Proiectul Nabucco, sub semnul incertitudinii
Data: 1 - 15 mai 2012
Grupul ungar de petrol si gaze MOL nu a aprobat bugetul consortiului Nabucco, intrucat considera ca finantarea proiectului este nesustenabila, a declarat un reprezentant al companiei.
Directorul general al grupul ungar, Zsolt Hernadi, a declarat ca aceasta companie este gata sa vanda participatia detinuta la consortiul Nabucco, care dezvolta proiectul gazoductului, intrucat este ingrijorata in privinta costurilor, asigurarii aprovizionarii cu gaze naturale si managementului. Acesta a declarat, dupa reuniunea anuala a actionarilor grupului: „Am semnalat ca suntem gata sa ne vindem actiunile daca este necesar (...) trebuia sa trimitem acum un semnal foarte, foarte puternic ca nu suntem dispusi sa finantam asa ceva in continuare“. Potrivit lui Zsolt Hernadi, „finantarea pana in prezent a Nabucco a costat MOL circa 20 de milioane de euro, iar consortiul Nabucco Gas Pipeline International nu este condus adecvat“. Experti din industrie considera ca participatia grupului ungar ar putea fi preluata de restul actionarilor sau de compania germana Bayerngas. De altfel, Bayerngas a anuntat ca intentioneaza sa se alature Nabucco si se asteapta la o decizie in acest sens in anul in curs.
Reamintim ca proiectul Nabucco vizeaza constructia unui gazoduct din regiunea Caspica pana in Austria, cu o capacitate de 31 miliarde metri cubi de gaze pe an. Consortiul Nabucco, cu sediul la Viena, are actionari companiile OMV Austria, Transgaz (TGN) Romania, MOL Ungaria, Bulgargaz Bulgaria, Botas Turcia si RWE Germania.
Directorul adjunct al Transgaz, Ioan Rusu, a declarat, dupa anuntul MOL, ca proiectul gazoductului Nabucco este inca viabil, iar compania ramane parte a acestuia. „Exista multe speculatii in privinta acestui proiect, nefondate insa. Proiectul nu este mort“, a spus Ioan Rusu. De asemenea, un purtator de cuvant al Comisiei Europene a declarat ca retragerea MOL din consortiu nu ar avea un impact negativ asupra proiectului, daca ar putea fi gasit un alt partener. La randul lui, grupul austriac OMV, de asemenea membru al consortiului, a afirmat ca priveste inca proiectul ca fiind viabil, insa o conducta mai scurta ar putea reprezenta o alternativa. De altfel, dupa cum am mai informat, OMV a inceput sa analizeze o versiune mai scurta a Nabucco, cunoscuta drept Nabucco West. In aceasta varianta, conducta ar porni de la granita de vest a Turciei, avand astfel o lungime mult mai mica.