Sucursala AGIR Dolj: „Intalniri colegiale“
Data: 16-30 aprilie 2017
Reamintesc că, în februarie 2011, s-a organizat prima ediție a Colocviilor AGIR Dolj. Au urmat patru ediții, structurate pe trei componente: Evocări. Ingineria azi. Ingineria și arta. Temele propuse pentru secvența Ingineria azi au fost generoase, ca să nu spun laborioase: AGIR Dolj - interfaţă regională pentru organizarea de „Stagii de formare practică pentru studenţi şi absolvenţi în vederea dobândirii de abilităţi pentru angajare", Şcolile doctorale în formarea inginerească, Asociaţia Generală a Inginerilor din România şi oportunităţile de colaborare transfrontalieră România -Bulgaria.
Deoarece Colocviile AGIR Dolj au ca obiectiv principal evocarea unor personalități din domeniul ingineriei, am considerat că secvența Ingineria azi trebuie să devină o activitate separată, așa că, începând cu 2013, au fost organizate anual mai multe activități cu genericul Ingineria azi - întâlniri colegiale.
Câteva dintre temele discutate au fost utile, aici putând fi menționată tema Noutăți în domeniul software-ului dedicat construcțiilor civile, de care s-au ocupat ing. Victor Lăcătuș și ing. Alexandru Lăcătuș. Altele au condus la stabilirea de colaborări profesionale între participanți, aici putând fi menționată tema prezentată de prof. dr. ing. Ioan Popa: Rezultate privind simularea numerică a echipamentelor electrice.
Și totuși... aceste întâlniri semănau prea mult cu ceea ce numim Seminarii științifice, Sesiuni de comunicări științifice, Manifestări științifice.
Se simțea nevoia unei schimbări, așa că, în acest an, 2017, ne-am propus ca „Ingineria azi - întâlniri colegiale" să se desfășoare sub genericul „Să ne întâlnim sâmbătă la...." și să se deruleze sub forma unor vizite la agenți economici reprezentativi pentru Craiova, pentru zona noastră. Ne-am propus ca, prin aceste vizite, membrii AGIR Dolj să cunoască direct activitățile inginerești din zona noastră, apoi să se implice în promovarea realizărilor inginerești astfel descoperite, dar mai ales să dezvoltăm colaborări profesionale cu agenții economici vizitați.
Am ales pentru aceste întâlniri colegiale ziua de sâmbătă pentru ca vizita să nu se suprapună cu programul de lucru al membrilor AGIR Dolj. La început, am trimis un mesaj tuturor membrilor și simpatizanților AGIR Dolj și le-am cerut să-și exprime intenția de a participa. Am trimis și câteva mesaje personalizate pentru că mi-a fost teamă că ziua de sâmbătă nu va fi acceptată de mulți. Și totuși, alegerea s-a dovedit inspirată.
Alegerea companiei QFORT n-a fost întâmplătoare. Îl cunosc pe domnul inginer Ștefan Cherciu din vremea în care firma Casa Noastră era la început. Colaborarea a inclus atât activități de cercetare, cât și activități legate de organizarea SINGRO 2016. În toți acești ani, compania s-a dezvoltat, numai dl Ștefan Cherciu a rămas același luptător, deși au fost și vremuri grele.
După încheierea vizitei, le-am trimis participanților un mesaj de mulțumire. I-am rugat să ne comunice și câteva impresii. Surpriza a venit din partea dlui ing. Sorin Popescu, care mi-a trimis... un articol, pe care îl prezint în continuare.
Prof. univ. dr. ing. Gheorghe Manolea,
Preşedintele Sucursalei AGIR Dolj
În „miezul" economiei reale
În dimineața zilei de 25 martie 2017, am deschis calculatorul şi am citit corespondența primită pe e-mail:
„Stimate domnule ing. Sorin Popescu,
Vă reamintesc că în data de 25 martie a fost programată vizita la QFORT.
Având în vedere opțiunea dumneavoastră privind deplasarea, vă propun să veniți direct la sediul QFORT din Pielești (drumul național Craiova - Balș).
Program:
▪ 9,50 întâlnire la QFORT;
▪ 10,00 - 10,30 Vizită QFORT;
▪ 10,30 - 11,00 discuții cu conducerea QFORT;
▪ 11,30 reîntoarcerea la Craiova și... alte discuții.
Obiectivele vizitei:
▪ cunoașterea directă a activităților inginerești din zonă;
▪ implicarea membrilor AGIR Dolj în promovarea realizărilor inginerești din zonă;
▪ implicarea membrilor AGIR Dolj în dezvoltarea colaborărilor dintre agenții economici din zona noastră
În așteptare,
Gheorghe Manolea"
Curând se face ora de plecare și mă grăbesc să nu întârzii.
- Bună dimineața! Salut intimidat de prezența a circa 30 de persoane, doamne elegante și domni la costum cu cravată, membri ai AGIR, și 7 salopete verzi cu inscripția QFORT purtate cu mândrie de două doamne și cinci bărbați tineri zâmbind jovial.
Mă apropii de dl prof. Manolea abia îngăimând:
- Am întârziat? Şi mă uit la ceas 9:50 (deci, nu întârziasem!), constat ușurat de povara unei explicații banale legate de trafic.
- Vine imediat și domnul președinte Cherciu Ștefan, mă lămurește dl profesor.
Mă întreb dacă am să-l recunosc, pentru că nu l-am mai văzut de câțiva ani. Brusc, îmi vine în minte anul 1998, data de 17 septembrie, o zi ploioasă de toamnă la București, în Gara de Nord, când l-am cunoscut pe tânărul inginer de atunci Ștefan Cherciu. Nemulțumiți de așteptările post-revoluționare, ne-am avântat atunci, timp de câteva ore, în trenul rapid București - Craiova, în demonstrații economice de cum ar trebui să meargă lucrurile, înfierând cu „mânie proletară" nemunca, impostura și vendetismul. Au trecut mulți ani de atunci, mă va mai recunoaște, oare?
Ștefan Cherciu reprezintă, la momentul actual, o autoritate incontestabilă a industriei de profil, reușind să construiască de la zero un veritabil model de succes în afaceri.
Un Porsche parchează în afara fabricii și coboară grăbit Ștefan Cherciu, care, după ce-l salută pe dl profesor, exclamă către mine:
- Oh, cunoștințe vechi!
- Amintiri frumoase, îi răspund, și mă bucur că avem ocazia să ne revedem. Felicitări pentru această mare realizare, arătând către halele vopsite într-un verde-praz oltenesc, plăcut la vedere.
- Mulțumesc, dar stai că încă nu ai văzut totul, și îmi zâmbește la fel de jovial ca cei 7 directori din echipa sa (acum știu de unde luaseră ei zâmbetul).
După câteva cuvinte de bun găsit și câteva glume de relaxare, trece direct la prezentarea echipei de conducere.
Discuțiile au continuat, ceea ce a permis să primim din partea echipei de conducere detalii tehnice, economice și de strategie a companiei, din care reţin:
▪ Compania Casa Noastră a fost înfiinţată în urmă cu două decenii, ca societate de dezvoltare imobiliară. Implicarea în producţia de tâmplărie termoizolantă a demarat în 2004, iar în 2006 brandul QFORT a fost rezervat la nivel european pentru produsele companiei, lansarea pe piaţă urmând doi ani mai târziu;
▪ Brandul QFORT ne reprezintă în totalitate, sugerând „calitate, confort şi rezistență". QFORT PROIECTAT CA SĂ REZISTE - este considerat cel mai atractiv brand din industria de profil pe plan european;
▪ Strategia de dezvoltare s-a bazat pe ideea conform căreia realizăm şi vindem doar produse care ne plac nouă. Ca pentru noi. Noi suntem clientul. Produsele sunt pentru noi;
▪ Putem spune cu mândrie că avem una dintre cele mai moderne capacități de producție din Europa, aproape 75% din producție merge la clienți din Franța, Austria, Germania, Elveția, Belgia și Olanda;
▪ Echipa de angajați numără până în prezent 1100 de oameni, din care 550 în producție și logistică, iar 50 în montaj;
▪ Pentru producția de sisteme de uși și ferestre din PVC și geam termopan izolant sunt 4 hale cu o suprafață ce depășeşte 25 000 mp;
▪ Pentru ceea ce facem noi este nevoie de timp, răbdare, multe resurse materiale, dar cel mai mult contează echipa care să pună în practică strategia stabilită;
▪ Vom construi o clădire de birouri cu o suprafață de 4200 mp, incluzând un showroom de 310 mp, precum și 14 săli de training și discuții;
▪ De asemenea, vom pune bazele unui departament propriu de cercetare axat pe dezvoltarea produselor proprii;
▪ Obiectivul pentru următorii 10 ani este să avem 15 produse proprii (plasă antiinsecte, rulouri, jaluzele încorporate în structura geamului termoizolant, obloane din aluminiu, în general tot ceea ce ține de „închiderea casei", de siguranță și protecție solară), care să ne aducă vânzări de cca 500 milioane euro (de peste 10 ori mai mult ca în prezent);
▪ Cheia performanței a fost și va rămâne reprezentată de calitatea standard a produselor şi a serviciilor, precum și ambiția de a aduce permanent tehnologiile de ultimă generație în condițiile unui preț competitiv, dar în strictă concordanță cu valoarea adăugată;
▪ Decât să vinzi un produs ieftin, prost din punct de vedere calitativ, și să „te faci de râs", mai bine nu mai vinzi deloc.
După această încântătoare discuție, ne-am împărțit pe grupe să putem beneficia de explicații despre tehnologia și utilajele din procesul de producție.
Ne-am deplasat pe rând în halele de producție, oprindu-ne pentru explicații la mașinile cu comandă numerică, capabile să taie și să asambleze sticla (fără să curgă sânge!...) în mod automat, ca niște veritabili roboți. S-au făcut și câteva demonstrații. Totul, într-o ordine și curățenie „de farmacie". Până și într-un colț destinat deșeurilor erau compartimente cu inscripţia: RESTURI: 1,2 m; 1,5 m; 2,2 m etc.
După vizitarea ultimei hale, ne-am reunit pentru... concluzii.
Ziua de sâmbătă a fost aleasă bine; fiind zi liberă, nu am încurcat procesul de producție. Conform programului inițial, vizita trebuia să dureze doar 60 de minute, dar la plecare am constatat că au trecut două ore, confirmând, încă odată, valabilitatea teoriilor lui Einstein cu privire la timp. Timpul, ca a IV-a dimensiune a realității, este în concordanță cu primele trei (realitatea materială).