Simpozion omagial Anghel Saligny
Data: 1 - 15 mai 2014
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania (AGIR) si Academia de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR) au organizat, la 25 aprilie a.c., la sediul AGIR din Calea Victoriei nr. 118, Simpozionul omagial Anghel Saligny. In program au fost incluse urmatoarele comunicari: „Anghel Saligny, 160 de ani de la nastere“ - prof. as. dr. ing. EurIng Mihai Mihaita, presedintele AGIR si al ASTR; „Podurile feroviare dunarene proiectate si construite sub indrumarea si conducerea lui Anghel Saligny“ - dr. ing. Victor Popa, vicepresedinte al S.C. CONSITRANS S.R.L., presedintele Comisiei Nationale Comportarea in situ a Constructiilor, membru corespondent al ASTR; „Arta si creatia in opera lui Anghel Saligny“ - prof. Virgiliu Z. Teodorescu, membru in Comitetul de coordonare a Comisiei de Istoria Oraselor din cadrul Academiei Romane.
Elementele de ordin biografic (drumul de viata strabatut de cel care s-a nascut la 21 mai 1854, in satul Serbanesti din judetul Galati) au fost firul calauzitor al evocarilor, accentul punandu-se pe modul in care creatia lui Anghel Saligny a fost consonanta cu evolutia economiei si a societatii romanesti in ansamblul ei, intr-o perioada care a intrat in istorie sub denumirea de prima modernizare a Romaniei. Cel omagiat a inceput sa lucreze, dupa obtinerea diplomei de inginer constructor, la constructia caii ferate Cottbus - Frankfurt pe Oder, experienta dobandita fiind pusa in continuare in slujba tarii natale. In ianuarie 1876 si-a inceput activitatea in Serviciul de Poduri si Sosele al Ministerului Lucrarilor Publice, sub conducerea unui alt exponent de seama al stiintelor tehnice, inginerul Gheorghe Duca. A fost debutul intr-o activitate remarcabila, strans legata de tot ceea ce s-a realizat mai important in domeniul infrastructurii feroviare din Regatul Romaniei. Reperele au fost constructia primei linii ferate realizate integral de inginerii romani in 1881 si monumentala lucrare Podul de Cale Ferata Fetesti - Cernavoda, inaugurata la 14 septembrie 1895. In acea perioada, a fost cel mai lung pod din Europa continentala (4088 metri) si al treilea ca marime din lume. Simultan, s-a realizat si podul peste bratul Borcea.
In anii care au urmat, Anghel Saligny a participat, cu contributii remarcabile, la realizarea multor altor lucrari, inclusiv in functiile importante pe care le-a detinut in Ministerul Lucrarilor Publice. De numele sau se leaga si constituirea Societatii Politehnica, activitatea didactica in calitate de sef al Catedrei de poduri a Scolii Nationale de Poduri si Sosele din Bucuresti, precum si activitatea academica, mai ales cea din perioada 18 aprilie 1907 - 25 mai 1910, cand a fost primul inginer ales in functia de presedinte al Academiei Romane.
A incetat din viata la 17 iunie 1925, vazandu-si implinit, in Romania Reintregita, visul sau dintotdeauna de a contribui cu toate fortele sale creatoare la progresul tarii „in fruntariile ei firesti“.
Personalitate complexa, inginerul-savant Anghel Saligny a constituit si constituie un adevarat model pentru numeroase generatii de constructori, de profesori universitari si academicieni prin tot ceea ce a realizat in domeniul sau de specialitate si pentru viziunea si preocuparile multilaterale, inclusiv in domeniile artei si culturii. A fost un exemplu de implicare civica, de responsabilitate in exercitarea functiilor pe care le-a avut, manifestand exigenta deosebita in primul rand fata de propria sa activitate.
Manifestarea de la sediul central al AGIR s-a constituit intr-o elocventa expresie a respectului fata de opera inaintasilor, fata de mostenirea lor stiintifica si tehnica de importanta nationala si universala, viata si opera lui Anghel Saligny - personalitate emblematica a ingineriei romanesti din toate timpurile - constituind un stralucit exemplu.