100 de ani de la nasterea ing. Nicolae Cetateanu
Data: 1 – 15 aprilie 2019
Recent a avut loc o manifestare prin care s-a marcat împlinirea a 100 de ani de la nașterea ing. Nicolae Cetăţeanu, manifestare organizată sub patronajul Asociației Generale a Inginerilor din România (AGIR) și al Societății Experților Tehnici Extrajudiciari și Consultanți (SETEC).
Ing. Nicolae Cetăţeanu (1919 - 2001) este autorul mai multor invenții și inovații în domeniul construcțiilor de drumuri și poduri, dintre care amintim: ▪ „Cofraje și cintre demontabile pentru zidăria de căptușeală a tunelelor"; ▪ „Zid de sprijin din elemente prefabricate din beton armat și procedeu de realizare a lui"; ▪ „Zid de sprijin ancorat pentru consolidări de teren"; ▪ „Ziduri de sprijin din elemente prefabricate din beton armat - stabilizarea alunecărilor de teren prin ranforți din barete în care sunt încastrate ziduri de sprijin prefabricate"; ▪ „Stabilizarea alunecărilor de teren prin ranforți din barete în care sunt încastrate ziduri de sprijin".
La eveniment au participat membri ai AGIR, SETEC, profesori universitari de la Universitatea Tehnică de Construcții București (de la Facultatea de Construcții Civile, Facultatea de Ingineria Instalațiilor și Facultatea de Utilaj Tehnologic), membri și prieteni ai familiei.
Ing. Nicolae Cetăţeanu s-a născut la 6 februarie 1919, la București. Clasele primare le-a urmat, în perioada 1926 - 1930, în comuna Botoroaga, județul Vlașca, deoarece tatăl său era în acea perioadă șeful Gării Târnavele (Vlașca), în imediata vecinătate a acestei comune. Cursurile liceale le-a făcut la București, la Gheorghe Șincai, între anii 1930 - 1938. A urmat, apoi, în intervalul 1938 - 1943, cursurile Școalei Politehnice din București - Facultatea de Construcții, absolvite în 1943.
A participat, în primii ani de inginerie, la construcția noilor linii de cale ferată București - Craiova (în primul număr al Buletinului Informativ CFR - anul 1946 - a apărut articolul „Construcția liniei București - Roșiori - Caracal - Craiova" unde se menţionează: „Noul traseu de linie feroviară București - Craiova, împreună cu prelungirea sa naturală București - Urziceni - Făurei - Tecuci, trece pe toată lungimea sa prin frumosul grânar al țării, justificând astfel denumirea ce i s-a dat de «linie a cerealelor»), Salva - Vișeu (Viaductul Burnăreasa (lângă comuna Săcel) având o lungime de 220 m, a fost proiectat parțial de ing. Nicolae CETĂȚEANU și l-a și executat în întregime în 9 luni (aprilie - decembrie 1949), fiind şef de şantier)" și Bumbești - Livezeni. De asemenea, a fost director adjunct la ICCF Timișoara și ICCF Iași.
În perioada 1959 - 1970 a fost angajat la Institutul de Construcții București - Facultatea de Instalații și Utilaj - pe postul de şef lucrări, perioadă în care, împreună cu colegii de catedră, a publicat manualul Curs de desen industrial.
Apoi și-a găsit adevărata vocație în cadrul Serviciului Tehnic al CCCF, unde s-a distins ca promotor al noului în conceperea și execuția lucrărilor de artă. Dintre lucrările realizate pe linie tehnică și tehnologică remarcăm: ▪ Elaborarea tehnologiei de execuție a fundațiilor indirecte la poduri, executate pe coloane; ▪ Detalierea tehnologică a fundațiilor de medie adâncime, executate pe elemente tubulare tronsonate; ▪ Elaborarea procedeului de calcul pentru fundațiile de barete; ▪ Suprastructuri de poduri CF din grizi tronsonate 24 - 30 m deschidere.
Participarea cu lucrări/prezentări la conferințe și congrese, precum și publicarea a numeroase articole, lucrări tehnice și cărți în domeniu (cum ar fi: Industrializarea execuției zidurilor de sprijin prin folosirea de elemente prefabricate din beton armat) îi întregesc cartea de vizită.
Alte articole



