CeBIT 2012 - cel mai prestigios targ mondial dedicat revolutiei digitale si business-ului inteligent
Data: 1 - 15 aprilie 2012
Timp de cinci zile, capitala landului Saxonia Inferioara din Germania a fost centrul mondial fara rival al universului tehnologic digital si al business-ului inteligent. Intre 6 - 10 martie 2012, mai mult de 4200 de firme expozante din 70 de tari de pe cinci continente au prezentat, pe un spatiu de 450 000 mp din cadrul complexului Hannover Fairgrounds, cele mai inovative produse solicitate de clientii care vor schimba lumea: tehnologii inteligente ale viitorului, solutii integrate destinate zonelor de cloud-computing, introducerea imaginilor in comunicare indiferent de distanta dintre interlocutori, intoleranta fata de orice aplicatie sau serviciu care consuma timpul utilizatorului etc. La salon s-a prezentat in premiera mondiala un pachet mult mai diversificat de solutii software dedicate revolutiei digitale si aplicatii, dar care - din motive de spatiu editorial limitat - le invoc succint si „pe sarite“: Windows 8 comprimat - care va rula toate aplicatiile intr-un desktop de marimea unui stick USB pe un drive USB purtat in buzunar; Magazinul Cloud Computing pentru Solutii de Afaceri Fujitsu; Primul sistem din lume certificat pentru SAP Business One, bazat pe platforma analitica SAP HANA si care contribuie la luarea deciziilor de afaceri in cadrul tuturor companiilor, indiferent de dimensiunea corporatiei; Oracle Exalytics in Memory Machine; Noi solutii puternice si de inalta performanta IT oferite de Dell pentru companii in sprijinul livrarii just in time a solutiilor optime pentru clienti (matrici de stocare, arhitectura virtualizata, business intelligence); lansarea de catre IBM a procesoarelor Intel Xeon E5-2600 construite pentru a se adresa cresterilor foarte mari in traficul de date provenite din cloud. Pana in 2015 vor fi conectate la nivel planetar peste 15 miliarde de dispozitive si vor exista peste 3 miliarde de navigatori pe Internet; Intel Capital investeste 100 de milioane de dolari in viitorul tehnologiilor integrate din industria auto (tehnologii pentru noua generatie de car infotainment, sisteme avansate de asistenta la conducerea masinii si conectivitate la Internet, noi capabilitati precum recunoasterea vocii, a gesturilor si a retinei; HP accelereaza evolutia pietei de servere cu aplicatia ProLiant Generation 8, ca rezultat al programului Project Voyager etc. Salonul CeBIT, renumit prin participarea celor mai mari lideri strategici la nivel global din domeniul IT&C, s-a remarcat in 2012 prin aerul proaspat pe care pare sa-l respire piata de profil digitala, care a promovat incredere si credibilitate.
Criza, ca stimulent pentru performanta
Recentul eveniment digital si-a deschis portile in conditiile vitrege ale crizelor economice si financiare de nivel global. Nu putem spune altfel, din moment ce bursele de marfuri si valori trepideaza amenintator, iar datoriile publice ale unor mari puteri din G8 ating si chiar depasesc cu mult PIB-ul! Aceasta situatie este o consecinta directa a scaderii dramatice a consumului, incat firmele din IT&C vor cauta sa produca cat mai eficient, atat sub raportul cheltuielilor de productie si circulatie, cat si sub raportul pretului, facandu-l cat mai competitiv si atractiv. Un factor important al competitiei economice este deficitul bugetar. La acest capitol numai Germania si China produc si vand mai mult decat consuma! Nu intamplator, Ernst Raue, membru al consiliului director al Deutsche Messe AG, a declarat cu satisfactie ca: „CeBIT 2012 a depasit asteptarile noastre. Am fost incantati de numarul mare al expozantilor si de foarte buna calitate si inalta competenta a vizitatorilor. In timpul celor 5 zile cat au durat lucrarile salonului, am demarat un numar important de intalniri de afaceri si de contracte incheiate“. Evenimentul a fost programat intr-un interval favorabil repornirii motoarelor cresterii. Pe primul loc se afla tabletele informatice de ultima generatie, criticate ca dau proprietarilor „impresia“ de putere. Firmele de cercetare de piata Canaccord Genuity si IDC estimeaza ca, in 2012, la nivel mondial se vor comercializa peste 106 milioane de tablete iPad, fata 69 milioane livrate in 2011. „Multe companii reiau proiectele importante pe care le-au amanat din cauza crizei“, a declarat Ernst Raue.
Masura notorietatii bazate pe competenta
Cea de a 26-a editie a targului de nivel planetar a fost deschisa in seara zilei 5 martie la Hannover Congress Centre de presedintele Braziliei, Dilma Rousseff, si de cancelarul german, dr. Angela Merkel, in prezenta a 2500 de invitati de marca. La deschiderea evenimentului au mai asistat: Executive Chairman of Google, dr. Eric Schmidt, presedintele Bitkom, Dieter Kempf, si premierul landului Saxonia Inferioara, Christian Wulf. In afara de tara gazda, o masiva participare a avut Brazilia - cea de-a sasea economie a lumii - care, prin cele 130 de intreprinderi si organizatii IT expozante, a creat o „vitrina“ impresionanta de competente specifice domeniului tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Ca si la targurile anterioare, cele mai multe standuri au fost „populate“ de firmele specializate in calculatoare personale de ultima generatie sau cu aplicatii din domeniul consumer electronics. Standurile expozitiei erau pline cu mii de gadget-uri „pe val“ din mediul virtual: laptopuri & tablete, dispozitive mobile, monitoare & tv, fotovideo, imprimante & copiatoare, sisteme home cinema, multimedia & HiFi, retelistica, centrale telefonice, birotica, PC tuning, sisteme audi/auto, componente & accesorii. Toate asteaptau sa fie lansate pe piata mondiala, in 2012.
In 2011, „cutremure“ tehnologice cu impact pe termen lung
Daca, aparent, debutul anului 2012 a fost unul mai linistit din punct de vedere tehnologic, avand in vedere ca nu s-au lansat versiuni majore de sisteme de operare sau cine stie ce aplicatii obisnuite in industria IT&C, la o analiza mai profunda, anul 2011 a avut o densitate mare de „cutremure“ tehnologice cu impact pe termen lung si ale caror efecte le vom vedea abia peste cativa ani. Ne referim, intre altele, la „razboiul mobilelor“ si la castigarea unor lupte de strada partiale. Din acest punct de vedere, anul 2011 a fost foarte prolific. Si acesta pentru ca s-au lansat o serie de procese de protectie industriala si acuzatii de furt de tehnologie si chiar de piraterie, care au oferit o „paine calda“ avocatilor mai vocali, cu competente avansate in legislatia IT&C. Campion mondial absolut a fost brandul californian din Cupertino, Apple Computer Inc. Gigantul strategic Apple, care a surclasat Microsoft in 2010 prin crearea de dispozitive inovatoare, precum iPhone, a dat in judecata aproape orice producator de tablete cu sistem de operare Android, de la HTC si pana la Motorola. A reusit chiar sa blocheze sau sa amane lansarea unor noi tablete Android pe cateva piete occidentale. Aceasta categorie de tablete au succes pe segmentul home user si vor distruge, in final, monopolul Microsoft, acuzat recent chiar de Bill Gates ca descurajeaza inovatia! Dar si gigantul tehnologic Google Corporation, din Mountain View, a fost si este atacat „la firul ierbii“ de liderul strategic Oracle Corporation, din Santa Clara, pe tema masinii virtuale Java prezente in orice telefon sau tableta care ruleaza Android. Sa nu uitam ca piata mobilelor a fost zguduita si de scandalul spionarii utilizatorilor de catre operatorii de telecomunicatii Orange, Vodafone, Cosmote si Germanos. SMS-urile primite si transmise si numerele catre care s-a facut apel sunt stocate local si trimise aleatoriu de operatorii telecom catre servere necunoscute care pot provoca mari neajunsuri utilizatorilor. Unii clienti se trezesc cu facturi fictive de la „operatori“ cu care n-au incheiat niciodata vreun contract! Recent, 22 de scriitori chinezi au acuzat Apple de piraterie, pentru care cer despagubiri de 8 milioane de dolari! Din punct de vedere tehnologic, anul 2011 nu a fost decat o reusita partiala. Pentru Apple, produsul iPhone 4S a fost un mare esec tehnologic si financiar. In 2011, fanii Apple au fost reticenti in a cheltui mai multi bani pe iPad-urile 3G. Compartimentul de promovare a tinut cu litere de-o schiopa titlurile presei de specialitate mult inainte de a-l lansa pe piata si ridicol de putin dupa lansare, adica a castigat cateva batalii, nu si razboiul! Acest lucru poate nu s-ar fi intamplat daca presedintele Steve Jobs nu s-ar fi imbolnavit si daca cheia inovatiei cum spune Bill Gates, n-ar fi fost pusa „in cui“ in ultimul deceniu si la Apple! Cu exceptia aplicatiei iPhone 4 SiriProxy, care a dublat consumul de date pentru iPhone (si care „intelege“ ceea ce-i spui si iti si „vorbeste“, cautand pentru tine in jurul locatiei curente - cinematografele, restaurantele sau statiile de benzina cu produsele preferate sau mai ieftine), tableta lansata de Apple in 2011- iPhone 4S - este cu mult in spatele rivalilor asiatici Samsung si Huawei Device. Ca sa nu mai vorbim despre lipsa de respect fata de clienti prin jignirea tinerilor care testau in elegantele magazine ale producatorului aplicatia iPhone 4S! Nici competitia nu este la ea acasa. Compania finlandeza Nokia Corporation - fostul lider mondial in domeniul mobilitatii si care a impulsionat transformarea si cresterea industriei de comunicatii mobile - nu se simte de ani buni in largul ei. In incercarea de a lansa telefoane mobile mai inteligente (smartphone-uri, telefoane touch screen, telefoane sim) a fost nevoita sa incheie anul trecut, „in genunchi“, un parteneriat tehnologic cu Microsoft - cel mai mare producator de software din lume, in speranta ca va reusi sa reajunga la locul ocupat in 2008, cand anunta vanzari nete de 12 miliarde euro! De-abia la Barcelona, la MWC 2012, aplicatia Nokia Lumia 900 - se „misca“ mai bine decat varianta Lumia Nokia, lansata fara succesul scontat anul trecut in SUA.
Generosul spatiu al inovatiei
O laborioasa activitate la nivel planetar s-a inregistrat in 2011 pe taramul doctrinei si punerii in aplicare a cloud computing-ului, raspandita de formatorul de opinie Marc Benioff (fondatorul corporatiei Salesforce.com ), dar care ramane... in nori si ceata. Au fost lansate produse noi, au aparut companii care ofera „software din nori“. Desi a ocupat un loc central in focusul salonului ca spatiu al inovatiei, cloud computing-ul nu va deveni omniprezent decat daca va face saltul de la cifra actuala de afaceri de 40 miliarde de dolari la 241 miliarde de dolari in 2020. Este regretabil ca in 2012 numai 38% dintre companiile IT ale globului sunt deschise la solutii de tip cloud computing!
Produsele si serviciile de tehnologia informatiei si de comunicare de ultima generatie au fost oferite de liderii tehnologici de nivel planetar IBM, Microsoft, ASUS, Apple, Fujitsu, Lenovo, Panasonic, Acer, Dell, Gigabyte Technology, Google, Oracle, SAP, Sun Microsystems, AMD, Nokia, Samsung, LG, Sony, Ericsson, Motorola, HTC, Alcatel, Huawei, Philips, Toshiba, Hewlett-Packard, Xerox Parc etc. La ultimul salon, alte zeci de corporatii flexibile si inovatoare - precum Scanbull Software GmbH, Cloud Solutions EMEA VMware, German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI), Kaspersky Lab, Eset Mobile Security, Capgemeni Group, ZyXEL Communications, Zeiss Cinemizer, Cirquent GmbH, Audi - au prezentat produse si solutii novatoare. Produsele si serviciile au fost prezentate in detaliu in sectiunile „Profesional ICT Solution for Business Operations“, „ICT Solutions for the Public Sector“, „Research & New Technologies for Innovative ICT“ si „ICT Solutions for the Digital Lifestyle“, sub forma de tehnologii si servicii de ultima ora privind administrarea rationala a sectorului public, locuinte inteligente, biometrie, securitate virtuala si fizica, televiziune tridimensionala de varf, robotica, proceduri virtuale de optimizarea traficului auto si multe altele.
Focusul CeBIT 2012: Managing Trust
In economia contemporana globalizata bazata pe cunoastere, inovatia este un element vital, alaturi de pozitia de piata, productivitate, calificarea personalului, calitatea produselor si serviciilor, rezultatele financiare. Din 1986, cand a avut loc in Germania, la Hanovra, primul si cel mai mare targ global de tehnologia calculatoarelor, recentul CeBIT 2012 si-a confirmat pozitia de lider absolut prin numarul record de firme expozante care dezvolta cu prioritate cele mai inteligente inovatii tehnologice si de software. Focusul „Managing Trust“ ilustreaza acest concept, adica inovatia remarcabila la cel mai inalt nivel, in principalele directii de dezvoltare ale IT&C: Broadband, Business Intelligence, Cloud Computing, De-Mail, Document Management, eGovernement 2.0, Financial Management, eHealth, Telemedicine, Education, IT Security, Future Internet, Industry 4.0, Open Cloud Technologies, 3D Technologies, Robotics - Humanoids etc. In cadrul salonului au fost prezentate in stil „keynote“, conferinte globale de catre manageri de varf ai gigantilor strategici - dotati cu calitati exceptionale de comunicare -, de cadre didactice de inalta tinuta profesionala din mediul academic si de cercetatori de calibru din universitati si institute de cercetare-dezvoltare-inovare. Conferintele au fost larg dezbatute de profesionistii de suces ai domeniului in peste 1500 de seminarii. Teme de foarte mare actualitate s-au abordat in conferintele: IT trends, business opportunity and Windows 8 (B. Kevin Turner, Chief Operating Officer, COO, Microsoft Corporation); Building Smarter Businesses in the Era of Big Data (Michael D. Rhodin, Senior Vice President, IBM Software Solutions Group, IBM Corporation; The ICT Approach to a Smarter Enterprise (John J.Roese, Senior Vice President &General Manager, North American R&D, Huawei Technolgies, Inc.; Shaping the networked society (Ulf Ewaldsson, Senior Vice President, Chief Technology Officer, Ericsson); Open Web Platform (Dr. Jeff Jaffe, Chief Executive Officer, World Wide Web Consortium (W3C); Unlocking the potential of the world, Mati Kochavi, Founder & Chief Executive Officer, AGT International.
Pentru prima data la un salon CeBIT a fost abordata si tema „Sclavia smarthphone“, adica a dependentei de blackberry-uri si iPhone-uri, abordata si de revista britanica The Economist. Este cunoscut faptul ca gadgeturile de ultima generatie le dau proprietarilor „impresia“ de putere, sub diverse forme: le ofera accesul la o paleta imensa de informatii, le permit sa lucreze acasa, permit oamenilor sa lucreze in timp ce stau la coada la cafea. Ba vin si in ajutorul „lenesilor“, care isi permit sa programeze e-mailurile si sa transmita la unu noaptea, prefacandu-se, in fata patronului, ca se dau peste cap muncind. S-a dat si exemplul pozitiv al organizatiei Boston Consulting Group, care a reusit sa-si gestioneze „hiperconectivitatea“ din cadrul echipei. Firma a impus un set de reguli in intervalele orare in care angajatii nu au voie sa fie online si i-a incurajat pe acestia sa lucreze „cat mai mult cot la cot“. Riscul de burnout s-a redus simtitor.
Dupa o saptamana de la lansare, sute de utilizatori au reclamat supraincalzirea noului iPad
Corporatia Apple a lansat cu mare fast, pe 16 martie, cel de-al treilea model de iPad. Redactorul-sef de la Fortune, Miguel Helft, l-a intrebat direct pe vicepresedintele Apple, Phil Schiller, de ce compania a ales acest nume? Helft i-a publicat raspunsul, laconic, pe Twitter: „Nu ne place sa fim previzibili“. Drept urmare, actiunile Apple au trecut pragul istoric de 600 de dolari per titlu, iar capitalizarea bursiera a Apple a trecut de 550 miliarde de dolari! Profitul urias rezulta din faptul ca cele mai multe fabrici ale gigantului Apple sunt amplasate in China, unde salariul de baza este 2,18 dolari/h, in timp ce in California depaseste 8 dolari/h! Desi aparent arata la fel ca generatia anteriora, noua tableta a primit numeroase imbunatatiri, de la camera foto pana la procesorul grafic. Noul iPad este dotat cu un ecran „retina display“ de 9,7 inch, cu o rezolutie de 2048 x 1536 pixeli si o densitate a pixelilor de 264 ppi. Ca urmare, textul afiseaza culori mai intense si de o claritate extrema. Tableta este compatibila cu noile retele de telefonie mobila 4G si este echipata cu un program de comanda vocala care functioneaza in engleza, franceza, germana si japoneza. Calitatea camerei a fost, de asemenea, substantial imbunatatita. Dispozitivul este echipat cu camera video iSight de 5 MP, stabilizator video si cu conexiuni ultrarapide care permit filmarea in HD. Produsul a primit si un procesor Apple ASX, cu procesor grafic quad-core. Noul iPad dispune de tehnologie wireless de ultima generatie, care permite utilizatorului sa se conecteze la retele diferite. Poti chiar sa introduci un card SIM local pentru a te conecta „din mers“ in timp ce calatoresti. Noul iPad este compatibil cu retelele mobile - pana la 4g LTE. Poate functiona cu tehnologiile GSM/UMTS, inclusiv cu cele mai rapide 3G - HSPA+ si DC-HSDPA. Cele 200 000 de aplicatii il fac unic pe glob! Tableta are grosimea de numai 9,39 mm, greutatea de 688 g si durata de viata a bateriei (in 4G) de pana la 10 ore! Noua versiune a fost pusa in vanzare in SUA, Canada, Marea Britanie, Franta, Germania, Australia si Japonia. In primele patru zile s-au vandut peste trei milioane de unitati, pe 11 piete din intrega lume. In Romania, tableta a fost lansata pe piata la preturi intre 2641 lei (PC Apple New iPad 3HD 16 GB White) si 4500 lei (PC Apple New iPad 3HD 64 GB 4 G). Din pacate pentru unii cumparatori, frenezia a fost de scurta durata. Cele mai mari plangeri vin din partea celor care detin deja un iPad 2 si considera ca au investit fara rost in noul model. Unii utilizatori nu sunt multumiti de timpul lung de incarcare a bateriei si de incalzirea tabletei in coltul din stanga sus! Consumer Reports, o organizatie influenta de protectie a cumparatorilor din SUA, a anuntat ca investigheaza reclamatiile si va publica in curand concluziile.
ASUS ofera gadgetul suprem: smartphone, tableta si laptop intr-un singur dispozitiv
In cursul unei conferinte de presa, Jonney Shih, directorul executiv al ASUS, a prezentat unul dintre cele mai recente produse ale corporatiei: ASUS PadFone, un telefon inteligent. Atunci cand este plasat in PadFone Station, se transforma intr-o tableta cu capacitatea bateriei de 5 ori mai mare. Linia Asus Transformer Pad include Tranformer Pad Prime si ASUS Transformer Pad 300. Seria Transformer Pad Infinity este pregatita pentru divertismentul HD mobil. ASUS a mai lansat si seria de netbook-uri Eee PC 1025 Flare echipate cu procesoare Intel Atom Cedar Trail. Noile modele aduc un design nou, fiind disponibile in 11 variante cromatice. Cel mai nou processor Intel dual-core ofera performante grafice de patru ori mai mari fata de generatiile anterioare, consumand totodata mai putina energie. Seria Eee PC 1025 Flare ruleaza filme Full HD 1080 p. Cu ajutorul suportului DLNA, utilizatorii pot transmite muzica, fotografii si filme direct catre echipamentele compatibile de acasa, adica spre televizoarele de ultima generatie HD, cu luminozitate ridicata si contrast remarcabil. Primul model EeePC 1025C a ajuns in Romania la sfarsitul lunii martie la pretul de 1490 lei. Modelul Eee 1025CE costa 1599 lei.
Huawei a prezentat prima tableta quad-core de 10 inch
Multinationala chineza Huawei Device a prezentat prima tableta quad-core de 10 inch, denumita MediaPad 10 FHD. Printre cele mai importante calitati ale noului gadget se numara un procesor Huawei quad-core de 1,5 GHz, sistemul de operare Android 4.0 si un ecran high definition IPS de 10 inch. „Cei mai multi consumatori utilizeaza tabletele pentru a se juca, a viziona continuturi multimedia, a naviga pe Internet si pentru a citi e-book-uri“, a declarat Richard Yu, presedintele Huawei Device. Am creat MediaPad 10 FHD pentru a le oferi consumatorilor un produs care exceleaza la capitolele viteza, putere, navigare web, redare video si audio, precum si la portabilitate si design. Dispunand de cea mai inalta rezolutie a ecranului existenta pe piata si de ecran IPS LCD glass „retina technology“ high-definition 1920 x 1200 pixeli, noua tableta ofera utilizatorilor o experienta vizuala inedita.Tableta Huawei MediaPad 10 FHD are grosimea 8,8 mm si greutatea 598 g si va fi pusa la vanzare la Hong Kong Convention and Exhibition Center, intre 27 - 30 aprilie 2012.
Sony - divertisment la cel mai inalt nivel
Interconectare, imagini desavarsite si un sunet de inalta calitate sau mixuri electronice, continut si servicii online sunt doar cateva dintre aspectele tehnologiilor uimitoare ale echipamentelor electronice de consum expuse de liderul tehnologic japonez Sony Corporation. „Sony produce si ofera mai multe experiente de divertisment decat orice alta companie“, a declarat Sir Howard Stringer, Chairman, CEO si presedinte la Sony Corporation. La recentul salon, gigantul nipon si-a propus sa ofere divertisment la cel mai inalt nivel. Sony a prezentat noul display numit „Crystal LED Display“. Este un dispozitiv unic si reprezinta primul display auto-emitent de pe mapamond, care foloseste LED-urile drept sursa de iluminare. Dispozitivul reuseste sa ofere un contrast mai puternic, o gama mai larga de culori si imagini realiste superbe. Sony BRAVIA (Best Resolution Audio Visual Integrated Architecture) se concentreaza pe modelele de televizoare BX, EX, NX, LX si pe modelul de top HX. Calitatea imaginii este imbunatatita de procesoarele digitale de imagine X-Reality PRO si X-Reality de la Sony si de tehnologia Motionflow XR care reduce efectul de blur cauzat de miscarea rapida a camerei de filmat. La eveniment, Sony a prezenat 13 noi modele de camere Handycam, intre care si cea mai compacta camera video 3D cu doua obiective, HDR-TV20VE. Sony dezvolta, de asemenea, linia camerelor video cu proiector incorporat. Liderul din Tokyo anunta si noile camere digitale Cybershot cu posibilitatea de captura nemiscata si o noua solutie post-shooting numita Play Memories, care faciliteaza vizionarea, editarea, transmiterea prin e-mail, partajarea prin Internet sau scrierea imaginilor pe disc, dupa conectarea camerei la PC.