A incetat din viata prof.univ.dr.ing.Gheorghe Ilie
Data: 1-15 septembrie 2004
A mai cazut o stea din renumita constelatie a constructorilor romani: duminica, 15 august 2004, a incetat din viata cel mai iubit dintre colegii nostri de facultate, prof. univ. dr. ing. Gheorghe Ilie .
Dupa absolvirea cursurilor universitare - iunie 1953 - la solicitarea conducerii Facultatii de Constructii si Rectoratului Institutului de Cai Ferate - conducerea Ministerului Invatamantului a aprobat tinerea unei sesiuni extraordinare pentru sustinerea examenului de stat, sesiune ce a avut loc in septembrie 1953 si prin care absolventul Gheorghe Ilie a obtinut titlul de inginer constructor cu diploma de merit in specialitatea "Poduri si tunele". Aceasta sesiune a avut loc cu scopul ca inca din anul universitar 1953/1954, Gheorghe Ilie sa poata intra in corpul didactic al Facultatii de Constructii Cai Ferate, unde a desfasurat activitate didactica timp de 41 de ani, in anul 1994, la varsta de 65 de ani, iesind la pensie.
La inceput a fost putina "batalie" intre marii si venerabilii nostri profesori, fiecare dorind a-l avea la catedra pe care o conducea. Dar Gheorghe Ilie si-a ales sa fie asistent la Catedra de rezistenta si statica constructiilor, unde a functionat in perioada 1953 - 1959, in paralel intre 1957 - 1959 desfasurandu-si activitatea si la Academia Tehnica Militara din Bucuresti.
Intre 1959 - 1961 este asistent la Catedra de mecanica constructiilor din Institutul de Constructii Bucuresti, iar in 1961 devine sef de lucrari si titular al cursului de statica constructiilor pentru studentii de la sectia Constructii feroviare si al cursului de mecanica teoretica pentru studentii de la sectia de Geodezie.
In februarie 1969 este avansat conferentiar la Catedra de statica, stabilitate si dinamica a constructiilor de la Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri, iar din septembrie 1975 functioneaza ca profesor titular la aceeasi catedra.
Se poate spune ca a fost promotor in cele mai sensibile probleme ale constructiilor prin faptul ca a pus bazele unor discipline noi, si anume: "Ingineria seismica pentru sai ferate, drumuri si poduri", "Calculul spatial al structurilor", "Optimizarea structurilor de rezistenta ale podurilor", "Tratarea aspectelor de calcul al structurilor rezemate pe medii deformabile".
In anii 1962 - 1964 a facut parte din colectivul de cercetare pentru incercarea podurilor si viaductelor de cale ferata pentru traversarea Dunarii la Cernavoda - proiectate, construite si date in exploatare in 1895 de catre ing. ANGHEL SALIGNY - in vederea consolidarii acestora, termenul de garantie dat de constructor fiind expirat. Se mentioneaza, in mod deosebit, elucidarea unor aspecte privind conlucrarea spatiala a diverselor elemente structurale, componente ale suprastructurii metalice, problema dezvoltata pe larg in teza sa de doctorat si in cinci referate premiate de Ministerul Invatamantului, in anul 1964.
In anii 1964 - 1965 participa la elaborarea unor studii privind starea de eforturi in arcele de rezistenta ale Pavilionului Expozitiei din Piata Presei Libere. De asemenea, a facut parte din colectivul de proiectare a podului de sosea peste Dunare la Giurgeni - Vadu Oii, unde are contributii la studiul unor solutii pentru viaducte si pentru podul propriu-zis.
O noua etapa in activitatea sa stiintifica o constituie preocuparea pentru utilizarea calculatorului la analiza structurala.
In cadrul colectivului de Mecanica constructiilor de la Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri, a contribuit la elaborarea de studii si analize privind calculul si comportarea unor structuri de rezistenta complexe, la evaluarea capacitatii portante si a rezervei de rezistenta ale unor poduri existente, printre care si podurile dunarene din zona Fetesti - Cernavoda.
Rezultatele activitatii stiintifice, dar si experienta sa didactica si inginereasca sunt reflectate prin activitatea publicistica bogata, astfel ca, pe langa studiile, articolele si comunicarile stiintifice aparute si prezentate in diverse publicatii de specialitate, a contribuit si la elaborarea unor carti, precum: "Manualul pentru calculul constructiilor" - vol. I, 1976, "Mecanica constructiilor" - 1987, "Statica constructiilor" - 1991 si altele.
Intre anii 1972 - 1981 a fost decanul Facultatii de Cai Ferate, Drumuri, Poduri si Geodezie, apoi intre anii 1981 - 1984, prorector al Institutului de Constructii Bucuresti.
Dupa pensionare, datorita meritelor si calitatilor sale deosebite, Consiliul Profesoral al Facultatii C.F.D.P. si Senatul Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti i-au conferit calitatea de profesor consultant, ramanand in continuare si cu cea de conducator de doctoranzi la specialitatea "Statica, stabilitatea si dinamica constructiilor".
Succinta prezentare de mai sus nu am fi cunoscut-o nici noi, colegii - de fapt fratii lui de studentie - daca nu am fi lecturat un "medalion" aparut in revista "Drumuri si poduri" cu ocazia implinirii varstei de 65 de ani si iesirea la pensie, si asta din cauza nemaiintalnitei modestii - chiar enervante - care l-a caracterizat.Pentru a-l intelege am da un singur exemplu: la 7 iunie 2003, cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la absolvire, toti colegii prezenti in aula facultatii am propus si votat ca promotia noastra sa poarte numele "Promotia 1953 - prof. univ. dr. ing. GHEORGHE ILIE". Cine credeti ca s-a opus? Chiar Gigi Ilie, argumentand ca "toti am fost colegi egali si ca el nu are nici un merit in plus", la care aproape in cor, i-am raspuns: "Ai dreptate, asa este, toti am fost egali, dar numai pentru ca aveam aceeasi calitate, eram studenti. Apoi, in facultate toti am avut aceiasi profesori, dar tu ai fost studentul stralucit, eminent matematician. Tu, Gigi, ai fost cel mai bun, asa ca hotararea noastra este ferma". {i asa a ramas, cum am vrut noi, fratii lui Gigi.
Inspirandu-ne din rima si ritmul unei poezii celebre, am spune:
Unde esti tu, modestie,
Cu modestii tai cu tot?
Lumea de astazi - in special tinerii - ar trebui sa stie ca pe acest pamant romanesc s-au nascut si au existat si astfel de oameni, precum a fost dragul nostru coleg Gigi - Gheorghe Ilie, chiar daca in vremea studentiei sale a trebuit sa suporte meschinariile si oportunismul - ca sa nu mai spunem dusmania - unora dintre aceia care "roiau" in jurul lui si probabil ca-l si invidiau, desi se foloseau de capacitatea lui nemaiintalnita.
La varsta de 75 de ani, doua din bolile necrutatoare ale epocii in care traim i-au macinat sanatatea, grabindu-i trecerea in nefiinta.
La plecarea ta pe drumul fara intoarcere, dragul nostru Gigi, toti colegii vor varsa lacrimi pe mormantul tau, dar o lacrima va ramane in inima noastra si va curge vesnic.
ADIO, DRAGUL NOSTRU GIGI!
Noi, fratii tai, ne vom ruga la BUNUL DUMNEZEU sa te aseze la loc linistit si fie ca toate florile pamantului sa se adune si sa-ti alcatuiasca jerba, iar toate pasarile cerului sa-ti cante "Recviemul".