SISTEMUL NATIONAL DE MANAGEMENT AL CALITATII SI DE PROTEJARE A CONSUMATORILOR
Data: 1-16 mai 2003
1. Doua concepte de baza: “sistemul (de management al) calitatii” si “politica referitoare la calitate”
De regula, o organizatie implementeaza un sistem de management pentru „a-si stabili politica si obiectivele precum si pentru a realiza aceste obiective” (conform standardului EN ISO 9000:2000). Unul din tipurile posibile de asemenea sisteme este sistemul (de management al) calitatii, adica „un sistem de management prin care se orienteaza si se controleaza o organizatie in ceea ce priveste calitatea” (conform standardului EN ISO 9000:2000).
Aceste definitii (introduse la nivel microeconomic de un standard european deja adoptat ca atare in Romania) pot fi extinse la nivel macroeconomic. In consecinta, sistemul (de management al) calitatii la nivel national (sau la nivelul Uniunii Europene) poate fi definit ca fiind acel „sistem de management la nivel national (sau la nivelul Uniunii Europene) prin care se stabilesc politica si obiectivele si se realizeaza aceste obiective”.
Conform aceluiasi standard european adoptat in Romania, politica (unei organizatii) referitoare la calitate reprezinta „intentii si orientari generale ale unei organizatii, referitoare la calitate, asa cum sunt exprimate oficial de managementul de la cel mai inalt nivel”. Extinzand aceasta definitie la nivel macroeconomic, politica nationala/ europeana a calitatii (sau politica referitoare la calitate) poate fi definita ca reprezentand acele „intentii si orientari generale ale unui stat (respectiv ale Uniunii Europene), referitoare la calitate, asa cum sunt exprimate oficial de Guvern (respectiv de Comisia Europeana)”.
In consecinta, existenta unei politici referitoare la calitate implica necesitatea existentei unui sistem (de management) al calitatii care sa asigure realizarea ei.
2. Modele de politici nationale de promovare a calitatii
Majoritatea statelor industrializate dezvoltate au elaborat si aplicat – in general, incepand din anii ’70-’80 – planuri de actiune specifice vizand imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor realizate de economiile lor nationale. Aceste planuri au fost initiate fie de catre administratiile publice, fie de catre anumite organizatii private, in functie de conditiile specifice fiecarei tari. Totusi, mai devreme sau mai tarziu, ambele parti au descoperit ca au un obiectiv comun: cresterea competitivitatii anumitor sectoare ori chiar a intregii industrii nationale.
Cele mai relevante caracteristici ale actiunilor astfel planificate si realizate in tarile industrializate dezvoltate sunt urmatoarele:
- existenta unor preocupari pentru transmiterea ideii privind relatia de cauzalitate existenta intre cauza „calitatea produselor/ serviciilor” si efectul „competitivitatea furnizorilor acestora” (intreprinderi de toate tipurile);
- manifestarea interesului pentru imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor si pentru implementarea sistemelor de management al calitatii;
- definirea si implementarea unei politici nationale a calitatii orientata in special spre promovare si mai putin spre acordare de subventii, intrucat beneficiile rezultate din imbunatatirea calitatii reprezinta un avantaj direct pentru fiecare intreprindere implicata;
- tendinta de adecvare a proceselor tehnologice la parametrii specificati in proiecte, pentru a satisface cerintele si nevoile clientilor/ consumatorilor/ utilizatorilor.
2.1. Modelul francez de politica nationala de promovare a calitatii
2.1.1. Rolul si actiunile guvernului francez
Conform politicii nationale franceze a calitatii – asa cum a fost ea formulata in 1998 de Secretariatul de Stat pentru Industrie al Republicii Franceze - in Franta, “Calitatea este problema agentilor economici, iar statului ii revine responsabilitatea asigurarii unui mediu favorabil solutionarii acestei probleme”.
In consecinta, guvernul francez a stabilit urmatoarele directii de actiune :
- asigurarea promovarii calitatii totale;
- sprijinirea intreprinderilor;
- asistarea dezvoltarii de metode si instrumente ale calitatii.
Cele mai importante actiuni/ in care s-a implicat guvernul francez au fost (de exemplu, in 1999) urmatoarele:
- incitarea agentilor economici de a cunoaste si utiliza conceptele, metodele si instrumentele calitatii in scopul dezvoltarii propriei lor competitivitati;
- stabilirea unor masuri adecvate facilitand agentilor economici care au optat pentru proiectarea si implementarea unui sistem (de management) al calitatii, functionarea continua, adaptata si coerenta a urmatoarelor elemente, astfel incat acestea sa fie capabile sa satisfaca toate cerintele identificate: 1) educare & instruire, 2) consultanta, 3) standarde si referentiale, 4) metode si instrumente ale calitatii, 5) cercetare;
- crearea unei retele nationale de distribuire a acestor elemente agentilor economici;
- recunoasterea publica a nivelului de maturizare a abordarii calitatii de catre agentii economici.
2.1.2. Scurta cronologie a celor mai importante evenimente din istoria calitatii in Franta (1975-2002)
1975 – Simpozionul “Sfidarile calitatii” - organizat la Paris, de AFNOR (Asociatia Franceza pentru Standardizare) si AFCIQ (Asociatia Franceza pentru Controlul Calitatii Industriale)
Infiintarea SQUALPI (Serviciul pentru Calitatea Produselor Industriale) - o organizatie guvernamentala specializata (in cadrul Ministerului Industriei si Cercetarii) avand ca atributii principale: definirea si implementarea politicii nationale privind calitatea industriala, coordonarea interministeriala in problemele calitatii si verificarea veracitatii informatiilor destinate consumatorilor
1978 – Legea Scrivener – privind informarea si protejarea consumatorilor
1979 – Infiintarea RNE (Reteaua Nationala de Incercari) – avand misiunea de a asigura calitatea si omogenitatea serviciilor de incercare a produselor/ serviciilor pe ansamblul teritoriului francez (prin acreditarea laboratoarelor de incercari, functionarea in retea cu laboratoare straine de incercari etc.)
1980 – Instituirea Premiului “Industrie si Calitate” (de AFCIQ)
Publicarea standardului NF X 50-110 (referitor la managementul calitatii)/, ce avea sa fie utilizat ca principala baza de elaborare a standardului NF EN ISO 9004
1981 – Proclamarea anului 1981 ca “An al Calitatii” (actiune initiata de Ministerul Industriei)
Infiintarea AFCERQ (Asociatia Franceza a Cercurilor Calitatii)
1982 – Infiintarea Grupului de Lucru „Educatie pentru calitate” (actiune initiata de Ministerul Industriei si realizata in cooperare cu Ministerul Invatamantului Superior)
1983 – Publicarea Rapoartelor privind “Politica de standardizare” si “Politica referitoare la calitatea produselor si serviciilor pentru consumatori” (comunicari in Consiliul de Ministri)
1984 – Promulgarea Decretului referitor la Standardizare
Infiintarea fondurilor regionale pentru finantarea actiunilor de consultanta destinate intreprinderilor mici si mijlocii
Publicarea Raportului privind “Conditiile imbunatatirii calitatii in cadrul industriei franceze”
Publicarea Raportului privind “Calitatea produselor industriale” (comunicare in Consiliul de Ministri)
1985 – Infiintarea RNPQ (Reteaua Nationala pentru Promovarea Calitatii - incluzand AFNOR, AFCIQ, asociatiile profesionale, camerele de comert, organizatii guvernamentale)
Publicarea Raportului privind “Utilizarea standardelor si certificarilor in cadrul activitatilor comerciale” (comunicare in Consiliul de Ministri)
Organizarea “Trenului calitatii” (expozitie itineranta in scopul popularizarii actiunilor de promovare a calitatii) care a avut peste 10.000 vizitatori, in 17 din cele 20 de departamente ale Frantei
1986 – Infiintarea IRDQ (Institutului pentru Cercetare-Dezvoltare in domeniul Calitatii) la Besançon
1987 – Publicarea Raportului privind “Implementarea si certificarea sistemului de asigurare a calitatii in intreprinderi” (comunicare in Consiliul de Ministri) si a propunerii de creare a unui organism unic de certificare a sistemelor calitatii
1988 – Infiintarea AFAQ (Asociatia Franceza pentru Asigurarea Calitatii)
Infiintarea Cluburilor “Initiativa si competitivitate” (de AFNOR, in colaborare cu Ministerul Industriei) – in scopul sensibilizarii managerilor intreprinderilor mici si mijlocii cu privire la avantajele calitatii si certificarii
1989 – Publicarea Raportului “Despre directiile de actiune stabilite prin politica de standardizare” (comunicare in Consiliul de Ministri)
1991 – Infiintarea MFQ (Miscarea Franceza pentru Calitate) in scopul implementarii si administrarii politicii de promovare a calitatii in cadrul intreprinderilor si al organizatiilor administratiei publice locale si centrale. Alte institutii (cum ar fi cele 19 Delegatii Regionale si Institutul National pentru Securitate) au fost de asemenea infiintate in acest an
1992 – Publicarea Raportului “Politica de promovare a calitatii si a securitatii industriale” (comunicare in Consiliul de Ministri), a propunerii de instituire a Premiului National Francez pentru Calitate si a Politicii Europene a Calitatii
Organizarea primului Seminar National privind cercetarea in domeniul calitatii (implicand ministerele, MFQ, IRDQ etc.)
1993 – Publicarea Rapoartelor “Certificarea – factor esential al noului progres economic” si “Directii de actiune stabilite prin politica de promovare a calitatii” (comunicari in Consiliul de Ministri)
Publicarea „Codului Consumului”
1994 – Infiintarea COFRAC (Comitetul Francez pentru Acreditare) – organismul national francez de acreditare, o organizatie privata non-profit pentru acreditarea organismelor de certificare si a laboratoarelor de incercari etc.
Analiza pe baza de chestionare, la nivel national, privind « Imaginea calitatii produselor si serviciilor franceze » (efectuata de Ministerul Industriei), in scopul evaluarii maturitatii abordarilor calitatii in cadrul intreprinderilor
1995 – Infiintarea “Grupului Interministerial pentru Standarde” in scopul sprijinirii activitatii ministerelor si guvernului francez
Organizarea primei “Luni a Calitatii Franceze” (Octombrie 1995) – organizata de Ministerul Industriei si MFQ
Organizarea primului Seminar interprofesional privind controlul produselor industriale “Marcarea CE si competitivitatea”
1996 – Primirea de catre Presedintele Frantei a celor circa o suta de manageri generali ai intreprinderilor carora li s-a acordat Premiul Regional/ National Francez pentru Calitate
Declaratia Presedintelui Frantei (“Initiativele pentru calitate trebuie sa reprezinte - atat pentru stat cat si pentru intreprinderi – o preocupare obligatorie de maxima importanta. (…) Competitivitatea si locurile noastre de munca se pot asigura doar prin asemenea initiative!” Jacques Chirac – Presedintele Frantei)
Serviciile administratiei publice locale si centrale sunt invitate sa candideze la Premiul National Francez pentru Calitate
1997 – Infiintarea Sistemului National de Informare privind Calitatea accesibil tuturor agentilor economici (pe situl web al MFQ www.mfq.asso.fr)
Lansarea “Politicii calitatii” organismelor administratiei publice centrale”
Publicarea “Ghidului Metodologic al calitatii in administratia publica”
1999 – SQUALPI (27 functionari) are un buget de 280 milioane FF (la nivel national) plus 130 milioane FF (la nivel regional). Atributiile sale sunt urmatoarele: implementarea politicii nationale a standardizarii (prin AFNOR), promovarea standardizarii in cadrul intreprinderilor, facilitarea liberei circulatii a produselor, promovarea calitatii, certificarea si acreditarea, managementul programului “Acces la calitate, certificare, incercare si standardizare”.
2002 – SQUALPI (Subdirectia Calitatii pentru Industrie si Standardizare) – in cadrul MITIP, Ministerul Industriei, Tehnologiei Informatiei si Postelor – are misiunea “de a stimula, coordona si implementa actiuni adecvate in scopul imbunatatirii calitatii produselor si serviciilor industriale precum si de a asigura intreprinderilor un mediu tehnic si cultural favorabil promovarii calitatii”. Partenerii sai sunt AFNOR, AFAQ, MFQ, COFRAC si altii. Astfel, cultura calitatii poate fi difuzata in cadrul intreprinderilor franceze, prin actiunile unitare, corelate si coordonate ale tuturor acestor parteneri.
Astazi, politica franceza de promovare a calitatii este orientata spre urmatoarele trei directii principale de actiune:
1. distribuirea de informatii necesare cu caracter uzual intreprinderilor interesate in realizarea unor actiuni pentru calitate (prin realizarea si difuzarea de studii, brosuri, pliante, seminarii, expozitii specializate, situri web etc. in general contra cost);
2. sprijinirea initiativelor colective de inovare (de exemplu, prin apelul anual de propuneri pentru actiuni in cadrul programului “Acces la calitate, certificare, incercare si standardizare”, AQCEN, permitand finantarea partiala a unor actiuni colective de inovare la nivel national);
3. sprijinirea initiativelor pentru calitate ale unor intreprinderi (ca, de exemplu: implementarea sistemelor de management in conformitate cu standardele ISO 9000 si ISO 14000, integrarea diferitelor sisteme de management, implementarea principiilor imbunatatirii continue etc. prin elaborarea de metode, ghiduri, instrumente, culegeri de « Ghiduri de bune practici in management » etc.).
2.1.4. Reglementari franceze relevante esentiale
-Decretul nr. 84-74 privind statutul standardizarii
-Directiva din 7 noiembrie 1994 privind elaborarea standardelor
-Legea nr. 94-442 privind certificarea produselor si serviciilor industriale
-Decizia din 30 martie 1995 privind recunoasterea COFRAC in calitate de organism de acreditare a organismelor de certificare a produselor si serviciilor
-Codul Consumului
2.1.5. Adrese web relevante
AFNOR - Asociatia Franceza de Standardizare www.afnor.fr
AFAQ - Asociatia Franceza deAsigurare a Calitatii www.afaq.fr
COFRAC - Comitetul Francez pentru Accreditare www.cofrac.fr
MFQ - Miscarea Franceza pentru Calitate www.mfq.asso.fr
SQUALPI - Subdirectia Calitatii pentru Industrie si Standardizare
www.industrie.gouv.fr/pratique/certification/squalpi.html
www.minefi.gouv.fr
2.2. Modelul spaniol de politica nationala de promovare a calitatii
2.2.1. Planul National pentru Calitate Industriala
Dupa mai multe Campanii Anuale pentru Calitate initiate, incepand din 1986, de Ministerul Industriei si Energiei din Spania (MINER), acest minister a lansat, in 1990, un ambitios Plan National pentru Calitate Industriala (PNCI), aplicat intre anii 1990-1993, in scopul imbunatatirii competitivitatii industriei spaniole. Acest Plan – elaborat in conformitate cu politica industriala comunitara – a fost aprobat de guvernul spaniol in 1990, care i-a alocat un buget de 12.135 milioane de pesetas. Mai mult, reprezentantii ministerelor spaniole au stabilit ca politica de promovare a calitatii industriale si politica de promovare a inovarilor tehnologice reprezinta vectorii fundamentali ai politicii industriale orizontale a Spaniei.
De remarcat ca anul 1993 a fost foarte important pentru Spania intrucat el a marcat atat inaugurarea Pietei Unice Europene, cat si sfarsitul perioadei de tranzitie solicitate de guvernul spaniol pentru a deveni capabil sa integreze industria spaniola in Comunitatea Economica Europeana. Intrucat Spania devenise membru cu drepturi depline al CEE la data de 1 ianuarie 1986, structurile calitatii existente la data respectiva in Spania s-au adaptat din mers noilor tendinte si au decis sa abandoneze vechile moduri de organizare si functionare devenite contraproductive.
Planul National pentru Calitate Industriala viza atat dezvoltarea competitivitatii industriei spaniole (prin imbunatatirea calitatii produselor si intreprinderilor acesteia), cat si promovarea unei noi culturi a calitatii in cadrul organizatiilor, in scopul crearii unui mediu favorabil dezvoltarii competitivitatii.
Conform MINER, promovarea calitatii inseamna, in special, promovarea asigurarii calitatii pentru a permite patrunderea produselor spaniole pe piata europeana, o piata caracterizata de numeroase reglementari, standarde si proceduri specifice. Abordarea „asigurarea calitatii” este mult mai efectiva si eficienta decat abordarea “controlul calitatii”.
Obiectivul general fundamental al acestui Plan consta in crearea unui mediu care sa faciliteze dezvoltarea constientizarii - de catre intreaga populatie activa - a rolului si importantei fundamentale a managementului calitatii, in cadrul intreprinderii, ca factor determinant al competitivitatii. Pe baza acestei constientizari se pot in continuare elabora si implementa politici si strategii adecvate privind calitatea, in cadrul intreprinderii.
Acest Plan National pentru Calitate Industriala a avut patru obiective detaliate esentiale:
a) promovarea si stimularea cererii consumatorilor pentru produse si servicii de calitate. Este evident ca, din acest punct de vedere, evaluarea conformitatii produselor/ serviciilor si sistemelor calitatii este esentiala pentru generarea increderii necesare;
b) promovarea si recunoasterea pe plan international a produselor spaniole in cadrul diferitelor piete externe, in colaborare cu alte organizatii implicate (camere de comert, asociatii de promovare a exporturilor, AENOR – Asociatia Spaniola pentru Standardizare etc.), atat in cadrul relatiilor comunitare cat si al celor bilaterale;
c) stimularea implementarii sistemelor de management al calitatii, in special in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii, in scopul implementarii abordarii “asigurarea calitatii” (in principal, prin dezvoltarea constientizarii, educatie & instruire, consultanta, ca si prin evaluari cantitative si calitative, imbunatatirea sistemului national de informare in domeniul calitatii etc.);
d) dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii calitatii (incluzand toate organismele implicate in standardizare, certificare, incercare, metrologie, inspectie, etc. – pentru evaluari si certificari ale calitatii si securitatii).
Toate aceste obiective detaliate au fost realizate prin intermediul unor strategii si directii de actiune adecvate. Planul a fost gestionat de directoratul general pentru politica tehnologica din cadrul MINER.
Partenerii Ministerului Industriei si Energiei (MINER) au fost :
a. AENOR (Asociatia Spaniola pentru Standardizare si Certificare) – care elaboreaza standardele nationale spaniole UNE si participa la lucrarile de elaborare a standardelor in cadrul CEN si CENELEC. Infiintarea AENOR a fost initiativa intreprinderilor industriale din Spania. In prezent, AENOR - recunoscuta oficial de MINER in 1986 - administreaza sistemul de certificare voluntara;
b. RELE (Reteaua Spaniola a Laboratoarelor de Incercari) – o organizatie neguvrenamentala non-profit ce are misiunea de a acredita laboratoarele de incercari;
c. SCI (Sistemul de Etalonare Industriala) – o retea de laboratoare de etalonare organizata de MINER in 1992;
d. AENICRE (Asociatia Spaniola a Organismelor de Inspectie si Control Reglementar) – recunoscuta de MINER;
e. Organisme de consultanta.
Ulterior a fost infiintata AEC (Asociatia Spaniola pentru Calitate) ce a devenit de asemenea un partener al MINER.
Beneficiarii actiunilor realizate in cadrul PNCI sunt : a. consumatorii si utilizatorii; b. intreprinderile industriale (clasificate in 4 grupe, in functie de marimea lor, publice sau private); c. organismele infrastructurii calitatii
2.2.2. Premiile Nationale Spaniole pentru Calitate
In 1992, in cadrul Planului National pentru Calitate Industriala (PNCI), Ministerul Industriei, Comertului si Turismului din Spania a infiintat - in colaborare cu Asociatia Spaniola pentru Calitate (AEC) - un Premiu National pentru Calitate, destinat intreprinderilor (fie mari, fie mici si mijlocii). AEC si-a asumat responsabilitatea organizarii si functionarii Secretariatului Premiului, precum si cea a administrarii Premiului.
Obiectivele de baza ale Premiului constau in constientizarea personalului intreprinderilor in legatura cu importanta asigurarii calitatii, in scopul imbunatatirii competitivitatii acestor intreprinderi. Referentialul ales in acest scop a fost standardul EN 29004, iar motto-ul sau a fost: ”Calitatea este rezultanta eforturilor fiecaruia”.
In 1993, Ministerul Industriei, Comertului si Turismului din Spania a infiintat Premiul de Excelenta “Principe Felipe”, organizat in 6 categorii (fiecare reprezentand cate un factor determinant al competitivitatii): Calitatea industriala, Design-ul industrial, Efortul tehnologic, Eficienta proceselor si utilizarii energiei, Managementul mediului, Internationalizarea.
Alte doua premii nationale stabilite concomitent au fost: Premiul “Principe Felipe” pentru Antreprenoriat in Turism si Premiul “Principe Felipe” pentru Competitivitate in Antreprenoriat. Acest ultim premiu se acorda intreprinderilor care au reusit sa implementeze cu succes cel putin doi factori determinanti ai competitivitatii. Pentru Premiul de Excelenta “Principe Felipe” pentru Calitate Industriala, referentialul adoptat a fost standardul EN 29004.
Modelul portughez de politica nationala de promovare a calitatii
Primele actiuni in directia definirii si implementarii unei politici nationale de promovare a calitatii au demarat cu evaluarea a peste 200 de sisteme ale calitatii din intreprinderile portugheze. Aceasta evaluare a vizat atat dezvoltarea constiintei calitatii, cat si cunoasterea situatiei reale a calitatii in cadrul intreprinderilor. Rezultatele evaluarilor au indicat necesitatea de a planifica si realiza o Campanie Nationala pentru Calitate orientata in special spre intreprinderile mici si mijlocii.
In 1990, Ministerul Industriei si Energiei din Portugalia – in colaborare cu asociatiile patronale, sindicale si profesionale portugheze – a inceput sa implementeze un “Program Special pentru Dezvoltarea Industriei Portugheze” incluzand sase programe specifice: Infrastructurile tehnologice; Educatie & instruire tehnica; Stimulente pentru initiative productive; Inginerie financiara; Dezvoltarea productivitatii; Calitate industriala si design.
Ultimul program a inclus actiuni necesare pentru a permite produselor portugheze accesul pe Piata Unica Europeana, dupa 1993.
2.2.4. Modelul olandez de politica nationala de promovare a calitatii
Dupa 1976, guvernul olandez a initiat anumite activitati la nivel national privind calitatea industriala. Aceste activitati - ce au fost realizate intre anii 1978-1982 - au pregatit lansarea “Programului National pentru Calitate” implementat intre anii 1984-1987. Obiectivele acestui program au inclus:
a) imbunatatirea infrastructurilor calitatii (standardizare, certificare, informarea referitoare la calitate etc.);
b) sprijinirea difuzarii cunostintelor referitoare la calitate in cadrul intreprinderilor mici si mijlocii;
c) implicarea administratiei publice, in calitatea sa de client foarte important, in problematica promovarii calitatii (mai ales in ceea ce priveste relatiile sale cu furnizorii de produse si servicii).
Actiunile necesare au fost planificate si realizate de catre Ministerul Economiei din Olanda, in colaborare cu anumite organizatii publice si private (ca, de exemplu: Asociatia Olandeza pentru Calitate - DQA, sindicatele, asociatiile patronale, asociatiile consumatorilor etc.). Aceste actiuni au inclus:
- campanii de informare a asociatiilor patronale si a altor organizatii implicate;
- implementarea sistemelor de asigurare a calitatii in 20.000 de intreprinderi din 20 de sectoare industriale (guvernul olandez a finantat 65% din costuri in prima faza si 40% din costuri in fazele urmatoare);
- instituirea unui sistem de recunoastere a laboratoarelor de incercari;
- instituirea unui Centru National pentru Difuzarea Informatiilor privind Calitatea;
- publicarea unei reviste trimestriale privind calitatea precum si a unor pliante si brosuri referitoare la cele mai importante subiecte din managementul calitatii (toate avand difuzare la nivel national).
Concluzii
Asa cum la nivel microeconomic exista, in Romania, tot mai multe organizatii (in special intreprinderi) care au implementat un sistem de management al calitatii in scopul realizarii propriei politici referitoare la calitate, este necesar ca si la nivel macroeconomic sa fie definita o politica nationala referitoare la calitate, avand in vedere existenta a numeroase componente ale sistemului national de management al calitatii (componente care, in absenta unei asemenea politici, functioneaza actualmente in mod necorelat, incoerent si, de regula, ineficient).
Avand in vedere rolul esential al consumatorilor in economia de piata pentru stabilirea cererii pe piata pentru anumite produse si servicii, precum si pentru orientarea furnizorilor de produse si servicii, sunt necesare si in Romania actiuni adecvate si eficiente in scopul dezvoltarii cererii consumatorilor pentru CALITATE, de exemplu, prin stabilirea, implementarea si realizarea unei politici nationale de educare a consumatorilor.
Avand in vedere necesitatea informarii fiabile si complete a consumatorilor inainte ca acestia sa ia decizia achizitionarii unui produs/ serviciu, este necesar sa se realizeze si in Romania testari comparative credibile de produse si servicii ale caror rezultate sa fie larg difuzate consumatorilor. Continuarea inducerii deciziei de achizitionare exclusiv prin publicitate poate fi nociva pe termen mediu si lung pentru consumatori (desi, pe termen scurt, poate fi foarte profitabila pentru furnizori), mai ales atunci cand nivelul educatiei acestora in calitate de consumatori este relativ scazut…Romania dispune deja de numeroase laboratoare de incercari si de organisme de certificare acreditate ce ar putea realiza asemenea testari comparative, de mult timp asteptate …
Adoptarea Acquis-ului comunitar in Romania nu ar trebui sa insemne doar copierea – mai mult sau mai putin fidela – a unor reglementari si institutii existente in statele membre ale Uniunii Europene. Avand in vedere necesitatea asigurarii competitivitatii produselor si serviciilor romanesti pe piata europeana, dar si existenta in Romania a numeroase prejudecati, atitudini si comportamente contraproductive, sunt necesare atat parcurgerea unor etape istorice prin care au trecut anumite state membre ale Uniunii Europene (de exemplu, Franta si Spania) pentru a putea ajunge la actualele performante, cat si implementarea unor masuri adecvate in scopul educarii, instruirii si training-ului populatiei, in conditiile si in conformitate cu noul cadru legislativ si institutional.
Alte articole

