Divina musica cu Orchestra Inginerilor „Petru Ghenghea“ in concertul de Pasti
Data: 16-30 aprilie 2017
Armoniile sublime și culorile vii ale multor flori au încununat o seară minunată din ziua de Florii la Concertul de Paști al Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, ce a avut loc la Biserica Luterană din București.
Prin adânca lor încărcătură simbolică, Sărbătorile Pascale au puterea de a purta vremelnic sufletul uman în universul virtual al spiritualității, acolo unde el își caută echilibrul și se încarcă cu puteri înnoite de care are nevoie în continua sa căutare a adevărului, de făurire a noi speranțe și de aflare a dragostei de semeni. Sărbătorile Pascale reprezintă o unitate de timp și spațiu în care sufletele se apleacă asupra sinelui, asupra aspirațiilor pentru o lume mai bună, într-o sincronizare dătătoare de forțe nebănuite.
Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea a reușit să creeze, prin programul Concertului Pascal, acea subtilă stare de comuniune sufletească, proprie acestui moment de grație din an: o atmosferă meditativă, lirică și înălțătoare, în același timp. Îmbinarea lucrărilor orchestrale și a celor cu partitură vocală s-a realizat într-o fericită armonie sonoră ce a purtat audiența prin stări trăite cu mare intensitate emoțională.
Soliștii concertului, atât membrii ansamblului ingineresc - violonceliștii Iulia Olteanu și Teodor Chircu, cât și artiștii profesioniști consacrați - soprana Cristina Vasilache, mezzo-soprana Gianina Munteanu, tenorul Ionuț Popescu și baritonul Rudolf Cocriș, artiști lirici ai Corului Filarmonicii de stat George Enescu - colaboratori apropiați ai orchestrei - au contribuit decisiv la realizarea unui spectacol de mare calitate artistică. Prezența insolită în concert a copilului Mihai Crețu, în vârstă de nouă ani, elev la Școala Gimnazială de Arte nr. 4 din București, unde studiază cu profesoara Anca Sîrbu, membră a Orchestrei Inginerilor, s-a dorit a fi o întărire a mesajului de comuniune prin muzică a tuturor celor care slujesc arta din pasiune, indiferent de profesie și generație, pe care Orchestra Inginerilor îl reiterează, cu fiecare ocazie, de 61 de ani, prin prezența sa în peisajul muzical românesc.
Programul a cuprins Elegia lui Ceaikovski, o piesă de mare vibrație umană, legată de pierderea unei ființe dragi, piesă excelent redată prin interpretarea orchestrei care a dat glas cu putere celor mai profunde trăiri - durere, răzvrătire și sublimare a durerii într-o nouă formă a sentimentului de dragoste, cea a amintirii etern vibrante.
În aceeași gamă a lucrărilor de mare profunzime includem și Adagio de Samuel Barber, o piesă de încercare a forței de expresie a oricărui ansamblu de coarde, probă pe care cel al inginerilor a trecut-o cu brio.
O mențiune specială pentru interpretarea rafinată a celor doi soliști ai Concertului pentru două violoncele în sol minor de Antonio Vivaldi, Iulia Olteanu și Teodor Chircu. Maniera proprie a scriiturii marelui Vivaldi oferă o mare varietate a opțiunilor interpretative, de la una foarte exuberantă, până la un lirism extrem. Soliștii au optat pentru o versiune foarte echilibrată cu un sunet susținut, plin de căldură, care nu a exclus „nervul" și bucuria expresiei. Secțiunea de mijloc, de mare rafinament, a scos în evidență esența acestui concert, scris astfel ca o voce să fie totdeauna prelungirea celeilalte, semn al armoniei supreme.
Recitativul și aria Können tränen meiner Wangen (nichts erlangen) - (Lacrimile nu mai pot atinge obrajii mei) din Pasiunea după Matei de Johann Sebastian Bach au revelat, încă odată, calitățile interpretative ale apreciatei mezzo-soprane Geanina Munteanu, prezentă alături de artiștii-ingineri în multe dintre spectacolele acestora.
Soprana Cristina Vasilache, la prima sa apariție alături de „ingineri", și elevul Mihai Crețu au creat un moment excelent în programul serii, în aria Pie Jesu de Webber Lloyd, realizând o pagină plină de încărcătură muzicală și emoțională.
Momente muzicale foarte apreciate ale spectacolului le-au constituit interpretarea motetului Ave Verum Corpus și a celor patru mișcări din Requiem-ul, Tuba Mirum, Recordare, Benedictus și Lacrimosa de Mozart ce i-au avut ca soliști pe artiștii lirici ai filarmonicii care și-au dat întreaga măsură a profesionalismului lor.
Prestația Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea din acest concert a fost, ca de obicei, una prestigioasă, foarte apreciată de public și prin susținutele aplauze și numeroasele flori oferite, dar și prin comentariile extrem de apreciative, apărute în spațiul virtual.
Dirijorului Andrei Iliescu i se cuvin aprecieri speciale pentru inspirația cu care a alcătuit un program muzical, echilibrat și atrăgător în același timp, pentru modul în care a pregătit ansamblul și maniera discretă, dar plină de eleganță cu care a condus spectacolul.
Concertul Pascal de anul acesta a fost încă o izbândă artistică ce onorează acest minunat ansamblu care, iată, aduce către marea muzică, cu fiecare ocazie, mai mulți doritori de a-i asculta și de a se bucura de binefacerile muzicii. Apreciem pasiunea fiecărui membru al orchestrei pe care o depune în slujba frumosului și rămânem devotați admiratori ai rezultatelor muncii lor.