A fost aprobat numarul de locuri in invatamantul de stat pentru anul scolar/universitar 2016 - 2017
Data: 16 – 30 aprilie 2016
Guvernul a aprobat cifrele de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi universitar de stat pentru anul şcolar/universitar 2016 - 2017. Stabilirea cifrelor de şcolarizare pentru viitorul an şcolar este în concordanţă cu obiectivele asumate prin Strategia Europa 2020, şi anume reducerea ratei părăsirii timpurii a şcolii la 11,3% până în 2020 şi diminuarea cu cel puţin 580 000 a numărului de persoane care suferă sau riscă să sufere de pe urma sărăciei şi a excluziunii sociale.
Pondere semnificativă a elevilor cuprinşi în învăţământul profesional şi tehnic
În ceea ce priveşte învăţământul preuniversitar, locurile alocate asigură cuprinderea generaţiei de copii/elevi cu vârste între 3 şi 18/21 de ani în învăţământul preuniversitar, inclusiv în cel special, precum şi înscrierea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor care împlinesc 6 ani până la 31 august 2016, inclusiv. Cifrele de şcolarizare pentru viitorul an şcolar se menţin la nivelul celor aprobate pentru anul 2015 - 2016 pentru învăţământul de masă, la nivelurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal, artă şi sportiv. Mai exact, pentru anul şcolar viitor sunt prevăzute pentru educaţia timpurie 665.000 de locuri, pentru învăţământul primar - 925.000 de locuri şi pentru învăţământul gimnazial - 810 000 de locuri. Pentru învăţământul profesional, actul normativ prevede 53.000 de locuri, iar pentru stagii de practică, 5000 de locuri. Pentru învăţământul terţiar non universitar (postliceal) sunt alocate 28.000 de locuri. Cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional de stat este fundamentată pe analiza nevoilor de calificări ale agenţilor economici pe baza structurii cererii potenţiale, pe domenii de formare profesională din învăţământul profesional şi tehnic, în perspectiva 2020. Potrivit MENCS, numărul de elevi cuprinşi în învăţământul profesional a crescut în anul şcolar 2015 - 2016 faţă de anul şcolar 2013 - 2014, de la aproape 26 500 la peste 65.000 (un spor de 246%). Dacă în anul şcolar 2011 - 2012, ponderea elevilor cuprinşi în învăţământul profesional din totalul elevilor din învăţământul profesional şi tehnic era de 6,4%, în anul şcolar 2015 - 2016 acest procentaj s-a majorat la 21,2%.
Corelarea cu nevoile angajatorilor
În ceea ce priveşte învăţământul superior, la fundamentarea cifrelor de şcolarizare pentru ciclurile universitare de licenţă, master şi doctorat, s-au luat în considerare următoarele: ● Numărul estimat al absolvenţilor de liceu cu diplomă de bacalaureat din promoţia 2016 şi din promoţiile anterioare; ● Diversificarea ofertei educaţionale a instituţiilor de învăţământ superior pe fiecare ciclu de studii şi pe domenii de studii; ● Corelarea cu nevoile angajatorilor; ● Creşterea calităţii programelor de studii şi a inserţiei absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă; ● Selecţia candidaţilor în instituţiile de învăţământ superior de stat; ● Respectarea angajamentelor luate în cadrul Strategiei Europa 2020, privind indicatorul educaţia terţiară; ● Stimularea implicării comunităţii academice în prospectarea cererilor sociale şi economice de calificări universitare, în optimizarea fluxurilor studenţeşti şi a programelor de studii în funcţie de aceste cereri; ● Propunerile înaintate de asociaţii neguvernamentale ale românilor de pretutindeni, de misiunile diplomatice ale României din străinătate; ● Rezultatele studiilor de inserţie a absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă; ● Numărul estimat al absolvenţilor - etnici români din afara graniţelor ţării. MENCS precizează că numărul estimat al acestor absolvenţi va creşte semnificativ în anul universitar 2015 - 2016 comparativ cu anii precedenţi, având în vedere finalizarea ciclului de licenţă de către bursierii statului român provenind din Republica Moldova şi înmatriculaţi ca urmare a ofertelor de şcolarizare din ultimii 3 - 4 ani; ● Prevederile documentelor de cooperare bilaterale şi ofertele unilaterale.
În ceea ce priveşte învăţământul superior, pentru anul universitar 2016 - 2017 s-a aprobat o cifră de şcolarizare reprezentând 62.000 granturi de studiu pentru licenţă. Granturile vor fi repartizate, în condiţiile respectării capacităţii de şcolarizare, prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice. Granturile de studii se acordă pe toată perioada ciclului de studii.
Cifra de şcolarizare propusă pentru anul universitar 2016 - 2017 se va încadra în finanţarea aprobată pentru anul financiar 2016 şi va respecta previziunea bugetară pentru anii financiari 2017 şi 2018. În acelaşi timp, se are în vedere respectarea ţintei asumate în Strategia Europa 2020 privind ponderea absolvenţilor de învăţământ terţiar cu vârsta cuprinsă între 30 - 34 ani.
Pentru anul universitar 2016 - 2017, la învăţământul universitar de master sunt propuse 35.600 granturi de studii, care vor fi repartizate instituţiilor de învăţământ superior de stat, în condiţiile respectării capacităţii de şcolarizare, prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
Pentru ciclul universitar de doctorat cifra de şcolarizare pentru anul universitar 2016 - 2017 este de 3000 granturi de studii, iar pentru rezidenţiat, 4000 de locuri.