Autostrada Pitesti - Sibiu, prioritatea zero a Master Planului General de Transport
Data: 1 - 15 aprilie 2015
In urma celor mai recente analize privind modul de realizare a Master Planului General de Transport (MPGT) s-au revizuit prioritatile, astfel incat pe primul loc a fost inclusa constructia Autostrazii Pitesti - Sibiu. Tot procesul de reevaluare a permis sa se stabileasca suma totala a investitiei, respectiv 1,6 miliarde euro. Autostrada va avea o lungime totala de 120 kilometri, din care 20 kilometri in zona de munte, cea mai dificila si cea mai costisitoare de pe intregul traseu. Ministerul Transporturilor a informat ca aceasta prioritate zero a MPGT a rezultat din necesitatea asigurarii unei cai de transport mai rapide si mai moderne, in special pentru produsele companiei Dacia din Mioveni. Totodata, optiunea pentru aceasta prioritate este motivata de cerinta imperioasa de a se crea o cale de transport moderna, care sa uneasca Autostrada Pitesti - Sibiu cu alte trei autostrazi: Arad - Sibiu, Transilvania si cea din sudul Munteniei, prin Bucuresti spre Litoral. S-a tinut seama atat de posibilitatea de marire a traficului, in conditii de eficienta economica sporita, cat si de facilitarea proiectelor care privesc modernizarea cailor rutiere din centre economice cu largi perspective de dezvoltare, de pe o suprafata cat mai mare a teritoriului national.
Constructia autostrazii este prevazuta pentru perioada 2017 - 2020. Este, comparativ cu ritmul de executie in cazul altor autostrazi, un termen mai scurt, iar sansa de a se indeplini acest obiectiv este prefigurata de experientele pozitive acumulate mai ales in ultimul timp in acest domeniu.
Noile solutii propuse in MPGT fac, in continuare, obiectul unor discutii cu reprezentantii Comisiei Europene. In acest context, s-a relevat si importanta finalizarii analizelor menite sa determine inceperea lucrarilor si la Autostrada Comarnic - Brasov. Este vorba despre depasirea unor dificultati rezultate din consultarea specialistilor privind solutiile tehnico-economice sustenabile. In aceasta privinta, se mizeaza si pe expertiza oferita de Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). De altfel, aceasta structura profesionala si-a declarat disponibilitatea de a colabora cu autoritatile atat in sensul elaborarii unei legislatii corespunzatoare in materie de investitii publice, cat si pentru identificarea celor mai bune solutii tehnice care sa vizeze infrastructura, in ansamblul ei, nu numai cea de transport, ci si cea din domeniile energeticii clasice si verzi, social-edilitare, sanatate si turism.