S-a finalizat strategia „Romania Competitiva“
Data: 1 – 15 noiembrie 2016 2016
Cu prilejul unor recente manifestări publice, s-a anunţat finalizarea proiectului programatic intitulat România Competitivă. Este evident că un asemenea document interesează în cel mai înalt grad şi comunitatea inginerească din ţara noastră, întrucât toate elementele care definesc noţiunea de competitivitate implică aportul tehnicii şi tehnologiei. De altfel, de-a lungul celor şase luni de dezbatere a căilor şi mijloacelor de creştere a competitivităţii economiei româneşti, în rândurile celor peste 600 de participanţi s-au aflat numeroşi ingineri. Din informaţiile prezentate de membri ai comitetului iniţiatorilor proiectului, a rezultat că o atenţie deosebită s-a acordat situaţiei actuale a economiei naţionale, cu accent pe factorii care determină creşterea competitivităţii. Astfel, s-a ajuns la concluzia că se înregistrează o creştere economică substanţială, că între atu-urile României se numără stabilitatea economică, deschiderea spre investitori, dimensiunile pieţei şi dinamica deosebită a sectorului ITC. Minusurile în materie de competitivitate vizează birocraţia, deficitul de încredere în factorii de decizie politico-administrativă, situaţia extrem de gravă a infrastructurii de transport, slaba capacitate de menţinere a tinerilor valoroşi în ţară.
Rezultatele înregistrate până acum arată că o creştere economică anuală de 5% este sustenabilă, însă există riscul ca, în absenţa unor reforme structurale, măsurile de relaxare fiscală şi de creştere a salariilor bugetarilor să împiedice fructificarea respectivelor avantaje competitive. Aplicarea strategiei conturate de proiectul de document ar crea condiţii ca, în anul 2020, să se atingă 75% din media europeană a puterii de cumpărare a populaţiei, faţă de 57% în prezent.
Unul dintre principalii participanţi la elaborarea proiectului, Vasile Iuga, Managing Partner la PwC, a precizat: „La elaborarea strategiei, ne-am propus să avem în vedere trei condiţii care au acţionat ca nişte filtre de selecţie pentru a putea fi pusă în aplicare: creşterea economiei să fie sustenabilă, bugetele alocate să fie rezonabile şi măsurile să fie neutre ideologic, astfel încât să poată genera consens politic". A fost nevoie de aceste filtre deoarece „România are o inflaţie de strategii, pentru aplicarea cărora ar fi necesare nouă bugete de stat, trei PIB-uri sau, cumulat, 450 de miliarde de euro. Avem o cultură a neasumării răspunderii, facem strategii ca un pom de Crăciun în care fiecare vine şi agaţă ce-şi doreşte şi apoi constatăm cu toţii că nu se pot realiza".
România Competitivă abordează 16 domenii de activitate, are 44 de obiective şi prevede 127 de măsuri, fiecare cu buget, cu calendar de aplicare şi cu responsabilităţi. Bugetul total necesar aplicării strategiei este de 18 miliarde de euro în cinci ani, din care 12 miliarde de euro există în prezent, iar restul de 6 miliarde de euro se vor obţine prin creşterea economică prognozată.