"Pasaportul" de inginer
Data: 1-15 aprilie 2011
Se cade sa inveti chiar si de la dusmani.
(Proverb latin)
La Adunarea Generala a Federatiei Europene a Asociatiilor Nationale de Ingineri (FEANI) din septembrie 2010 – tinuta la Sofia – s-a hotarat introducerea cardului de inginer. Decizia de a introduce si asupra responsabilitatii implantului cardului ingineresc apartine organizatiei ingineresti din fiecare tara in parte.
Cardul de inginer este un instrument pentru promovarea mobilitatii internationale a inginerilor.
Uniunea Europeana s-a dedicat eliminarii obstacolelor existente atunci cand se schimba locul de munca intre statele membre si promovarii mobilitatii profesionale. Pentru a realiza acest obiectiv, procesul de recunoastere a calificarilor profesionale trebuie sa fie in mod semnificativ accelerat si simplificat, in special pentru ingineri.
Un card profesional pentru ingineri poate avea o contributie decisiva la acest proces. El se bazeaza pe calificarile educationale si profesionale in conformitate cu standardele recunoscute la nivel international. Ca urmare, se imbunatateste transparenta pe piata europeana a muncii pentru ingineri, procesul de selectie a angajatilor calificati devenind mai usor pentru companiile din strainatate.
FEANI face apel la lumea politica pentru stabilirea unui cadru adecvat de punere in aplicare la nivel european a cardului de inginer in concordanta cu Directiva UE privind recunoasterea calificarilor profesionale, contribuind, astfel, in mod semnificativ la simplificarea formalitatilor de recunoastere a calificarilor si la facilitarea mobilitatii inginerilor.
Odata cu avansarea fenomenului globalizarii, mobilitatea internationala a devenit din ce in ce mai importanta pentru ingineri. Intreprinderile industriale, chiar si cele mici si mijlocii, isi asuma un rol tot mai activ pe pietele straine. Furnizorii de servicii de inginerie, reprezentati de birourile de profil, au devenit, de asemenea, din ce in ce mai implicati in proiecte internationale. Acest lucru creste cererea de ingineri, care poate fi implementata flexibil la nivel international. O asemenea cerere foarte mare este generata de indisponibilitatea inginerilor ce se afla dincolo de frontierele nationale. In Germania, de exemplu, de mai multi ani, nu s-a putut acoperi in totalitate cererea de ingineri calificati.
Evolutiile demografice vor inrautati aceasta situatie. Pentru a raspunde nevoii crescande de ingineri, firmele germane, de exemplu, vor incepe sa recruteze si angajati calificati din strainatate.
Pentru ingineri, mobilitatea transfrontaliera prezinta noi provocari. Este din ce in ce mai important sa se dobandeasca experienta practica in strainatate inainte de accesul in profesie. Aceasta experienta este relevanta pentru angajarea in firmele internationale si participarea la proiectele internationale. Astfel, aceste societati vor deveni foarte importante, ca potentiali angajatori.
Chiar daca exista o crestere evidenta a cererii de ingineri la nivel international, obstacolele in calea mobilitatii sunt inca numeroase, chiar in cadrul UE, mai ales in ceea ce priveste recunoasterea calificarilor profesionale si educationale. Pentru ingineri reprezinta un proces foarte costisitor recunoasterea, intr-un stat membru al UE, a calificarilor obtinute intr-un alt stat membru al Uniunii.
In Germania, responsabilitatea de recunoastere a calificarilor obtinute in strainatate se afla sub tutela Consiliilor Regionale sau Camerelor Inginerilor. In alte state membre UE, s-au adoptat solutii diferite. In orice caz, recunoasterea presupune o serie de documente, iar fiecare dintre acestea va trebui sa fie certificat si tradus. Aceste procese dureaza de obicei in jur de 6 luni si costa cateva sute de euro, pe langa costurile semnificative ale traducerilor si autentificarilor. In alte tari membre UE, aceste procese sunt si mai scumpe. Durata procedurilor si costul ridicat fac ca totul sa fie si mai complicat pentru inginerii care doresc sa isi exercite drepturile europene fundamentale (libertatea de miscare si libertatea furnizarii de servicii).
Directiva UE privind calificarile profesionale si cardurile profesionale, care a aparut in 2005, este principalul instrument desemnat sa preintampine obstacolele intalnite in domeniul recunoasterii calificarilor profesionale si educationale pe intreg teritoriul UE. Scopul acestei directive consta in simplificarea exercitarii activitatii profesionale in cadrul UE. Directiva consolideaza si simplifica procedura instituita de cele 15 directive UE ce au guvernat anterior recunoasterea calificarilor profesionale.
In ceea ce priveste implementarea in cadrul statelor membre UE, Directiva 2005/36/EC lasa deschise urmatoarele domenii: recunoasterea automata, crearea unei platforme comune, introducerea cardurilor profesionale.
Sistemul Recunoasterii Automate presupune recunoasterea automata a calificarilor profesionale obtinute intr-un stat european pe tot teritoriul european. De exemplu, daca cineva obtine o autorizatie pentru anumite activitati in Germania, cum ar fi, de pilda, producerea unor anumite tipuri de design pentru cladirile publice, aceasta activitate va fi recunoscuta pe intreg teritoriul european.
Totusi, avand in vedere cerintele specifice din anumite tari in ceea ce priveste calificarile profesionale, acest sistem nu este o optiune favorabila pentru ingineri. Eforturile recente de introducere a platformei comune au esuat din acelasi motiv. O asemenea platforma va solicita si standarde de calificare uniforme in domeniul ingineresc pe intreg teritoriul european. Sistemul nu este inca pus la punct din cauza cerintelor specifice ale fiecarei tari de pe continentul european in ceea ce priveste calificarile profesionale.
Pentru inginerii profesionisti, cardul este singurul mod de a facilita recunoasterea calificarilor educationale si profesionale. Cardul profesional presupune calificari care sunt testate in prelabil si apoi certificate de autoritatile competente in materie. Acest document acorda un sprijin foarte important organizatiilor profesionale responsabile cu recunoasterea in statele membre UE atunci cand acestea cauta informatii si iau decizii, simplificand astfel procesul de recunoastere.
Cardul profesional pentru ingineri a inceput deja sa fie introdus. Totusi, sunt inca preferate cardurile profesionale europene emise de federatiile si organizatiile profesionale si de numeroase alte grupuri profesionale in detrimental alternativelor Recunoasterii Automate si Platformei Comune.
Comisia Europeana incearca, de asemenea, sa introduca cardurile profesionale pentru a implementa Directiva 2005/36/EC. De aceea, a solicitat in mod expres federatiilor competente si altor organizatii profesionale sa dezvolte formate adecvate.
FEANI a dezvoltat un card profesional sub forma cardului ingineresc.
Cardul ingineresc are urmatoarele cinci caracteristici, care reprezinta cheia succesului:
1. Gradul complet al informatiilor: informatiile continute de cardul ingineresc sunt cuprinzatoare, adica ofera o prezentare completa a educatiei universitare, a experientei profesionale si a pregatirii ulterioare a detinatorului cardului;
2. Standardizarea, bazata pe standardele europene: cardul profesional furnizeaza informatii privind educatia academica, experienta profesionala si formarea suplimentara in conformitate cu standardele europene definite in Cadrul European al Calificarilor. Criteriile EUR-ACE, criteriile de acreditare pentru studiile de inginerie au fost adoptate de intreaga Europa; ele se aplica, de asemenea, la educatia academica.
3. Testarea independenta si recunoasterea: informatiile privind cardul profesional sunt de incredere. Calificarile sunt testate si recunoscute in tara de origine de catre o comisie de inregistrare independenta. Comisia este alcatuita din experti din universitati, organizatii ingineresti relevante si industrie. Acest fapt certifica recunoasterea la scara larga a cardului de inginer.
4. Flexibilitatea prin administrarea centralizata: cardul profesional este introdus si administrat descentralizat, adica de fiecare stat membru UE. Calificarile obtinute de titularul cardului in tara de origine au la baza anumite documente, ceea ce inseamna ca sunt intrunite atat cerintele specifice ale unei anumite tari din cadrul UE, cat si cerintele nationale.
5. Voluntariatul: Posesia unui card de inginer este voluntara, nu este obligatoriu ca inginerii sa detina un card profesional. Mai degraba, cardul reprezinta un serviciu pentru toti acei ingineri care doresc sa aiba libertate de miscare in spatiul european. Cardul ingineresc este o solutie viabila pentru evitarea costurilor suplimentare si a birocratiei.
Organizatiile din 31 de tari europene care sunt membre ale FEANI sunt convinse ca acest card poate avea o contributie semnificativa la facilitarea recunoasterii transfrontaliere a inginerilor din Europa.
Multi membri FEANI vor dori sa introduca conceptul de card ingineresc in tarile lor de indata ce acesta va garanta faptul ca agentiile locale sau nationale responsabile cu recunoasterea vor recunoaste cardul pe tot teritoriul european.
FEANI face apel la lumea politica pentru crearea unui cadru adecvat pentru introducerea si utilizarea cardului profesional pentru ingineri cu ocazia viitoarei revizuiri a Directivei 2005/36/EC. In acest sens, ar trebui luate in considerare urmatoarele:
In Directiva revizuita, cardurile profesionale ar trebui sa fie recunoscute ca o modalitate de simplificare a angajarii transfrontaliere si a mobilitatii. In special, calificarile inregistrate pe un card profesional trebuie sa fie recunoscute si de organismele nationale competente si li se acorda atentia cuvenita atunci cand li se cere permisiunea de a lucra.
Cardurile profesionale ar trebui sa fie dezvoltate diferit pentru grupurile profesionale individuale, astfel incat sa fie luate in considerare particularitatile legate de locul de munca. Astfel, se va crea un profil uniform la nivel european pentru profesiile individuale, care este extrem de important pentru unitatea pietei muncii de pe intregul continent. Cardul profesional de inginer ar trebui sa fie in mod explicit recunoscut prin aceasta Directiva.
Cardul ar trebui sa fie eliberat de organizatiile profesionale competente din fiecare tara in parte. Acestea sunt organizatiile membre ale FEANI. Aceste organizatii sunt in masura sa spuna in ce masura calificarile solicitantilor sunt testate in mod adecvat. Organizatiile europene umbrela ar trebui sa fie responsabile pentru monitorizarea acestui sistem descentralizat. Pentru ingineri, aceasta este FEANI.
Cardul profesional pentru ingineri nu ar trebui sa fie introdus in mod obligatoriu, ci ar trebui sa fie eliberat voluntar. Doar in acest fel, cardurile profesionale vor putea fi percepute ca un serviciu pentru inginerii care doresc mobilitate si evitarea birocratiei. Acest document isi aduce o contributie semnificativa la simplificarea angajarii transfrontaliere si a mobilitatii inginerilor din cadrul UE.
Prin standardele recunoscute la nivel international se promoveaza transparenta pe piata fortei de munca ingineresti, pentru companii devenind mult mai usor procesul de selectie a angajatilor din afara tarii calificati corespunzator. Este necesara crearea unui cadru adecvat de punere in aplicare la nivel european a cardului de inginer alaturi de revizuirea Directivei Calificarilor Profesionale Europene, iar aceasta nu poate fi facuta decat prin recunoasterea calificarilor pe intreg teritoriul european si facilitarea mobilitatii inginerilor.