TEHNOLOGII DE DEPISTARE SI IDENTIFICARE RAPIDA A EXPLOZIVILOR (IV)
Data: 1-15 mai 2008
(Urmare din nr. trecut)
Alegerea uneia dintre metode, respectiv a unui aparat/sistem care are ca principiu de functionare una sau o combinatie a acestora, depinde de ce anume se doreste a se determina, nivelul de aprofundare a datelor si informatiilor urmarite, modalitatea de centralizare a acestora etc.
In ceea ce priveste depistarea si identificarea explozivilor trebuie sa se tina cont de mai multe aspecte, care tin nu numai de impunerea unor anumite caracteristici tactice, ci si de manevrabilitatea, accesibilitatea, domeniul de sensibilitate si selectivitate a sistemelor utilizate etc. Astfel, la achizitionarea unei aparaturi pentru depistarea si identificarea materialelor explozive este vital sa se cunoasca pentru ce tip de aplicatie va fi utilizat acel sistem. Aplicatia trebuie sa determine alegerea sistemului si nu viceversa. Tipurile de aplicatii cel mai des intalnite in practica sunt:
1) Monitorizarea de rutina a unui numar mare de persoane – se efectueaza la punctele de acces in cladiri si anexe ale acestora frecventate de un numar mare de oameni;
2) Monitorizarea unui numar mare de vehicule – la punctele de trecere/intrare la control vamal/de frontiera, baraje ale politiei, porturi, evenimente deosebite, porti acces auto unde se anticipeaza ca pot aparea amenintari teroriste cu bombe;
3). Monitorizarea unui numar mare de bagaje de mana – serviete, portofele, pachete, valize s.a. In mod normal aceasta aplicatie se efectueaza in conjunctie cu (1) si in majoritatea cazurilor necesita sisteme diferite de investigare;
4) Monitorizarea trimiterilor postale – presupune investigarea corespondentei si a coletelor primite la sedii guvernamentale, inchisori, sedii financiare si bancare;
5) Monitorizarea unui numar mic, selectat de persoane, bagaje, vehicule – se executa in anumite aplicatii specifice: persoane suspectate dupa arestare sau retinere, bagaje suspecte (colet abandonat in afara unei cladiri la care s-a primit o amenintare cu bomba);
6) Control antiterorist (antibomba) – implica controlarea unei camere, cladiri sau altei arii delimitate, atunci cand exista suspiciunea ca o bomba poate fi prezenta (amenintare cu bomba). Aceasta aplicatie dureaza cel mai mult;
7) Aplicatii judiciare: analize post-explozie, scene ale unor evenimente ce se presupune a fi avut caracter terorist;
8) Situatii sau evenimente deosebite – includ orice evenimente semnificative care, prin natura lor, pot impune masuri de securitate sporite in ceea ce priveste securitatea sau prevenirea atacurilor teroriste (vizite oficiale ale unor personalitati internationale, evenimente deosebite de natura politica, culturala, sportiva, de protectia mediului etc.);
9) Protectia detaliilor infrastructurii speciale – poduri, baraje, diguri, sisteme de aductie a apei, de transport al energiei si combustibililor, de transmitere a informatiilor, locatii cu destinatii speciale s.a.
In situatia in care se impun mai multe din aplicatiile de mai sus, trebuie sa se ia in considerare care dintre ele este cea mai importanta si in ce masura la acestea se poate folosi acelasi echipament.
Un alt set de criterii este acela legat de performantele sistemului:
a. Explozivii de detectat si sensibilitatea lor – desi este de dorit sa se poata detecta toate tipurile de explozivi, unii dintre acestia se intalnesc mai des decat ceilalti. Unii dintre explozivi sunt mai usor de detectat;
b. Costurile sistemului – este un factor major in alegerea sistemului de detectie; in functie de tipul de sistem si de gradul de complexitate a acestuia, sistemele comerciale costa intre 20 000 – 1 000 000 $, la care se mai adauga, in general, cheltuieli de intretinere de circa 10%;
c. Sanatate si siguranta publica – cand in procesul de monitorizare intra si controlul persoanelor, trebuie sa se tina cont de efectele potentiale ale acestuia asupra sanatatii. Chiar daca se poate demonstra ca nu exista un pericol pentru sanatatea umana, perceptia publica pe care o au aceste sisteme poate reprezenta o bariera in utilizarea unei astfel de tehnologii. Pentru aplicatii mai avansate este necesara educarea intensiva a publicului inaintea folosirii sistemelor;
d). Aspecte referitoare la intimitate – intimitatea unei persoane sau a bunurilor acesteia supuse controlului poate fi o problema si de aceea trebuie luata in considerare (aspecte legale) inaintea achizitionarii aparaturii de control;
e. Manevrabilitatea – sistemele de detectare variaza din punct de vedere al complexitatii si usurintei de utilizare. Firmele producatoare dezvolta modele portabile care pot fi utilizate de personal care are cateva ore de antrenament si, de asemenea, antreneaza personalul ce va utiliza sistemul;
f. Portabilitatea – este important sa se cunoasca tipul exact al aplicatiei, deoarece unele sisteme, cum ar fi cele cu caini si sistemele comerciale de detectare a urmelor, sunt usor de manuit, in timp ce portile si cele mai multe din sistemele de control al bagajelor sunt mari si se utilizeaza in pozitii fixe, pentru utilizare repetata;
g. Rapiditatea sistemului – reprezinta viteza cu care poate procesa subiectele supuse investigarii (denumita rata de trecere si exprimata de regula in persoane/min., bagaje/ora) are mare importanta, in special pentru aplicatiile de la (1) la (4).
Exista adesea o compensare a importantei acestor factori: cresterea selectivitatii conduce la cresterea pretului; cresterea portabilitatii implica costuri scazute, dar reduce sensibilitatea, comparativ cu sistemele mari, fixe. Modul in care acesti factori sunt evaluati pentru selectarea unui sistem specific pentru cumparare este cel mai adesea arbitrar. De regula se tine seama de un singur factor, cum ar fi costurile sau rata de trecere, care limiteaza serios optiunile disponibile. Totusi, este de dorit sa se ia in considerare toate aspectele prezentate in acest capitol inainte de a achizitiona un sistem.
Pentru a alege un sistem de detectie a explozivilor trebuie sa se stabileasca amenintarea care trebuie prevenita, prin evaluarea a doua aspecte:
¦ probabilitatea ca o amenintare sa se produca;
¦ consecintele amenintarii.
(Continuare in nr. viitor)