Romania, pe podium la viteza de autorizare a proiectelor de energie eoliana
Data: 16-31 mai 2010
Romania, pe podium la viteza de autorizare a proiectelor de energie eoliana
?ara noastra se situeaza pe pozitia a treia in Uniunea Europeana dupa viteza de obtinere a avizelor si autorizatiilor necesare construirii unui parc eolian, procedurile fiind de aproape trei ori mai rapide decit media statelor membre, potrivit proiectului de cercetare Wind Barriers, finantat de UE si coordonat de Asociatia Europeana a Energiei Eoliene (EWEA).
Astfel, in Romania, un investitor are nevoie, in medie, de 15 luni pentru obtinerea unei autorizatii de construire a unei centrale eoliene onshore (pe uscat), pe primele doua locuri situindu-se Finlanda (8 luni) si Austria (10 luni), tara noastra fiind urmata de Italia (18 luni), Belgia (20 de luni) si Bulgaria (23 de luni). ?ara cu durata cea mai mare de avizare in acest domeniu este Portugalia, unde este nevoie de 58 de luni pentru obtinerea unei autorizatii. Alte state UE unde se obtine greu un astfel de permis sunt Spania (57 de luni), Grecia (50 de luni) si Polonia (43 de luni). Principalele motive pentru diferentele mari de mai sus sunt numarul mare de institutii care trebuie contactate si lipsa unor directive administrative clare pentru dezvoltatori.
Proiectul Wind Barriers a mai cercetat si numarul de autoritati care trebuie contactate in fiecare tara pentru a obtine permisiunea de a construi o centrala eoliana. Danemarca are cele mai putine autoritati implicate – 5, in timp ce Grecia are cele mai multe – 41. Autorii cercetarii precizeaza ca nu este neaparat o legatura directa intre durata necesara pentru obtinerea autorizatiei si numarul de institutii la care trebuie apelat. „Daca UE vrea cu adevarat sa ajunga la 20 la suta energie regenerabila pina in 2020, citeva dintre statele membre trebuie sa-si eficientizeze procedurile de acordare a permisiunilor pentru centralele eoliene. Exista un numar de actiuni pe care toate statele membre ar trebui sa le faca: crearea unui singur ghiseu pentru contactarea diferitelor institutii, trasarea de directive clare pentru dezvoltatori si introducerea unor proceduri de planificare spatiala mai bune si simplificate“, a declarat directorul EWEA, Justin Wilkes.
În ceea ce priveste sectorul centralelor eoliene din larg, perioada medie pentru a obtine „unda verde“ este de 18 luni, cu mult sub cea pentru centralele de pe uscat.
Nivelul de biocarburant din benzina si motorina, in crestere
Benzina si motorina comercializate in Romania vor contine, de la inceputul anului viitor, 5 la suta biocarburant, in crestere cu un punct procentual fata de nivelul actual, scopul fiind respectarea angajamentelor statelor membre ale Uniunii Europene (UE) de reducere a poluarii pina in 2020. „Pentru atingerea tintei de 10 la suta biocarburanti pina in 2020, calculata pe baza continutului energetic al tuturor tipurilor de benzina si motorina utilizate in transport, consideram oportuna cresterea continutului de biocarburanti in carburantii conventionali“, se arata in proiectul de act normativ elaborat de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA). Astfel, benzina si motorina vor trebui sa contina, la 1 ianuarie 2013, cel putin 7 la suta biocarburant, procentaj care va urca la 9 la suta in 2017 si la 10 la suta in 2018.
Biocarburantii pot fi introdusi pe piata numai daca sunt produsi din materii prime provenite dintr-o zona agricola a Uniunii Europene (cereale, plante oleaginoase si zahar) si conduc la o reducere de minimum 35 la suta a emisiilor de gaze cu efect de sera pe durata ciclului de viata, fata de carburantii conventionali. Utilizarea biocarburantilor este considerata o solutie de combatere a incalzirii climei si de reducere a emisiilor poluante, precum si o alternativa la combustibilii fosili.
Reamintim ca, prin Protocolul de la Kyoto, Romania s-a angajat sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera, in perioada 2008 – 2012, cu 8 la suta fata de nivelul acestor emisii din 1989. Principalele efecte socio-economice vor fi reducerea importurilor de carburanti, crearea de noi locuri de munca, noi oportunitati de venituri in zonele rurale, oportunitati pentru o dezvoltare rurala durabila. MECMA sustine ca biocarburantii, in amestec, pot fi utilizati, in principiu, la autovehiculele existente, folosind actualul sistem de distributie a carburantilor.