Principalele aeroporturi din Romania si infrastructura critica aeriana beneficiaza de investitii de aproape un miliard de euro
Data: 16-31 martie 2023
Principalele aeroporturi din România, precum și infrastructura critică aeriană, beneficiază de investiții de aproape un miliard de euro, pe fondul creșterii fluxului de pasageri care tranzitează România pe rutele aeriene, dar și ca urmare a deciziilor strategice de întărire a bazelor NATO din România, pe fondul evoluțiilor geopolitice recente, arată o analiză realizată de compania de consultanță juridică ONV Law. Unele dintre proiecte sunt în curs de derulare încă din 2022, majoritatea investițiilor urmând a fi absorbite până în 2024.
Astfel, potrivit autorilor analizei, finanțările provin din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar și fondurile europene accesate de autorități au o pondere semnificativă în dezvoltarea infrastructurii aeriene locale. Unele proiecte de modernizare au fost începute anul trecut, iar altele vor fi demarate în 2023.
Conform datelor analizate în studiu, cele mai mari investiții sunt: Aeroportul Internațional Henri Coandă, 163 milioane de euro pentru modernizarea căilor de rulare și extinderea platformei de parcare a aeronavelor (lucrările au demarate în etape, în 2022, iar termenul de finalizare este de doi ani); Aeroportul Internațional Brașov, 130 milioane de euro (acesta va deveni operațional din 15 iunie 2023); Aeroportul Internațional Craiova, 100 milioane de euro pentru construirea unui nou terminal (termenul de finalizare a lucrărilor este finalul anului 2024). De asemenea, Aeroportul Internațional Iași beneficiază de investiții de 61 milioane de euro pentru extinderea terminalelor existente, termenul estimat de finalizare a lucrărilor fiind sfârșitul anului 2023, iar Aeroportul Delta Dunării din Tulcea are alocate 27 milioane euro pentru modernizarea și extinderea terminalului de pasageri și modernizarea platformei de îmbarcare-debarcare și a căii de rulare Alfa (construite în 1973). Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca dispune de 46 milioane de euro pentru extinderea terminalului plecări, termenul de execuție a lucrărilor fiind de 11 luni, iar Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța are 37 milioane de euro pentru investiții într-un nou terminal, turn de control, parcare; proiectul este în curs de licitație, iar termenul de execuție a lucrărilor este de 7 luni. De asemenea, Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia are alocate 17 milioane euro pentru investiții într-un nou terminal plecări curse externe, cu termen de proiectare și execuție de 20 de luni.
Potrivit analizei, și în infrastructura aeriană critică vor fi realizate curând investiții majore de peste 400 milioane de euro, în bazele NATO de la Câmpia Turzii și Mihail Kogălniceanu, având în vedere cele mai recente evoluții geopolitice. „România este un hub important atât pentru călătoriile de business, dar și pentru turismul medical și chiar cel general, sezonier. În contextul regional recent și al deciziilor strategice geopolitice, ne așteptăm la un volum din ce în ce mai ridicat de investiții în infrastructura aeriană critică", a declarat Alina Bilan, partener ONV Law și specialist în achiziții publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din țară a revenit aproape de valorile înregistrate înainte de pandemie. Dacă în 2019 numărul pasagerilor depășea 23 de milioane, în 2020 fluxul anual a fost de doar puțin peste 7 milioane, cu o ușoară creștere consemnată în 2021 (11 milioane). În 2022, s-a înregistrat un spor de 87% față de anul precedent, cu un volum de peste 21 milioane călători pe aeroporturile din România. Pentru 2023, estimările arată că se va înregistra un număr record de pasageri, de 24 de milioane. Conform autorilor analizei, până în 2040, numărul pasagerilor care vor alege transportul pe calea aeriană ar putea atinge pragul de 50 de milioane de călători.