FRATII WRIGHT
Data: 16-31 aprilie 2003
Din 1899, fratii Orville si Wilbur Wright au început sa se preocupe serios de problema zborului oamenilor. Ei au scris la Smithsonian Institut din Washington pentru informatii si au aflat de preocuparile lui Otto Lilienthal pentru zborul cu planoarele si despre studiile si încercarile de a zbura cu avioane ale lui Octave Chanute si ale lui Samuel Pierpont Langley în Europa.
In mai 1900, când Wilbur avea 33 de ani si Orville 29 de ani, au scris lui Octave Chanute care avea 68 de ani si era un inginer recunoscut pentru studiile si încercarile sale în aeronautica, iar Octave Chanute i-a ajutat cu date si i-a încurajat pe fratii Wright în realizarile lor din aeronautica.
In septembrie 1900 fratii Wright au realizat un planor biplan cu anvergura de 5,2m si suprafata de 15 m2, cu care au efectuat probe în octombrie, zburând între 91 si 121 metri pe durata a 15 secunde.
In decembrie 1902 fratii Wright au transmis unei firme de motoare de automobil specificatia pentru executia unui motor si au testat elici la scara redusa într-un tunel aerodinamic, iar în februarie 1903 au realizat probe cu cele doua elici la scara 1:1, cu diametrul de 2,6 metri, care realizau fiecare o tractiune de cca 40 daN. Motorul avea patru cilindri cu capacitatea de 3.294 cm3 si o greutate de 91 kg si realiza o putere maxima de 16 CP si o putere de utilizare continua de 12,5 CP.
În martie 1903 fratii Wright au depus documentele pentru brevetul avionului denumit Flying Machine, iar în iunie 1903 au terminat constructia avionului denumit Flyer, un biplan cu anvergura de 12 metri si suprafata de 47 m2 si o greutate de 283 kg, care avea doua elici amplasate în stânga si dreapta axei avionului.
Componentele avionului au fost realizate la Dayton, Ohio, si au fost transportate pe terenul de zbor de la Kitty Hawk, unde au fost asamblate si unde s-a construit sistemul de catapultare prin lansarea pe o sina de rulare având planul înclinat, deoarece avionul nu avea tren de aterizare cu roti ci doar patine pe care aluneca.
In 5 noiembrie 1903 au testat la sol motorul si elicele montate pe avion, dar au avut probleme cu vibratiile si au fost nevoiti sa trimita cele doua elici cu axele lor la reparat la Dayton, iar în 28 noiembrie, dupa repararea acestora, au testat la sol motorul si elicele si au obtinut rezultate satisfacatoare. Avionul a fost gata de zbor în 12 decembrie 1903, iar în 14 decembrie au realizat primele încercari la sol prin catapultare cu ajutorul sistemului de lansare pe o sina de ghidare, dar au avut deteriorari ale avionului pe care le-au reparat pâna în 16 decembrie 1903. În data de 17 decembrie 1903, dupa ora 10, pe un vânt de 40 km/h, Wilbur Wright a realizat primul zbor cu durata de 12 secunde parcurgând o distanta de 36 metri de la capatul unde se termina sina de catapultare, acesta fiind primul zbor cu pilot din lume al unui avion.
La ora 11 Wilbur Wright realiza un al doilea zbor parcurgînd 53 de metri, iar dupa câteva minute Orville Wright realiza si el primul sau zbor, parcurgând o distanta de 61 de metri, fiind al treilea zbor din acea zi.
Erau primele trei zboruri din lume realizate de oameni cu un avion la care tractiunea era asigurata de cele doua elici care se învârteau în sens opus si care erau actionate de un motor, iar lansarea se realiza cu ajutorul sinei de catapultare.
In ziua de 17 decembrie 1903 Wilbur Wright a mai realizat al patrulea zbor parcurgând 91 de metri, urmat de un al cincilea zbor în care a parcurs 244 de metri în 59 de secunde si al saselea si ultimul zbor în care a parcurs distanta de 260 de metri în 59 de secunde. La ultimul zbor avionul a suferit deteriorari si fratii Wright au încheiat zborurile din acea istorica zi în care oamenii realizau primele lor zboruri cu avionul.