Ponderea intreprinderilor inovatoare a scazut cu aproape doua puncte procentuale, in perioada 2020 - 2022
Data: 1-15 mai 2024
Ponderea întreprinderilor inovatoare în totalul întreprinderilor a scăzut, în România, cu 1,9 puncte procentuale (pp), în perioada 2020 - 2022 față de precedentul interval analizat (2018 - 2020), arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, potrivit INS, rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri arată că, în perioada analizată, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piață produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătățite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 8,8%, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,9 pp față de perioada 2018 - 2020.
- Credit foto: www.freepik.com
În intervalul analizat, ponderea întreprinderilor inovatoare, în totalul întreprinderilor, a scăzut, față de perioada
2018 - 2020, atât în sectorul industriei, cât și în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 1,3 pp, iar în servicii cu 0,6 pp. În schimb, raportat la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, trendul se menține același, respectiv serviciile au o pondere cu 1 pp mai mare decât industria (9,3% în servicii, față de 8,3% în industrie).
La fel ca în perioada 2018 - 2020, în intervalul 2020 - 2022, pe ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM).
Din numărul total de întreprinderi mari, 20,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporție de 8,3%. Însă, în comparație cu perioada 2018 - 2020, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 2 pp, de la 22,6% la 20,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeași tendință de scădere, cu 1,8 pp, respectiv de la 10,1% la 8,3%.
Din totalul întreprinderilor, 4,1% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătățite, 3,1% au implementat atât inovații de produse, cât și de procese de afaceri, iar 1,3% au aplicat numai pentru inovații ale proceselor de afaceri. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în totalul întreprinderilor, a crescut, în perioada 2020 - 2022, cu 0,1 pp (de la 5% la 5,1%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut, la rândul lor, o creștere cu 0,5 pp (de la 4,8% la 5,3%).
Ponderea produselor „noi pe piață" și „noi pentru întreprindere" în totalul întreprinderilor s-a menținut aproximativ constantă între anii 2020 - 2022 comparativ cu 2018 - 2020.
Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus „produse noi pe piață", în totalul întreprinderilor, a scăzut ușor pe total cu 0,2 pp, iar la întreprinderile mici și mijlocii cu 0,1 pp, respectiv cu 0,4 pp, dar a crescut ușor la întreprinderile mari, cu 0,5 pp, în perioada 2020 - 2022 comparativ cu perioada 2018 - 2020.
Potrivit INS, ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus „produse noi pentru întreprindere", în totalul întreprinderilor, a crescut ușor pe total cu 0,2 pp, avans susținut de întreprinderile mici și mari cu 0,3 pp, respectiv cu 0,6 pp, dar a scăzut ușor la întreprinderile mijlocii, cu 0,1 pp, în perioada 2020 - 2022 comparativ cu
2018 - 2020.
În perioada analizată, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (37,1%), în comparație cu precedentul interval 2018 - 2020 (31,3%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creștere s-a semnalat în cooperarea cu organizații non-profit (+3,8 pp), cu alte întreprinderi din interiorul grupului (+2,8 pp), cu concurenții (+2,7 pp) și cu clienți sau cumpărători din sectorul public (+2,7 pp).
Alte articole




