Kilometrul 15
Data: 16-30 aprilie 2005
Se obisnuieste uneori sa se compare o aniversare cu o borna kilometrica pe drumul fara de Inceput si fara de sfârsit al timpului. Aceasta comparatie mi-a sugerat titlul acestui articol omagial Inchinat revistei “Univers ingineresc” care a Implinit de curând 15 ani de existenta.
O aniversare pretinde o analiza chiar sumara a trecutului, urmata de o creionare a viitorului, a perspectivelor.
Ce se poate spune astazi despre revista “Univers ingineresc”, despre activitatea ei din acesti 15 ani? Imi place sa cred ca, fara a face rabat exigentei, se poate afirma ca a urmat un drum ascendent. Aceasta este nu numai parerea mea, ci si a cititorilor, asa cum rezulta din scrisorile primite la redactie. Acestia apreciaza continutul revistei, curajul cu care sunt scrise anumite articole, nivelul ridicat cu care sunt abordate problemele actuale, In particular cele pe care le au de rezolvat inginerii Intr-o epoca de tranzitie, dar si solutiile propuse de persoane competente In domeniul stiintelor ingineresti. Cititorii apreciaza de asemenea faptul ca Indeosebi In ultimii ani revista a devenit o adevarata tribuna, deschisa oricaror pareri venite din public, oricaror sugestii si chiar unor critici aduse revistei.
Din pacate Insa, materialele publicate In revista nu au fost totdeauna luate In seama de forurile carora le sunt adresate. Am vazut-o In birourile unor institutii stând pe masa, cu banderola postei intacta, rezultând de aici ca nici nu a fost rasfoita. Fireste, asemenea situatii nu trebuie sa ne descurajeze. Dimpotriva, trebuie sa ne mobilizeze In a continua sa publicam In revista analize obiective In domeniul activitatilor tehnice, al stiintelor tehnice si al Invatamântului tehnic superior precum si solutii bine argumentate, acolo unde este cazul.
In viitor revista noastra va trebui sa se ocupe mai mult de modul cum sunt pregatiti astazi inginerii de mâine. O maxima Inteleapta consfinteste importanta Invatamântului: “Spune-mi ce scoala ai si-ti voi spune ce viitor vei avea”. Este firesc sa ne Intrebam daca aplicarea fara discernamânt la noi In tara, In domeniul pregatirii inginerilor, a celor convenite la Bologna de ministrii educatiei reprezinta o solutie buna sau macar acceptabila, In conditiile In care In Franta nu se tine seama de recomandarile respective. Se cunoaste ca pentru Invatamântul medical si pentru cel din domeniul arhitecturii exista conventii speciale pe plan european. Nu ar fi cazul sa se Incheie o conventie europeana asemanatoare si pentru Invatamântul tehnic superior? Sa nu uitam ca marile institutii de Invatamânt superior tehnic din Franta poarta numele de “Ecole Supérieure”, deci de scoala, nu de universitate. Imi amintesc ca profesorul meu de rezistenta materialelor, C.C. Teodorescu ne cerea sa semnam lucrarile practice cu calitatea de “elev inginer” si nu cu cea de “student inginer”, Intarind prin aceasta caracterul de scoala superioara al Politehnicii.
O alta preocupare viitoare a revistei noastre este de a sprijini colaborarea dintre ingineri si economisti, initiata de regretatul academician N.N. Constantinescu. Intr-o comunicare prezentata recent la o sesiune stiintifica, am afirmat ca tehnica si economia sunt doua fete ale aceleiasi medalii. Inginerul nu poate neglija criteriul economic fara riscul de a realiza obiecte tehnice inaccesibile publicului larg, iar economistul nu poate neglija criteriul tehnic, fara riscul de a produce stocuri nevandabile, datorita faptului ca nu a tinut seama de progresul continuu al tehnicii pe plan mondial.
O atentie deosebita va trebui sa dea si In viitor revista “Univers ingineresc” si mijloacelor moderne de informare, care, practic, au realizat o adevarata revolutie In acest domeniu, reducând distantele si intervalele de timp. Astazi suntem informati despre unele evenimente care au loc la zeci de mii de kilometri dupa câteva secunde din momentul In care s-au produs. Aceasta nu Inseamna ca va trebui sa renuntam la privilegiul pe care-l are omul, de a gândi, pentru ca astazi, ca si altadata, cele mai mari greseli nu se fac din lipsa de informatii, ci din gândire insuficienta. Vezi tineri stând pasivi, ore Intregi, In fata calculatorului. Or inginerului, dimpotriva, i se cere sa fie activ, sa gândeasca. Inginerul va fi cu adevarat o fiinta creatoare In momentul In care va deveni stapânul calculatorului si nu sclavul lui.
Iata doar câteva probleme importante care trebuie sa fie In atentia revistei “Univers ingineresc”, daca dorim ca inginerul sa devina un profesionist, un creator de tehnica noua, si nu un simplu meserias care se limiteaza la a aplica o serie de reguli de rutina.
Ne amintim ca profesorul Nicolae Manolescu, Incercând sa sintetizeze Intr-un singur cuvânt scopul Asociatiei Generale a Inginerilor din România (AGIR), a spus “PRESTIGIU”.
Urez din toata inima ani multi revistei “Univers ingineresc” si noi succese In nobila ei activitate de a milita pentru cresterea continua a prestigiului profesiunii de inginer In tara noastra.