CFR SA isi propune sa elimine minimum 80% din restrictiile existente pe intreaga retea feroviara, in urmatorii 8 - 10 ani
Data: 16-31 martie 2022
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA îşi propune ca, în următorii 8 - 10 ani, să elimine în proporţie de cel puţin 80% restricţiile existente pe calea ferată şi să o aducă în parametrii de viteză proiectaţi, însă pentru acest lucru este nevoie de o finanţare adecvată, a afirmat Monica Mihăileanu, director general adjunct al companiei, în cadrul evenimentului Zilele Feroviare 2022 - Summit-ul de Investiţii Club Feroviar. Ea a menționat, între altele, că în Strategia de dezvoltare pentru perioada 2021 - 2025 se pune accentul „pe recuperarea restanţelor, pe proiectele de reînnoire". „Ştiu foarte bine că (...) la nivel de mentenanţă, de întreţinere, calea ferată a suferit, a avut întotdeauna o subfinanţare şi, poate, începând cu 2021 este perioada în care începem să avem o creştere în această zonă. Avem o alocare - poate cea mai mare alocare pentru dezvoltarea proiectelor - în domeniul feroviar prin PNRR, în care, pe lângă proiectele de infrastructură, modernizări, axa importantă este cea a reînnoirilor, a proiectelor de tip quick-wins, proiecte care vor ridica restricţiile de viteză. Ne propunem ca în următorii 8 - 10 ani practic să restabilim echilibrul în ceea ce înseamnă aducerea în parametrii de viteză proiectaţi ai căilor ferate", a spus Monica Mihăileanu.
Ea a subliniat că aceste restricţii de viteză, care conduc la timpi mari în care se călătoreşte pe calea ferată, sunt efectul subfinanţării în zona de întreţinere şi mentenanţă a infrastructurii feroviare. „Nu au fost suficiente sume alocate pentru zona de întreţinere şi mentenanţă, ceea ce a dus clar la o scădere bruscă şi la o ridicare accentuată la zona restricţiilor. Da, planningul actual în strategia de dezvoltare 2021 - 2027, normal, cu asigurarea unei finanţări adecvate, este de a aduce calea ferată la o zonă de echilibru, de a ridica pe puţin 80% din restricţiile existente pe întreaga reţea de aproximativ 8200 de km. Punctual, sunt peste 4000 de restricţii, există şi posibilitatea de a apărea şi altele, în contextul în care nu vor fi alocate resurse financiare de la bugetul de stat", a subliniat reprezentanta CFR SA.
Monica Mihăileanu a precizat că lucrările de refacţie a liniilor sunt prioritizate pe baza unor analize multicriteriale care vizează atingerea obiectivelor principale, şi anume integrarea în spaţiul feroviar unic european şi creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă.
„În cadrul PNRR, pe lângă cele două mari proiecte de modernizare Timişoara - Arad - Caransebeş, Cluj - Episcopia Bihor, sunt cele două mari proiecte complementare, respectiv proiectul de reînnoiri pe ruta Bucureşti - Piteşti şi proiectele de tip quick-wins, care vor ridica restricţiile de viteză pe întreaga reţea feroviară, vorbim de o zonă de cel puţin 2000 de km. Aceste proiecte sunt punctuale, vor reprezenta înlocuire cadru traversă şine macaze acolo unde, urmare a unei analize multicriteriale, se vor identifica. Suntem în etapa de pregătire a documentaţiilor de achiziţie publică şi vor fi lansate la nivel regional peste 100 de loturi în următoarea perioadă, aprilie - mai", a explicat ea.
În altă ordine de idei, directorul general adjunct al CFR SA a spus că unul dintre principalele obiective ale companiei pentru următoarea perioadă este creşterea capacităţii de a efectua lucrările prin resursele proprii pe care le are, iar în acest sens a demarat în 2021 şi va continua în 2022 un program de achiziţie de utilaje de mică şi mare mecanizare. „Şi ne-am propus cu echipele pe care le avem la nivel regional să restabilim, să aducem la parametri infrastructura existentă. Pe lângă proiectele majore, pentru care avem alocări de peste 5,8 miliarde de euro, atât prin Programul Operaţional Transport, cât şi prin Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare şi CEF, avem nouă şantiere deschise în ţară, peste 15 miliarde de lei investite în aceste şantiere şi trei mari proiecte pe care le avem actualmente în achiziţie, proiecte de peste 15 - 16 miliarde de lei ce vor fi incluse în PNRR", a menționat Monica Mihăileanu.
Alte articole



