Proiectul CREAM de dezvoltare a transporturilor internationale feroviare de marfuri
Data: 1-15 aprilie 2011
In perioada 2007 – 2010, Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfuri C.F.R. Marfa – S.A. a participat, impreuna cu 26 de parteneri din alte 11 tari, la dezvoltarea proiectului CREAM (Customer-driven Rail-freight services on a European mega-corridor based on Advanced business and operating Models), ale carui obiective au fost:
• sporirea volumului traficului feroviar de marfuri, pe coridor, cu 200 milioane t-km;
• reducerea duratelor de transport cu 15 – 20%.
Proiectul CREAM a fost finantat de Comisia Europeana, prin Programul Cadru nr. 6 pentru Cercetare, Dezvoltare Tehnologica si Demonstratie (FP6), cu suma totala de 12 milioane euro.
Rezultatele proiectului se cuantifica intr-un numar mare de rapoarte de cercetare, specificatii tehnice si de exploatare, manuale de calitate, precum si in cifre remarcabile in legatura cu volumul traficului transferat catre sistemul feroviar. Se pot mentiona:
• analiza privind cererea de transport pe coridor;
• manualele de calitate pentru sase perechi de trenuri;
• analiza conditiilor tehnice si de exploatare existente pe retelele feroviare de pe coridor;
• implementarea conceptului string of pearls (sirag de perle), pentru dezvoltarea traficului combinat;
• analizele si demonstratiile vizand interoperabilitatea feroviara;
• analizele si solutiile vizand depasirea barierelor generate de trecerea frontierelor de stat;
• dezvoltarea serviciului de transport multimodal cu componente maritime si feroviare intre Turcia si Germania si cu tranzit prin portul italian Trieste;
• perfectionarea procedurilor de exploatare a liniei Betuwe, care uneste portul Rotterdam de frontiera olandezo-germana;
• dezvoltarea unui sistem de manipulare verticala pentru semiremorci care nu permit acest lucru cu sisteme clasice de manipulare;
• dezvoltarea proiectelor unor semiremorci pentru transportul sticlei, respectiv cu temperatura controlata;
sistemul de urmarire a trenurilor si vagoanelor prin satelit, prin intermediul unor module de tip GPS, numite Navmaster;
• dezvoltarea prototipului locomotivei Voith FUTURA, cu propulsie duala, atat Diesel, cat si electrica.
Prestatiile realizate ca urmare a imbunatatirilor aduse de proiect au insumat 2,2 miliarde t–km, ceea ce inseamna depasirea obiectivului initial cu 400%. S-au realizat, astfel, reduceri ale emisiilor de dioxid de carbon cu 145 000 tone, respectiv diminuari ale costurile externe cu 44 milioane euro.
Specialistii CFR Marfa au participat la activitati de cercetare, la instruiri si la demonstratii in legatura cu caracteristicile tehnice ale infrastructurii feroviare incluse pe coridor, sistemul de management al calitatii, conceptul string of peals, imbunatatirea proceselor tehnologice de la frontiere, interoperabilitatea feroviara si schemele de tractiune posibile pe coridor, respectiv urmarirea si gestiunea trenurilor si vagoanelor.
Trebuie mentionate, in mod deosebit, eforturile pentru imbunatatirea activitatilor din punctele de trecere a frontierei. Au fost elaborate reglementari noi pentru activitatile compartimentelor de tranzit, respectiv ale caselor de marfuri din statiile de cale ferata, care au efecte directe si asupra proceselor tehnologice derulate in statiile de frontiera. Ca urmare, CFR Marfa a realizat demonstratii avand ca subiecte activitatile din statia comuna de frontiera romano-maghiara Curtici si trenurile de automobile care circula de la Ciumesti la Valenton (Franta) sau Dodendorf (Germania). In perioada 1 aprilie 2010 – 31 decembrie 2010, in conditiile in care au putut fi luate si alte masuri operative care au afectat pozitiv procesele de programare a circulatiei trenurilor si expediere a trenurilor:
• 74,9% dintre trenuri au putut fi expediate mai devreme decat era prevazut in livretele de mers sau cu intarzieri reduse in comparatie cu intarzierile inregistrate la sosirea in statie (in special pe sensul de import);
• 92% dintre trenurile de export si 55,8% dintre trenurile de import au avut durate de stationare in Curtici mai mici decat duratele prevazute in livretele de mers.
In ceea ce priveste activitatile comerciale, s-au realizat reduceri ale duratelor acestora cu 5 – 15 minute, confirmandu-se estimarile initiale.
CFR Marfa a mai propus acordarea statutului de perla pentru terminalul de containere Bucurestii Noi si a colaborat cu alti parteneri pentru sporirea frecventei de circulatie a trenurilor de containere de pe relatia Bucurestii Noi – Sopron (Ungaria), respectiv pentru introducerea in circulatie a unor trenuri noi, de la Bucurestii Noi la Halkali (Turcia). S-a constatat ca, in ciuda crizei economico-financiare, care a afectat circulatia trenurilor respective, conceptul string of pearls este viabil.
Trenurile Bucurestii Noi – Sopron si Bucurestii Noi – Halkali au reprezentat si subiectul a doua manuale de calitate. Tinta specifica a fost imbunatatirea punctualitatii, pana la eliminarea intarzierilor, astfel incat sa se realizeze deservire mai buna a clientilor si utilizarea eficienta a resurselor (locomotive, personal).
Angajamentul CFR Marfa pentru deservirea mai buna a clientelei este demonstrat de semnarea, la conferinta finala de la Bruxelles, din luna noiembrie 2010, a Declaratiei de intentii privind asigurarea calitatii pentru serviciile de transport feroviar derulate pe coridorul CREAM.
In cifre, participarea CFR Marfa se cuantifica intr-un efort de 85 om-luni, pentru care Comisia Europeana va rambursa suma totala de 97 779 euro.
Rezultatele proiectului CREAM au fost apreciate in mod deosebit de reprezentantii Comisiei Europene. Intrucat bugetul alocat nu a fost cheltuit in intregime, acestia au propus, iar apoi au semnat un act aditional la contractul de dezvoltare a proiectului CREAM, care prevede prelungirea unora dintre activitatile de demonstratii si in anul 2011.