Momente de istorie feroviara
Data: 1-15 aprilie 2010
Pentru inceput, o invitatie la o placuta aducere aminte: expozitia Zilele Feroviare 2008 urma a se desfasura in perioada 7 – 8 octombrie, ocazie care marca si implinirea a 10 ani de la infiintarea SNTFM CFR – Marfa SA. Mai multi angajati ai societatii, care salvasera de la casare locomotiva diesel-electrica 060-DA-001, s-au gindit ca ar fi un bun prilej de a o restaura si prezenta drept o semnificativa pagina de istorie feroviara.
Deosebita sarcina avea sa revina colectivului Sectiei CFR – IRLU Craiova. Pentru multi, IRLU poate nu spune nimic, de aceea se impune o precizare, si anume ca sigla inseamna: Întretinere si Reparatii Locomotive si Utilaje. Societatea a luat fiinta dupa externalizarea activitatii de reparatii locomotive din cadrul CFR – Marfa, la 1 Decembrie 2001. Sectia CFR – IRLU Craiova s-a format din meseriasii atelierelor Reparatii Curente, Reparatii cu Ridicare si Mecano-Energetic, din cadrul Depoului CF Craiova.
Locomotiva a fost fabricata in anul 1959, la SLM Winterthur, si a sosit in Romania la 13 august in acelasi an, fiind repartizata Depoului CF Brasov. Dupa separarea CFR de la 1 octombrie 1998, a fost preluata de SAAF (Societatea de Administrare Active Feroviare), „soarta“ ei urmind a fi asemenea celorlalte locomotive: casarea si valorificarea. A fost salvata si expusa in incinta Depoului CF Marfa Dej – Triaj.
Sosirea locomotivei la Craiova, la 30 iulie 2008, a constituit un moment incarcat de emotie, de retraire a unui episod de viata care s-a constituit intr-un arc peste timp, intre tehnologii si generatii. Locomotiva urma sa fie supusa unor reparatii tip RG (reparatie generala), cu un termen limita foarte strict, care nu admitea niciun rateu. Starea tehnica era precara. Scopul nostru: repunerea locomotivei in starea tehnica, functionala si de aspect exterior pe care le avea la data sosirii in Romania. Am avut la dispozitie o poza facuta in acele momente, una dintre putinele dovezi dupa care reparatorii se puteau ghida.
Anii care au trecut de la punerea in circulatie a locomotivelor diesel-electrice au adus modificari tehnologice, inlocuirea unor agregate sau repere cu altele noi, fiabilizate sau modernizate. Activitatea meseriasilor a tinut pasul cu aceste realitati, intretinerea si repararea locomotivelor facindu-se dupa noi reguli, care se adaptau respectivelor tehnologii. DA 001 a impus revenirea la tehnologiile initiale de fabricatie, la reperele originale, o intoarcere in timp care, pina la urma, s-a dovedit utila.
Trecind peste greutatile inerente unei astfel de activitati, s-a reusit efectuarea primei probe de parcurs, la 23 septembrie 2008, dupa 55 de zile de activitate intensa. Totul a decurs fara probleme, iar predarea ei catre beneficiar s-a facut la termen. Momentul a fost imortalizat prin fotografierea locomotivei din acelasi unghi, ca si in fotografia din 1959.
Astfel, vizitatorii expozitiei Zilele Feroviare 2008 si, in anul urmator, la Zilele Feroviare 2009, au putut sa admire si, in acelasi timp, sa retraiasca un moment important din trecut, intruchipat de locomotiva 060-DA-001, cu placuta de fabricatie, in forma ei originala.
Alte articole


