Simpozionul National „IPO-TECH“ Targu Neamt Workshop-ul „Industria electronica din Romania“
Data: 1-15 mai 2017 2017
Simpozionul „IPO-TECH", desfăşurat anual la nivel preuniversitar, se adresează tuturor elevilor, cadrelor didactice şi specialiştilor cu preocupări în domeniile electric, telecomunicaţii, electronică şi automatizări, energetică, electromecanică, mecatronică, dar şi profesorilor de alte specializări care desfăşoară activităţi ce utilizează echipamente electronice, electrotehnice, automatizări sau care dezvoltă aplicații ce presupun tehnologia informaţiilor.
Evenimentul premergător Simpozionului „IPO-TECH", organizat la Colegiul Tehnic Ion Creangă Târgu Neamț, a fost workshop-ul cu tema Industria electronică din România, moderat de prof. dr. ing. DHC Paul M. Svasta, de la Universitatea Politehnica din București, propus de Asociația pentru Promovarea Tehnologiei Electronice (APTE).
Workshop-ul a fost o concretizare a iniţiativei organizatorilor Simpozionului Internațional SIITME desfășurat la 26 octombrie 2016 la Oradea, care a avut drept obiective principale dezvoltarea competențelor (cunoștințe, abilități teoretice și practice, completate de aptitudini) prin promovarea învățământului non-formal din cercuri electronice, cluburi și palate ale copiilor, pe de-o parte, şi prin prezentarea curriculelor din mediul preuniversitar, învățământul profesional și tehnic, pe de altă parte.
La Târgu Neamț, evenimentul a fost structurat pe două etape. Prima a constat în prezentarea interactivă de către moderator privind evoluția fără precedent în România a investițiilor efectuate de companiile din domeniile electronică, telecomunicații și tehnologia informației. Profesorul Svasta a relevat impactul pregătirii tinerilor ce optează pentru specializările electronică, electrotehnică, atât asupra industriilor specifice, cât și asupra celor conexe.
O altă perspectivă evidențiată la manifestare a fost legată de perfecționarea tehnologiilor, creșterea performanțelor produselor și echipamentelor electronice, prin dinamica impusă de microelectronică şi de nanotehnologii.
Un segment important al reuniunii l-a constituit prezentarea companiilor care desfășoară activități ce presupun competențe formate în licee de specialitate și în facultăți. S-a relevat necesitatea formării de specialişti bine pregătiți, perseverenți, riguroși. Companii precum Continental, Miele Tehnica, Plexus motivează constant tinerii prin premierea proiectelor inovative și prin organizarea unor concursuri care stimulează inițiativele acestora.
Un alt aspect abordat în prima parte a workshop-ului a vizat parteneriatul strategic Industria electronică - Mediul educaţional, unde profesorul Svasta a reiterat ideea potrivit căreia educația tehnică și industria din domeniile electronică, electrotehnică sunt motoare care pot genera creșteri economice substanțiale în România.
A doua parte a workshop-ului a inclus o dezbatere privind perspectivele zonei de Nord-Est pentru dezvoltarea industriilor electronice. La dezbatere au participat numeroşi reprezentanţi ai mediului universitar (din Iaşi, Suceava şi Cluj-Napoca), din mediul preuniversitar (din Vaslui, Bacău, Galaţi, Piatra Neamţ, Pildeşti, Roman), precum şi din mediul antreprenorial.
În cursul dezbaterilor s-au mai examinat teme privind: infrastructura rutieră deficitară între București și Botoșani, pe de-o parte, și între Iași și Tîrgu Mureș, pe de altă parte (care face ca zona de Nord-Est să nu fie foarte atractivă pentru investitori); necesitatea reînființării și sprijinirii în învățământul non-formal a numărului de cercuri tehnice; creșterea ponderii orelor de matematică și fizică la specializările menționate; participarea la proiecte comune a profesorilor din mediul universitar și preuniversitar cu specialiști ingineri din cadrul companiilor; asigurarea unui învățământ de specialitate care să răspundă exigențelor facultăților de profil.
S-a relevat faptul că elevii din ciclul preuniversitar din domeniile electronică și electrotehnică acced greu la specializările din învățământul superior în comparație cu elevii ce provin de la colegiile naționale, absolvenți de matematică-informatică, deoarece curriculele la matematică şi fizică sunt diferite.
În concluzia discuţiilor, participanții au subliniat că: factorii politici au un rol foarte important în stimularea proceselor care vizează dezvoltarea tehnicii, inclusiv în domeniile electronică și electrotehnică; în cazul introducerii examenelor de admitere pentru nivelul superior ar fi necesară introducerea unui examen de specialitate în paralel cu cel de matematică, în care să fie evaluate cunoștințe specifice modulelor de măsurări electrice și electronice, circuite electrice și circuite electronice; este importantă inițierea unui calendar de workshop-uri care să fie desfășurate în cadrul competițiilor elevilor și studenților din domeniile electronică și electrotehnică de la nivelul preuniversitar și universitar.