Europa de Est si China, in atentia investitorilor din domeniul cercetarii
Data: 1-15 aprilie 2010
Potrivit unui studiu efectuat de compania de consultanta in management Horváth & Partners, extinderea capacitatii de cercetare si dezvoltare a firmelor vest-europene va fi localizata, in urmatorii ani, in proportie de 26 la suta, in Europa de Est si China. Studiul a fost realizat in colaborare cu Asociatia Producatorilor de Utilaje si Echipamente din Germania (VDMA) si cu Strascheg Institute for Innovation and Entrepreneurship din cadrul European Business School.
Conform studiului, producatorii de utilaje se asteapta ca in urmatorii trei ani numai 74 la suta din capacitatea centrelor de cercetare-dezvoltare sa se mai afle in Europa de Vest. Multe dintre companiile respondente planifica extinderea capacitatii de cercetare si dezvoltare in Europa de Est si China. Cel mai important motiv pentru aceasta tendinta este reducerea costurilor cu personalul, dar si apropierea geografica de clienti si de zonele de productie sunt considerente la fel de importante. „Domeniul cercetare-dezvoltare devine din ce in ce mai international si urmareste geografic pietele in crestere si productia“, a precizat Kurt Weber, director general la Horváth & Partners.
Producatorii de utilaje dovedesc o viziune pe termen lung chiar si pe timp de criza: conform studiului, un numar mare de companii investeste in continuare in cercetare si dezvoltare. Doua din trei companii de pe piata germana a producatorilor de utilaje si echipamente, foarte afectata de turbulentele economice, au indicat in cadrul studiului ca isi continua activitatile de inovatie (cercetare si dezvoltare) chiar si in situatia actuala. La studiu au participat 190 de persoane aflate in pozitii de decizie care afirma ca tocmai companiile de succes se concentreaza pe cercetare si dezvoltare: companiile care in trecut au crescut mult mai repede decit concurenta si care aveau venituri relativ mari investesc de la inceputul crizei chiar mai mult in inovatie, iar 90 la suta din aceste companii nu au fost nevoite sa amine proiecte strategice.
O provocare deosebita pentru producatorii de utilaje o reprezinta presiunea din partea clientilor asupra preturilor, in masura in care asteptarile referitoare la nivelul calitatii au ramas aceleasi. Astfel, 82 la suta dintre participantii la studiu au indicat faptul ca clientii lor se asteapta la produse mai ieftine, care sa ofere cel putin aceleasi randament. În plus, principiul Total Cost of Ownership (costul total) devine din ce in ce mai important. Conform acestuia, in momentul achizitionarii nu este decisiv numai pretul de cumparare. Clientii sunt din ce in ce mai atenti la costurile totale generate de utilajele si echipamentele cumparate: costurile de functionare, productivitatea utilajelor si costurile pentru scoaterea din uz a utilajelor devin criterii esentiale de cumparare. Majoritatea producatorilor de utilaje reduc complexitatea intregii game de produse in urma acestor cerinte. Multe dintre companiile intervievate se concentreaza in plus foarte puternic asupra dezvoltarii de noi servicii.
Alte articole

