Merceologie alimentara Piinea si alte produse de panificatie
Data: 1-15 aprilie 2010
Cartea reprezinta o scurta incursiune in domeniul panificatiei, printr-o abordare merceologica a piinii, pornind de la originile acestui produs pina la alimentul modern. Sunt evidentiate principalele repere istorice, semnificatiile emergente, aspectele tehnice si anumite particularitati economice, cu o abordare corespunzatoare a calitatii si sortimentelor produselor de panificatie.
Lucrarea debuteaza cu o prezentare succinta a istoriei si semnificatiei piinii in contextul dezvoltarii civilizatiilor, pornind de la cultura cerealelor si dezvoltarea mestesugului de fabricare a piinii. Sunt mentionate principalele cereale utilizate la fabricarea piinii si aspectele socio-economice referitoare la rolul culturii cerealiere in dezvoltarea societatii umane. Importanta piinii este abordata pe patru directii de baza, si anume: socio-politic, economic, cultural-religios si alimentar.
Evolutia piinii si panificatiei in contextul dezvoltarii civilizatiei umane a fost abordata pe patru mari perioade istorice, si anume: antichitatea (8000 i. Hr. – 470 d. Hr.), perioada medievala (470 – 1666), perioada industriala (1700 – 1887) si perioada moderna (incepind din 1901). Istoria piinii este comentata in relatie cu marturiile arheologice, cu scrierile istorice si cu cele literare. Sunt indicate principalele repere cronologice ale evolutiei panificatiei de la mestesugul manufacturier pina la fabricatia industriala automatizata.
Piinea si celelalte produsele de panificatie sunt prezentate in continuare, sub aspect nutritional, in concordanta cu valoarea lor nutritiva si modelele alimentare care s-au perindat in alimentatia oamenilor.
Sunt infatisate bazele tehnologice ale fabricatiei piinii, pornind de la materiile prime si principalele faze si operatii tehnologice in panificatie. Studiul merceologic al acestei grupe de marfuri se refera si la o abordare sistemica a calitatii piinii si produselor de panificatie, in relatie cu principalele sortimente prezentate.
În incheiere, sunt oferite anumite date economice referitoare la sectorul panificatiei la nivel european si national in ceea ce priveste cererea si oferta pe piata produselor de panificatie in zilele noastre, fiind subliniate citeva directii de perspectiva ale panificatiei romanesti in contextul globalizarii.
Prin continutul sau, lucrarea reprezinta o noua deschidere catre universul complex al piinii. Cartea se adreseaza atit viitorilor specialisti din domeniile merceologiei alimentare si panificatiei, cit si consumatorilor preocupati de „piinea noastra cea de toate zilele“.