Demersuri pentru un transport european mai inovator si mai competitiv
Data: 1-15 mai 2016 2016
Parlamentul European (PE) a votat în plen aspectele tehnice ale celui de-al patrulea pachet feroviar (adoptat de Consiliu în decembrie 2015), concentrat pe sporirea securității și a interoperabilității între diferite moduri de transport în cadrul UE. Reamintim că, în iunie 2015, PE a ajuns la un acord neoficial cu statele membre. În acest context, Comisia Europeană a salutat acordul obținut de Parlamentul European și de Consiliul de Miniștri al UE cu privire la cel de-al patrulea pachet feroviar. El cuprinde o serie de măsuri menite să facă transportul feroviar european mai inovator și mai competitiv. Acordul va îmbunătăți în special performanța serviciilor de profil din UE, în beneficiul călătorilor, printr-o deschidere progresivă a piețelor feroviare naționale. „Acest acord deschide un nou capitol pentru căile ferate europene. Prea mult timp, sectorul feroviar nu a avut stimulente pentru a se adapta la cererea consumatorilor și, în consecință, cota sa de piață a scăzut în mod constant. Deschiderea progresivă a pieței va îmbunătăți performanțele serviciilor feroviare. Acest acord va crea, de asemenea, noi oportunități de investiții și va favoriza crearea de locuri de muncă în acest sector. În cele din urmă, el ar trebui să încurajeze cetățenii europeni să utilizeze într-o mai mare măsură transportul feroviar, contribuind astfel la realizarea obiectivelor noastre în materie de decarbonizare. Atunci când căile ferate devin mai atractive, toată lumea are de câștigat", a declarat comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc.
Focalizare pe interesele consumatorilor
În urma acestui acord, cel de-al patrulea pachet feroviar va deschide treptat spre concurență piețele naționale de transport feroviar de călători. Deschiderea progresivă a pieței va aduce o serie de avantaje pentru călători, pentru autoritățile publice și pentru economia europeană în ansamblul său.
1. Va revitaliza piețele feroviare naționale. În ultimele decenii, transportul feroviar a înregistrat o scădere constantă, cu menținerea monopolurilor naționale. Datorită celui de-al patrulea pachet feroviar, toate întreprinderile feroviare din UE vor fi în măsură să ofere servicii de profil pe întreg teritoriul UE. În ceea ce privește serviciile „comerciale", noii operatori își vor putea desfășura activitatea începând cu anul 2020. Începând cu anul 2023, autoritățile competente ar trebui să atribuie contracte de servicii publice feroviare prin proceduri competitive de atribuire deschise tuturor întreprinderilor feroviare din UE, cu excepția unor cazuri specifice.
2. Va face transportul feroviar mai receptiv la cererea pieței și a consumatorilor. Deschiderea pieței va favoriza apariția unor noi modele economice și va oferi mai multe posibilități de alegere pentru consumatori. Presiunea concurențială exercitată de noii operatori îi va forța, de asemenea, pe operatorii istorici să se adapteze și să se concentreze mai mult asupra consumatorilor. Cu toate acestea, concurența nu este un scop în sine și statele membre vor putea în continuare să atribuie în mod direct contracte de servicii publice feroviare, cu condiția ca obiectivele de performanță (calitate, punctualitate etc.) să fie îndeplinite.
Oportunităţi pentru trecerea la cea mai sustenabilă formă de transport
3. Va concretiza prioritățile politice ale Executivului de la Bruxelles. Prin deschiderea progresivă a piețelor feroviare naționale, pachetul va completa piața internă de servicii feroviare și, astfel, va concretiza în mod direct prioritatea CE privind realizarea unei pieţe interne mai echitabile şi mai aprofundate. De asemenea, el va încuraja investițiile în sectorul feroviar, iar în statele membre care au recurs la liberalizare există date care sugerează că deschiderea pieței a avut un impact pozitiv asupra creării de locuri de muncă. În plus, transportul feroviar este de departe cea mai sustenabilă formă de transport și, prin sporirea atractivității sale, cel de-al patrulea pachet feroviar ar trebui să permită trecerea de la alte moduri de transport mai poluante la transportul feroviar. Acest lucru ar contribui la îndeplinirea obiectivelor UE în materie de decarbonizare.
Acordul trebuie să fie aprobat, în continuare, de statele membre și de Parlamentul European. Ulterior, acesta va trebui să fie adoptat în mod formal de Parlamentul European și de Consiliul UE. Se preconizează că această adoptare va avea loc în toamna anului 2016.