ASPECTE PRIVIND PREGATIREA PRACTICA A STUDENTILOR DIN PROFIL ELECTRIC PRIN UTILIZAREA DE LABORATOARE MULTIFUNCTIONALE
Data: 15-30 septembrie 2005
Introducere
In universitatile tehnice din Romania, in mod deosebit la facultatile din profilul electric, in planurile de invatamant dedicate invatamantului de lunga durata (de 4-5 ani si masterat) sunt prevazute un numar total de 1800 – 2000 de ore de instruire practica in laboratoarele universitatii sau in laboratoare ale institutelor de cercetare ori ale intreprinderilor industriale de profil in cadrul stagiilor de practica. Este foarte important ca instruirea practica a viitorilor ingineri sa se desfasoare in laboratoare moderne, dotate cu echipamente la standarde nationale si internationale, aceasta facilitand integrarea rapida a absolventilor in procesul productiv al intreprinderilor. De asemenea, practica in intreprinderi trebuie sa se modifice atat ca forma de instruire propriu-zisa (perioade mai compacte, program de lucru, obiective minimale, control-indrumare etc.) cat si ca mentalitate de viitor inginer.
Industria electrotehnica autohtona realizeaza inca produse cu cautare peste hotare, baza exporturilor romanesti la acest capitol fiind constituita din: motoare, generatoare electrice, transformatoare de medie si mare putere, echipament electric auto si casnic, panouri de comanda si automatizare etc. Mentinerea pozitiei actuale a Romaniei pe piata europeana si mondiala, cu unele perspective de largire in viitor a acestei prezente, depinde esential de calitatea si diversitatea produselor electrotehnice realizate in momentul actual si de contributia tot mai insemnata a inginerilor pregatiti in universitatile tehnice de prestigiu din tara, la proiectarea de produse si tehnologii noi.
In acest context este oportuna o crestere a calitatii in pregatirea practica a studentilor din facultatile de electrotehnica din Romania si in particular la Iasi, care are cea mai mare vechime din tara - fondata in 1910, in laboratoare moderne, multifunctionale, care sa ofere posibilitati de studii experimentale si incercari ale masinilor electrice, aparatelor, echipamentelor de actionare si automatizare in conditii cat mai apropiate celor reale, intalnite in tot mai diverse aplicatii: industrie, transporturi, centrale de producere a energiei, utilizari casnice, agricultura etc.
Rolul laboratoarelor multifunctionale moderne de electrotehnica in pregatirea practica a studentilor
In Romania au existat preocupari de producere a unor laboratoare didactice de electrotehnica la Intreprinderea de Aparate Electrice de Masura din Timisoara in colaborare cu "Electromotor" Timisoara, "Electrotehnica" Bucuresti si alte intreprinderi de profil electric, dar lipsa fondurilor de investitii acordate de la buget institutiilor de invatamant in ultimii 10-15 ani a condus la stoparea fabricarii acestor produse, devenite nerentabile.
In perioada 1998-2003, un colectiv de cadre didactice din facultatea noastra, apartinand Laboratorului de masini electrice, a derulat un program universitar, finantat de Consiliul National de Finantare a Invatamantului Superior (Cod 98/CNFIS) cu sprijin de la Banca Mondiala, care a avut ca unul dintre obiectivele majore realizarea unor laboratoare multifunctionale moderne de electrotehnica, in care sa se efectueze o instruire practica de nivel adecvat a studentilor din profilul electric.
Programul derulat s-a inscris in planul strategic al Universitatii noastre, mai precis in directiile:
- pastrarii si dezvoltarii creatoare de cunostinte, cu accent pe cultura tehnica, flexibilitate conceptuala, adoptarea unor criterii de selectie a dezvoltarilor de specializari si laboratoare in relatie cu performantele, criterii care nu pot fi adoptate singular ci trebuie unificate pentru intregul invatamant superior, in special tehnic;
- perfectionarii curriculumului prin modernizarea tehnologiilor didactice, adaptarea sistemului de evaluare a studentilor la noile cerinte, imbunatatirea si modernizarea bazei materiale din laboratoare;
- informatizarii activitatii didactice prin dezvoltarea de programe performante, asistate de calculator;
- dezvoltarii unor medii flexibile de invatamant continuu si la distanta;
- modularizarii lucrarilor de laborator si cresterii gradului de integrare a acestora dupa modelul practicat in industria moderna;
- asigurarii unui grad de invatare mult mai ridicat pentru studenti.
Integrarea europeana a invatamantului electrotehnic din Romania impune drept o cerinta esentiala existenta unor laboratoare de electrotehnica in care sa se poata efectua o instruire practica de nivel inalt, competitiv cu cel existent in institutiile similare din Europa. De mentionat este si faptul ca in ultimii 2 ani in laboratoarele noastre si-au pregatit lucrarile de licenta absolventi de la ESIGELEC Rouen – Franta.
Aceste laboratoare dezvolta interesul studentilor pentru studiul masinilor, actionarilor si al sistemelor automate si au drept consecinta orientarea optiunilor lor spre aceste specializari, convinsi fiind ca pregatirea in laboratoare multifunctionale le ofera sanse sporite pentru a fi absorbiti de piata muncii in conditiile actualei concurente si ale cresterii acesteia in viitor. Cresterea calitatii pregatirii studentilor din domeniul electrotehnicii va avea un impact si asupra competitivitatii intreprinderilor de profil din tara, rezultatele pregatirii de nivel adecvat se vor simti in urma angajarii acestora, in perspectiva urmatorilor 3-4 ani. Posibilitatea ca aceste laboratoare sa se foloseasca si pentru instruirea studentilor de la masterat dinamizeaza aplicarea mai rapida in practica a cunostintelor tehnice acumulate.
Laboratoarele multifunctionale, organizate deja, vor atrage actualii ingineri din intreprinderi producatoare si institute de cercetare sau manageri pentru a urma studii postuniversitare sau avansate, inclusiv in cadrul doctoratului. Cu resursele obtinute din temele de cercetare abordate si eventuale sponsorizari se va mentine caracterul de modernitate si actualitate al laboratoarelor, prin alte dotari, in pas cu evolutia tehnicii in tara si in lume. In plus, pe modelul acestor laboratoare, realizate cu echipamente preponderent produse in Vest, se pot proiecta unele similare, care vor fi produse de intreprinderi de profil sau institute de cercetari din tara, in cooperare cu Universitatea noastra si care vor fi generalizate la alte institutii de invatamant din tara sau din strainatate. In conditiile realizarii acestui laborator se creeaza posibilitatea de efectuare a unor incercari de sisteme electrice complexe, de la distanta, cu diseminare imediata a rezultatelor, prin Internet, inclusiv prelucrarea acestora in scopuri precizate. Se constituie astfel un nucleu-centru de efectuare a incercarilor de masini si instalatii electrice, ale caror rezultate pot fi accesate si de alte universitati din tara. O asemenea folosire a laboratoarelor vizeaza in mod deosebit cercetarea stiintifica si colaborarea cu intreprinderile de profil din tara. Acestea - dintre care se exemplifica I.C.P.E. S.A. Bucuresti, I.M.E.B., Electromotor Timisoara, Ana IMEP- Pitesti, Petra Iasi, Frosys Cluj-Napoca, care au avut deja unele contributii - vor sustine financiar ori cu echipamente si produse proprii dezvoltarea laboratorului si mentinerea acestuia in pas cu tehnica. Se mentioneaza ca in acest mod procedeaza universitatile din Vestul Europei, care au laboratoare dotate corespunzator, in care se efectueaza, contra cost, incercari solicitate de intreprinderi. Prezenta acestor laboratoare a creat conditii pentru organizarea unui centru de cercetare de tip B – acreditat de CNCSIS (Consiliul National Cercetare Stiintifica din Invatamantul Superior) in anul 2004 “Centrul de Cercetare in domeniul Masinilor Electrice din Sisteme Inteligente si Automatizari”, in care se pot efectua studii si cercetari pe masini electrice, sisteme de actionare, comanda cu calculatorul a instalatiilor automatizate, inclusiv folosirea eficienta a instrumentatiei virtuale si dezvoltarea de software specializat.