Coerenta si predictibilitate
Data: 1 - 15 mai 2015
In vacarmul provocat de confruntarile politice si de actiunile indreptate spre combaterea coruptiei, au ramas in umbra (necunoscute sau subapreciate) masurile de ordin legislativ prin care Parlamentul Romaniei isi propune sa raspunda unor cerinte ale practicii economice si sociale. Este adevarat, din cand in cand apar unele informatii referitoare la dezbaterea proiectelor de Cod fiscal si de Cod de procedura fiscala, insa si acestea cu accent pe controversele politice. Ar fi, insa, nedrept sa se treaca cu vederea unele decizii care prezinta incontestabil importanta pentru toti cei angajati in diferite sectoare ale economiei, inclusiv ingineri din sectorul privat. Exemplul care ne sta la indemana este cat se poate de concludent, desi contine un element de „exotism“. Ne referim la adoptarea Legii intitulate Business Angels. Cu toate ca merita sa se discute si pe tema proliferarii englezismelor, ceea ce retine cu deosebire atentia vizeaza fondul actului normativ la care ne referim. Exista, desigur, o experienta internationala valoroasa in materie, insa legea romaneasca privind Business Angels a raspuns si raspunde unor cerinte specifice ale spatiului nostru national. In esenta, este vorba despre incurajarea unor modalitati eficiente de finantare a firmelor mici de catre investitorii autohtoni. Studii sociologice au atestat ca numeroase persoane fizice detin resurse financiare care nu au fost puse inca in circuitul economic. Chiar daca nu este vorba despre fonduri consistente la nivel individual, respectivele sume puse la un loc pot constitui o sursa importanta de investitii. Acesta este doar un aspect al temei pe care o abordam. Al doilea, nu mai putin important, este cel al oportunitatii - create printr-un cadru legal - de a se include in activitati utile social un numar cat mai mare de concetateni, in randurile carora se afla, asa cum mai remarcam, numerosi colegi ingineri.
Toti cei interesati au, desigur, posibilitatea sa citeasca Legea Business Angels astfel incat sa ia cunostinta despre facilitatile fiscale care se acorda pentru investitii in segmentul IMM-urilor romanesti. Prin urmare, nu vom intra in detalii, ci vom pune accentul pe un anumit mod de abordare, la nivel decizional national, a cerintelor de extindere si consolidare a IMM-urilor. Legea de care ne ocupam face parte dintr-o serie de acte normative menite sa incurajeze spiritul antreprenorial. Din diferite surse, mai ales de la bugetul public, si prin intermediul fondurilor europene, s-a asigurat accesul la surse de finantare pentru angajarea tinerilor, pentru initierea de afaceri, pentru sustinerea progresului stiintifico-tehnic. Credem ca este cat se poate de semnificativ ca principalul partener al Ministerului Energiei, IMM-urilor si Mediului de Afaceri la elaborarea Legii Business Angels a fost Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii (ANIS), care reprezinta interesele majoritatii companiilor IT romanesti. In acest fel, se indica nu numai domeniul de activitate care se va bucura de o atentie speciala in procesul aplicarii legii, ci se emite si un semnal puternic pe directia strategica de actiune definita prin conceptul de crestere economica inteligenta.
Nu facem, desigur, abstractie de o anumita fateta a realitatilor noastre, si anume modul in care sunt aplicare legile. Ne confruntam zilnic cu situatii in care pana si cele mai bune legi se aplica distorsionat sau, pur si simplu, sunt ignorate. Sa speram ca, de data aceasta, lucrurile vor evolua intr-o maniera predominant pozitiva. Ar fi pacat ca eforturile legislative indreptate spre asigurarea unui mecanism coerent si predictibil de derulare a activitatilor economice si sociale sa fie irosite. Cum s-a vazut, premise favorabile exista si depinde de noi toti ca acestea sa fie optim fructificate.