Prof. univ. dr. ing. Constantin Manolache
Data: 1-15 august 2023
Profesorul Dan IONEL este absolvent al Universității Politehnica din București, Facultatea de Electrotehnică, și doctor al aceleiași universități. În programul său doctoral, a avut un stagiu la Universitatea din Bath, Anglia. Ulterior, a beneficiat de o bursă postdoctorală la Universitatea din Glasgow, Scoția, toate în domeniul mașinilor electrice. În SUA, a fost visitingprofessor la Universitățile Wisconsin, din Madison, și Marquette, din Milwaukee. De asemenea, a lucrat la mai multe firme, dintre care se remarcă VESTAS, producătoare de turbine eoliene. În prezent, este profesor de inginerie electrică la Universitatea Kentucky și director la PEIK Institute din cadrul aceleiași universități.
De la automobil și încălzire spre avioane electrice
Recent, la AGIR, instituția gazdă, împreună cu Academia de Științe Tehnice din România (ASTR), a organizat un eveniment consonant cu statutele celor două instituții, cu menirea lor de a fi. Pe de-o parte, promovarea inginerului român din orice domeniu și oriunde s-ar afla, pe de altă parte, susținerea implicării activităților științifice în dezvoltarea societății, în corecta direcționare a evoluției tehnologice.
În sensul acestor deziderate, invitatul zilei, profesorul american de origine română, dr. ing. Dan Ionel, membru de onoare al Secției Electrotehnică-Energetică a ASTR, s-a încadrat perfect, atât prin problematica abordată, cât și prin prezentarea unor soluții tehnice practicate în prezent în SUA, de mare interes și pentru România. Conferința sa, „Tendințe în cercetarea componentelor electrotehnice și a sistemelor electrice distribuite. Mașini electrice pentru vehicule și avioane electrice. Resurse electrice distribuite“, a abordat multe subiecte de interes, aflate în centrul unor dezbateri aprinse între specialiștii și autoritățile române din domeniile respective.
Primul subiect, în ordinea din titlul conferinței, sistemele electrice distribuite, reprezintă cheia rezolvării trecerii utilizării energiei de la varianta petrol-gaze-cărbune la consumul de electricitate produsă prin metode ecologice, segmentele de piață cele mai semnificative fiind automobilul electric și încălzirea electrică. La noi, printr-o combinație de obligații UE plus contribuții autohtone, s-a ajuns la un haos al furnizorilor bazat în principial pe regulile economiei de piață și un fel de democrație energetică prost înțeleasă. Ceva de felul că suntem liberi să facem tot ce vrem, inclusiv să furnizăm energie. Dacă iese ceva, bine, dacă nu, nu, mi-am exersat libertatea de a încerca. Ei bine, în SUA, țara tuturor libertăților, la nivel regional există monopoluri în furnizarea energiei, după cum rezultă din prezentarea profesorului Dan Ionel. Noi am cam început să ne temem să pronunțăm cuvântul monopol...
Al doilea subiect de mare interes abordat a fost cel al motoarelor pentru vehicule electrice și avioane electrice. Primul aspect de noutate este extinderea de la vehicule la avioane. Nu este niciun secret că ponderea poluării venită de la avioane este semnificativă și nu poate fi localizată date fiind distanțele mari pe care zboară acestea. Soluțiile tehnice utilizate diferă însă. Dacă motoarele pentru automobile electrice folosesc din plin magneții permanenți, în scopul reducerii masei acestora, pentru a compensa o parte din greutatea bateriilor, la motoarele electrice pentru avioane, utilizarea magneților este exclusă din motive de siguranță. În situații extreme de șocuri și temperatură, aceștia își pot pierde parțial magnetizarea. În schimb, în construcțiile aviatice se utilizează frecvent soluțiile criogenice pentru răcire, nu pentru înfășurări, avantajate și de faptul că la înălțime mare temperatura este deja foarte scăzută; de exemplu, la 10 000 de metri este în intervalul minus 50 – 60 °C.
Referitor la problema comercială a magneților permanenți, despre care se știe că în foarte mare parte este dependentă de producători chinezi, autorul prezentării a afirmat că există firme americane importante care au anunțat rezultate pozitive în asimilarea unor materiale magnetice sintetice, care nu se bazează pe pământurile rare, extrase din minerale naturale existente preponderent în China.
Dacă producătorii de automobile electrice nu mai reprezintă o noutate, aceștia devenind de notorietate pe piață, este interesant de spus că printre principalii finanțatori ai cercetărilor din domeniul avioanelor electrice se află NASA, ceea ce, după anunțurile din urmă cu ani ale Boeing și Airbus, ne face să fim optimiști în privința atingerii unei mase critice care să conducă la apariția unor soluții comerciale.
Mă bucur că, în expunerea sa, profesorul Dan Ionel a insistat pe proiecte concrete realizate și nu pe articole din reviste ISI și citările corespunzătoare, din care, în subsidiar, sunt convins că are o mulțime. La noi a devenit o modă cum că aceste publicații și citări ar fi o garanție a valorii, și nu realizările concrete.