Ingineri mari personalitati Nicolae Malaxa 1884 - 1965
Data: 16-31 august 2004
Fondatorul industriei nationale moderne
Nicolae, fiul Elenei Ruxandra si al lui Costache Malaxa, s-a nascut la 10/25 decembrie 1884, in orasul Husi, despartamantul nr. 1, casa 354.
Tatal a fost fiul unei familii de greci stabilita in Moldova in jurul anului 1818, mama a fost fiica spatarului Badarau.
Scoala primara si liceul, Nicolae Malaxa le-a urmat la Iasi. Studiile superioare le-a facut la Universitatea Politehnica din Karlsruhe (Germania).
In anul 1921, la varsta de 37 de ani, era un inginer cu experienta, cu imaginatie si un om de afaceri abil. El a infiintat un atelier de reparat locomotive si vagoane de cale ferata, si-a extins afacerile continuu. Intre anii 1923 - 1927 a construit o uzina langa Halta Titan.
In anul 1927 a aparut o lege prin care se incuraja dezvoltarea industriei nationale, publicata in M.O. 57/13.03.1927.
Cu mult curaj, asumandu-si mari riscuri, a beneficiat de prevederile legii si a incheiat un contract cu CFR, pentru fabricarea unor locomotive de conceptie proprie romaneasca. Cu avansul primit pentru contract si cu credite de la banci, a ridicat din temelii cea mai performanta fabrica de material rulant din Europa, pe care a utilat-o cu 82 de masini-unelte cumparate din Germania.
Pentru inceperea lucrarilor de fabricatie a locomotivei a angajat cu contract 180 de muncitori germani calificati, pe o perioada de un an si sase luni. In mai putin de un an, fabrica a devenit operationala, pe portile ei iesind prima locomotiva. In acelasi timp a pregatit muncitorii romani, care aveau sa ia locul germanilor la incheierea termenului de contract.
Din anul 1931, la Malaxa se fabricau trenuri automotoare echipate cu motoare Diesel-Ganz.
In 1933, in plina criza economica, uzina Malaxa livra locomotiva cu nr. 100. In anii care au urmat, pana la al doilea razboi mondial, uzina a devenit una dintre cele mai productive din tara, apreciata si cunoscuta in toata lumea.
Varful de productie al uzinei s-a realizat in anul 1935, cand s-au fabricat 93 de locomotive.
In anul 1936 s-a proiectat prima locomotiva Diesel de conceptie romaneasca, care a intrat in fabricatie de serie si a fost livrata CFR-ului intr-un lot de 28 de exemplare in anul 1938.
Incepand din anul 1939, marea uzina romaneasca a fost in masura sa construiasca toate tipurile de locomotive. Cele din seria 151.001 de conceptie romaneasca erau cele mai puternice din Europa si au avut un rasunator succes comercial la Targul International de la Milano din 1940.
Ilustrul inginer a introdus in industria romaneasca fabricarea de aparataj pentru materialul rulant (1939 - 1943); a motoarelor Diesel (1935); a tuburilor de otel fara sudura, realizate dupa cele mai moderne tehnici ale timpului si a aparaturii optice (1938).
Inainte de cel de al doilea razboi mondial, pe baza unui plan general de apararea tarii, Malaxa a produs munitie de artilerie, armament si tanchete proiectate dupa o conceptie romaneasca.
Uzina organizata de Malaxa, dupa planurile proprii, era astfel conceputa incat putea sa schimbe rapid productia industriala de serie. Astfel, in uzina Malaxa s-au realizat capacitati pentru productia de echipamente industriale, utilaje pentru industria chimica, petroliera si altele.
Malaxa a inteles sa se ocupe de problemele sociale ale muncitorilor, asigurandu-le salarii mai mari decat in alte uzine, asistenta sociala si medicala, echipamente de lucru si masa la cantina de cea mai buna calitate. Tinerilor care se remarcau in productie prin puterea de munca si talent le-a oferit burse de studiu, unii dintre ei devenind ingineri cunoscuti.
Uzinele construite dupa indicatiile lui Malaxa reprezinta o contributie importanta la aplicarea arhitecturii in constructiile industriale.
N. Malaxa a subventionat multi ani Societatea Scriitorilor Romani si publicarea unor opere originale si a sprijinit direct editarea Enciclopediei Romaniei.
Dupa nationalizarea uzinelor, inginerul N. Malaxa a fost mentinut de guvernul comunist, ca specialist de valoare. Cu ocazia unei deplasari la Viena in 1950, nu s-a mai intors in tara. In strainatate a intrat in afaceri, dar nu a mai avut succesul dinainte. S-a stins din viata in anul 1965.
Pentru generatia actuala de ingineri romani, viata si opera industriasului si omului de afaceri, uman si cult, poate constitui un exemplu.
Un fost colaborator il caracteriza astfel: "A fost omul si inginerul care a avut cutezanta, priceperea si simtirea patriotica sa demonstreze lumii vocatia industriala a romanilor pe care strainii ii considerau sau ii vedeau a fi numai plugari si pastori".