitate continuă.
Vivat, crescat, floreat, AGIR! Vivat, crescat, floreat, Orchestra Inginerilor!