Rolul resurselor minerale in dezvoltarea sectorului energetic din Romania
Data: 1-15 iulie 2005
Atributia principala a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale este gestionarea tuturor resurselor minerale ale Romaniei, printre care si cele energetice de titei, gaze naturale, carbune si minereuri radioactive. Raspunderea institutiei noastre aste cu atat mai mare cu cat aceste resurse sunt neregenerabile si in consecinta trebuiesc gospodarite cat mai bine, pentru a asigura un aport cat mai important din sursa interna pentru economia nationala, in general, si pentru sectorul energetic, in special.
In domeniul resurselor energetice, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale are urmatoarele atributii principale :
* concesionarea, in mod nediscriminatoriu, prin acorduri petroliere si licente miniere, a dreptului de explorare si exploatare a resurselor energetice situate pe uscat si pe platoul continental romanesc al Marii Negre;
* concesionarea sistemului national de transport al petrolului si a activitatii terminalelor petroliere aflate in proprietate publica;
* emiterea de instructiuni si reglementari specifice, reprezentand legislatia secundara aplicabila sectorului petrolier si minier;
* monitorizarea modului de derulare a acordurilor petroliere si a licentelor miniere, inclusiv a platii redeventelor catre bugetul de stat;
* stabilirea taxelor si tarifelor aplicabile in activitatea petroliera si miniera, inclusiv pentru transportul petrolului prin sistemul national de conducte;
* tinerea evidentei fondului national de resurse si rezerve;
* infiintarea si gestionarea bazei nationale de date;
* asigurarea exploatarii rationale a zacamintelor de petrol, carbune, minereuri radioactive si ape geotermale, in acord cu tehnologiile si echipamentele adecvate specificului fiecarui tip de operatiune petroliera sau activitate miniera;
* atestarea persoanelor fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniile petrolier si minier.
Cadrul institutional realizat prin infiintarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale a fost coroborat cu completarea si modificarea cadrului legal, prin adoptarea unor noi legi a minelor si a petrolului, nr. 85/2003, respectiv 238/ 2004. Adoptarea acestei legislatii noi a condus la realizarea unei depline compatibilitati intre legislatia romaneasca din domeniile petrolier si minier si legislatia europeana. Principalele principii care stau la baza acestor legi sunt:
- operatiunile petroliere si activitatile miniere se realizeaza in baza unor acorduri petroliere de concesiune sau licente miniere de tip taxe – redevente, semnate cu ANRM, in calitate de autoritate concedenta si aprobate prin Hotarare de Guvern;
- prevederile acordului sau ale licentei raman neschimbate pe toata durata acestora, daca partile nu convin modificarea acestora prin acte aditionale;
- companiile romanesti si straine sunt tratate pe baze nediscriminatorii in procesul de licitatie si negociere, fiind totodata prevazut accesul acestora la sistemul national de conducte si la alte facilitati necesare desfasurarii operatiunilor petroliere sau a activitatilor miniere;
- companiile straine au dreptul sa exporte petrolul produs si sa repatrieze sumele rezultate din vanzare;
- titularii acordurilor beneficiaza de dreptul de transfer si asociere;
- proprietatea privata asupra conductelor de transport si de tranzit este permisa.
Existenta unui cadru legal si institutional adecvat a permis ca activitatile de explorare si exploatare a resurselor energetice sa se dezvolte in baza unor noi relatii de tip contractual, stabilite intre statul roman, proprietarul de drept al resurselor minerale, si companiile care au obtinut concesiunea unor perimetre prin acorduri petroliere sau licente miniere.
In domeniul explorarii petroliere, acest proces a cuprins mai multe etape, concretizate prin organizarea a sase runde de apel public de oferta, conducand ca la aceasta data cca 70% din suprafata tarii cu perspective petroliere sa faca obiectul a 54 de acorduri de concesiune pentru explorare petroliera, in derulare cu companii romanesti si straine. Astfel, firmele romanesti cu traditie in domeniul petrolier, Petrom si Romgaz, au in concesiune 19, respectiv 14 perimetre de explorare, restul de 20 de perimetre fiind concesionate companiilor Forest Oil, Tullow, Rompetrol, Oranje – Nassau, Moravske Naftove Doly, Sterling, Grove Energy, Centaur, Wintershall, Falcon, Millennium, Europa Oil & Gas, Pannonian, Toreador, Regal , GTI si Amro Gold Oil.
In domeniul exploatarii, datorita unor conditionari istorice, avem doi producatori importanti de gaze naturale, SC Petrom SA si SNGN Romgaz SA, iar in cel al titeiului unul singur: SC Petrom SA. Aceste doua companii au acorduri de concesiune pentru 300, respectiv 121 de perimetre petroliere.
Se apreciaza ca in viitor situatia se va modifica si in ceea ce priveste producatorii de petrol din tara noastra, prin aparitia unor noi producatori, ca urmare a unor noi descoperiri, prin operatiunile de explorare efectuate in baza acordurilor aflate in derulare. Primele rezultate pozitive au fost deja inregistrate prin descoperirea unor noi acumulari de gaze naturale de firmele Wintershal, Falcon , Regal si Paladin, aflate in stadiu de evaluare sau exploatare experimentala.
Totodata prin implicarea unor firme straine, ca de exemplu Amromco si Schlumberger, in activitati de reabilitare a unor zacaminte aflate in exploatare au aparut noi producatori de gaze naturale pe piata romaneasca.
Nu putem sa nu amintim ca se asteapta aparitia unor noi producatori de titei si gaze naturale ca urmare a intrarii recente in vigoare a unor acorduri petroliere incheiate cu Amromco, Algoritm, Foradex, Toreador, Mihoc Oil si Carpathian, pentru zacamintele marginale, la exploatarea carora SNP Petrom SA si SNGN Romgaz SA au renuntat din motive economice.
Resursele de carbune constituie baza sistemului energetic national deoarece cca 40 % din capacitatea instalata pentru productia energiei functioneaza prin arderea carbunelui.
Rezervele exploatabile in conditiile tehnico-economice actuale si previzibile, evaluate in baza studiilor de conditii industriale si fezabilitate sau prefezabilitate efectuate pana in prezent, se prezinta astfel:
- lignit : 2.260 milioane tone;
- carbune brun : 50 milioane tone;
- huila : 168 milioane tone.
Problemele care se pun in continuare in aplicarea strategiei de dezvoltare-restructurare si privatizare a industriei extractive a carbunilor vizeaza in principal stabilirea limitei economice si energetice de exploatare a zacamintelor.
Pentru activitatile miniere din sectorul carbonifer s-au concesionat pana in prezent 72 de perimetre de exploatare si 8 perimetre de explorare.
• Unicul producator de materie prima pentru combustibil nuclear din tara este Compania Nationala a Uraniului, care detine licente de concesiune pentru exploatare in trei perimetre, cu rezerve ce asigura combustibilul necesar functionarii centralei nuclearo-electrice de la Cernavoda.
• Punerea in valoare si promovarea utilizarii resurselor geotermale ca sursa alternativa de energie constituie unul dintre obiectivele prioritare ale Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale si revine cu interes crescut in actualitate, atat datorita impactului pozitiv asupra mediului, cat si datorita faptului ca acestea, prin caracterul lor regenerabil, pot substitui cu eficienta combustibilii clasici, din ce in ce mai deficitari si mai scumpi.
• Pentru punerea in evidenta si accelerarea atragerii in circuitul economic a resurselor geotermale, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale a concesionat un numar de 30 de perimetre, in care in prezent se desfasoara activitati miniere de explorare si dezvoltare-exploatare a acestor resurse.
• Dintre preocuparile actuale ale Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale ne face placere sa va aducem la cunostinta ca recent a fost definitivata lista perimetrelor petroliere de explorare si exploatare care vor fi oferite pentru concesionare in cursul anului 2005, in cadrul rundei a VII –a de apel public de oferta.
Aceasta lista cuprinde perimetrele de explorare E VII-1 Maramures, E VII-2 Est Botosani, E VII-3 Iasi, E VII-4 Giurgiu si E VII-5 Rosiori, cu o suprafata totala de cca 20000 km2, situate in zone cu un grad de cercetare redus dar cu sanse favorabile de evidentiere a unor noi zacaminte de petrol.
Totodata in cadrul rundei a VII-a vor fi oferite 24 de perimetre de exploatare, reprezentand zacaminte marginale, la exploatarea carora au renuntat Petrom si Romgaz.
Ordinul ANRM privind aprobarea listei a fost transmis pentru publicare la Monitorul Oficial al Romaniei. La data publicarii, firmele interesate vor putea solicita la ANRM procedura de licitatie si pachetele de date pregatite in scopul formularii ofertelor. Depunerea ofertelor este prevazuta pentru luna octombrie in cazul perimetrelor de explorare si luna noiembrie pentru perimetrele de exploatare.
Un alt obiectiv important al ANRM este elaborarea legislatiei secundare, reprezentand un set de instructiuni tehnice menite sa conduca la gestionarea optima a zacamintelor si exploatarea rationala, corecta, in concordanta cu practica internationala, cu metode tehnice moderne care sa asigure atat valorificarea maximala a resurselor, cat si protectia mediului.
Dintre elementele care vor fi tratate de aceste instructiuni amintim:
• tinerea sub control a operatiilor critice la foraj, reparatii sonde, exploatare si abandonare, precum si a activitatilor miniere in cariere si subteran;
• prevederea obligatorie de a desdauna persoanele fizice si juridice pentru orice prejudiciu adus avutului public, privat sau mediului pe perioada de valabilitate a acordului sau licentei si dupa incetarea acestuia, cand prejudiciul a fost cauzat de activitatea petroliera sau miniera;
• precizarea procedurilor de abandonare a zacamintelor si a responsabilitatilor in situatia in care acestea sunt preluate de un nou titular;
• imbunatatirea raporturilor intre ANRM si titularii de acorduri petroliere, prin emiterea unor instructiuni menite sa precizeze cerintele de raportare a rezultatelor, notificare si de control al executiei operatiunilor petroliere;
• precizarea regimului sondelor de explorare si de exploatare experimentala;
* actualizarea instructiunilor privind pretul de referinta pentru titei si gaze naturale, necesar calcularii redeventei petroliere, precum si a transportului titeiului si gazelor naturale prin sistemele nationale concesionate de catre ANRM.
Modificarile legislative determina totodata necesitatea elaborarii unor strategii pe termen mediu si lung, inclusiv in domeniul valorificarii resurselor energetice, in raport cu productiile actuale si cu previziunile de modificarea pietii up-stream in viitor, gestionarea si valorificarea intregului fond de informatii geologice, cu adaptarea continua a politicii, a legislatiei si institutiilor in conformitate cu evolutia viitoare a Romaniei.
• Inainte de a incheia aceasta prezentare as dori sa desprind urmatoarele concluzii:
- cadrul legal si institutional care guverneaza sectorul resurselor minerale in Romania este modern, flexibil si asigura un regim nediscriminatoriu pentru investitorii romani si straini;
- acordurile petroliere si licentele miniere au prevederi similare atat pentru investitorii romani cu capital de stat sau privat cat si pentru investitorii straini, facand astfel posibila atat privatizarea companiilor de stat cat si asocierea sau transferul concesiunii;
- Romania ofera numeroase oportunitati de cooperare in sectoarele petrolier si minier, atat in domeniul explorarii cat si in domeniul exploatarii resurselor energetice, dintre care mentionam participarea la rundele de apel public de oferta organizate periodic de ANRM, asocierea cu actualii titulari sau preluarea partiala sau totala, prin transfer, a unor concesiuni;
- prin bogata traditie a domeniilor petrolier si minier din tara noastra, firmele straine care se implica beneficiaza de experienta si profesionalismul unor specialisti si a unor firme de servicii acoperind o gama larga de domenii ca: prospectiunea geologica si geofizica, determinari de laborator, foraj, extractie, inginerie de zacamant si activitati miniere diverse;
- reteaua de conducte magistrale de transport al titeiului si al gazelor naturale este dezvoltata, favorizand conectarea zacamintelor nou descoperite, fara investitii prea mari;
- Romania, prin pozitia sa geografica favorabila si prin facilitatile oferite de terminalul petrolier si conductele existente, ofera oportunitatea unei participari active la tranzitul regional al petrolului.