STS: Apelurile de urgenta vor fi localizate prin tehnologia Advanced Mobile Location (AML)
Data: 1-15 aprilie 2020
Persoanele care sună la numărul de urgenţă 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML), facilitate implementată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă şi în parteneriat cu Google şi Apple. Această tehnologie permite transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgenţă şi nicidecum în alte condiţii.
AML vine şi în sprijinul persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.
Facilitatea AML, dezvoltată şi pusă gratuit la dispoziţia serviciilor de urgenţă, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situaţii de urgenţă, nu necesită instalare de componente sau aplicaţii suplimentare şi are o acurateţe de ordinul metrilor/zecilor de metri. „La acest moment, AML funcţionează în toată ţara, iar când cetăţenii sună la 112, operatorii STS şi dispecerii agenţiilor de intervenţie au la dispoziţie coordonatele geografice cu o acurateţe mult mai mare. Am realizat teste, am analizat diverse scenarii tehnico-operaţionale şi am integrat toate configuraţiile necesare, astfel încât această tehnologie să vină cât mai mult în sprijinul apelantului. Totodată, a fost nevoie de actualizarea legislaţiei pentru implementarea acestei tehnologii. Noi continuăm demersurile pentru modernizarea Sistemului 112 printr-un proiect finanţat din fonduri europene pe care ne dorim să îl finalizăm în 2021", a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.
Timp de aproape cinci luni, echipele de ingineri şi programatori ai STS au colaborat cu echipa Android ELS de la Google pentru a efectua testările preliminare şi pentru a îmbunătăţi precizia localizării apelurilor la 112. De asemenea, implementarea s-a realizat în strânsă legătură cu marii operatori de telefonie mobilă din România, care au efectuat lucrări în infrastructurile proprii, pentru a facilita transmiterea informaţiilor AML către serviciul de urgenţă.
În aceeaşi perioadă, infrastructura Sistemului 112 a fost configurată pentru a permite recepţionarea poziţiei geografice transmise şi de pe telefoanele cu sistem de operare iOS, fapt confirmat de Apple în urma testelor pe care le-a realizat până în prezent. La finalul lunii martie, s-a lansat actualizarea sistemului de operare iOS la versiunea 13.4 care permite furnizarea localizării AML şi pentru utilizatorii telefoanelor iPhone. Spre deosebire de soluţia oferită de Google, terminalele Apple transmit poziţia către Sistemul 112 doar în cazul apelurilor telefonice de urgenţă, nu şi în cazul transmiterii de mesaje de urgenţă prin SMS la numărul 113.
Condiţiile obligatorii pentru furnizarea informaţiilor de localizare prin serviciul ELS/AML sunt: telefonul trebuie să includă sistemul de operare Android, începând cu versiunea OS 4.0 sau superior şi să aibă Serviciile Google Play instalate; utilizatorul să nu fi optat în prealabil la dezactivarea serviciului ELS, din setările de localizare ale telefonului său; telefonul trebuie să fie înregistrat într-o reţea mobilă din România, cu acces la servicii de SMS şi/sau internet; telefonul trebuie să aibă integrate funcţiile de GPS şi WiFi.
Serviciul Android ELS recunoaşte când un utilizator efectuează un apel de urgenţă la 112 sau când se transmite un SMS la 113 şi va calcula locaţia folosind mai multe surse de localizare (AGPS, reţea mobilă, WiFi şi senzori din telefon). Locaţiile ELS sunt calculate pe dispozitiv şi trimise prin SMS şi/sau internet, direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.
ELS nu funcţionează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive; nu funcţionează dacă telefonul este setat pe modul avion; nu funcţionează pentru telefoanele cu nivelul bateriei sub 10%.
Serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie.
La acest moment, recepţionarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanţii care se află în roaming internaţional, precum şi pentru cei care nu au semnal în reţeaua proprie (roaming naţional).
În cadrul Serviciului 112 din România sunt implementate mai multe tipuri de localizare: Cell ID/Sector ID, AML, APEL 112, Geolocation 112. Localizarea primară - Cell ID/Sector ID foloseşte datele transmise de celula de telefonie mobilă ce deserveşte apelantul la momentul iniţierii apelului şi indică o arie orientativă, sub forma unui sector de cerc. Această arie poate fi cuprinsă între zeci de metri pătraţi şi zeci de kilometri pătraţi. Pentru localizarea de tip AML se reduce suprafaţa la un cerc cu raza de câţiva metri/câteva zeci de metri.
Conform Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă 112 (EENA), soluţia de localizare AML este funcţională în 19 ţări: Austria, Belgia, Danemarca, Emiratele Arabe Unite, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Islanda, Lituania, Mexic, Moldova, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Slovenia, Statele Unite, Suedia şi Regatul Unit.