Masinile electrice, o noua revolutie auto?
Data: 16 - 30 aprilie 2011
Guvernul intentioneaza sa incurajeze achizitia de automobile electrice, nepoluante, prin acordarea unor facilitati financiare. Astfel, Ministerul Mediului si Padurilor lucreaza la elaborarea unei ordonante de urgenta care vizeaza acordarea de facilitati din partea statului cumparatorilor de astfel de masini, valoarea subventiilor urmand sa acopere diferenta de cost dintre un astfel de vehicul si unul cu propulsie pe carburant fosil, care, in prezent, ajunge la circa 5000 de euro. Intentiile autoritatilor legate de sprijinirea achizitionarii de astfel de vehicule au fost exprimate de ministrul Laszlo Borbely cu ocazia unei intrevederi cu mai multi reprezentanti ai conducerii companiei Renault, prilej cu care a fost abordata si problema absentei infrastructurii specifice.
Potrivit reprezentantilor Renault, o masina electrica produsa de aceasta companie are o autonomie de pana la 160 de kilometri, iar incarcarea ei dureaza 8 ore si poate fi facuta cu ajutorul unei borne care costa aproximativ 400 de euro. Laszlo Borbely a afirmat, la randul sau, ca 70 – 80% dintre masini nu circula mai mult de 150 de kilometri pe zi, astfel ca o masina precum cele construite de Renault ar putea fi o varianta ecologica de transport, in special urban. „Exista si incarcatoare rapide care costa, insa, cateva mii de euro“, a explicat ministrul. Cel mai ridicat cost al unei componente de vehicul electric ar fi, potrivit ministrului, cel al bateriei. Aceasta poate costa 7000 – 8000 de euro si ar putea chiar sa fie „inchiriata“, insa problema este realizarea infrastructurii necesare pentru a o putea folosi.
Acordarea de facilitati pentru achizitionarea de masini electrice se inscrie in tendinta generala a statelor europene de a sprijini tipurile de transport nepoluant. In marile orase de pe continent ruleaza deja pe strazi masini electrice, exista preocupari pentru acest tip de autovehicule nepoluante, iar subventiile acordate cumparatorilor sunt considerabile. In Londra, de exemplu, pentru modelele electrice sunt 500 de statii de incarcare a bateriilor pe drumurile publice, 2000 de puncte de incarcare se afla in parcarile publice si 22 500 de statii de incarcare, in parcarile private sau ale corporatiilor. In Irlanda, pana in anul 2020, se intentioneaza ca 10% dintre masini sa fie electrice, iar 6000 dintre acestea ar trebui sa fie pe sosele pana la sfarsitul anului 2012. Si Portugalia isi propune imbunatatirea infrastructurii, in acest an urmand a fi introduse 1300 de puncte de incarcare si 50 de puncte de incarcare rapida. Guvernul portughez va acorda o prima in valoare de 5000 de euro fiecarui cumparator de masini electrice. Puncte de incarcare vor fi introduse si in marile orase din Franta. In plus, guvernul francez va oferi o prima de 5000 de euro pentru achizitionarea oricarei masini cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 60 g/km.
De asemenea, Comisia Europeana a initiat un proiect, denumit Green eMotion, destinat promovarii automobilelor electrice in UE. Proiectul are o valoare 42 de milioane de euro, iar contributia UE va fi de 24 de milioane de euro. Proiectul se desfasoara timp de patru ani, iar cei 42 de parteneri ai Green eMotion reprezinta companii industriale si producatori auto, companii de utilitati, municipalitati, universitati si institute de cercetare si tehnologice. Partenerii Green eMotion vor acumula experienta in domeniul mobilitatii electrice in regiuni de testare si vor imbunatati tehnologia. Un aspect cheie este dezvoltarea de procese, standarde si solutii IT europene care sa permita conducatorilor de masini electrice accesul facil si neintrerupt la infrastructura de reincarcare si la serviciile conexe in cadrul Uniunii Europene.
Revenind la Romania, specialistii sunt destul de sceptici in ceea ce priveste crearea unei piete reale a masinilor electrice in tara noastra in viitorul apropiat, in primul rand din cauza lipsei infrastructurii specifice. Anticiparile acestora releva ca ar putea dura 4 – 5 ani pana cand romanii vor considera masina electrica o alternativa la automobilul propulsat cu carburant. „Despre masini electrice in Romania vom putea vorbi intr-un viitor destul de indepartat. Prezenta masinii electrice pe plan local va fi un proces greu de implementat, chiar si in conditiile in care Guvernul va aloca stimulente la achizitie, asta pentru ca nu avem pusa la punct o infrastructura specifica“, sunt de parere o serie de experti.
Vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, estimeaza ca, pana in anul 2020, gradul de penetrare a masinilor electrice in parcul auto din Europa va fi de aproximativ 7%. „Romania, ca si toate celelalte tari europene, trebuie sa se preocupe activ de reducerea emisiilor gazelor cu efect de sera si, tinand cont de dimensiunea tarii noastre, este cu siguranta o piata potentiala pentru masinile electrice. Avand in vedere ca romanul este deschis catre nou, sunt de parere ca romanii ar trebui sa primeasca cu entuziasm masinile electrice, mai ales ca, asa cum este si normal, achizitionarea acestora este incurajata si sustinuta prin masuri administrative“, a afirmat Brent Valmar. La randul sau, Ernest Popovici, presedintele APIA, a spus ca, desi automobilele electrice reprezinta viitorul in ceea ce priveste mijloacele de transport rutier, iar achizitia lor este incurajata de autoritati, nu se poate forma o piata de profil in viitorul apropiat.
Importatorii marcilor Mitsubishi si Citroen au adus recent in Romania automobile cu propulsie electrica, Mitsubishi i.MiEV si Citroen C-Zero, modele care costa in jurul a 36 600 de euro. Alte doua modele ale producatorilor Renault si Peugeot vor fi lansate pe piata locala pana la finele acestui an. Pentru ca pana acum nu exista in tara noastra nicio statie de alimentare pentru vehiculele propulsate electric, importatorii Mitsubishi si Citroen au declarat ca intentioneaza sa-si faca propriile statii de alimentare la sediile lor.