MESAJUL MINISTERULUI MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
Data: 16-30 septembrie 2006
Doamnelor si domnilor, stimati participanti,
Am placerea sa va transmit în numele Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA)si al meu personal un calduros «Bine ati venit la aceasta editie a Simpozionului stiintific al Inginerilor Romani de Pretutindeni SINGRO 2006», avand ca tematica Creşterea eficientei utilizarii resurselor naturale, energeticesi materiale – problema secolului XXI, organizat de AGIR.
Ministerul Mediuluisi Gospodaririi Apelor (MMGA), avand rol trans-sectorial în dezvoltarea economicasi sociala a Romaniei, a promovat conceptul dezvoltarii durabile conform caruia protectia mediului trebuie armonizata cu dezvoltarea economicasi sociala. Unul dintre obiectivele principale ale activitatii MMGA a fost analizareasi crearea de instrumente institutionale care sa contribuie la folosireasi protejarea resurselor mediului înconjurator, pe baza principiilor dezvoltarii durabile, cu facilitarea masurilor de reducere a poluarii în economia romaneasca.
În calitate de minister integrator pentru Capitolul 22 – Protectia Mediului, MMGA a reactivat si intensificat activitatea Comitetului Interministerial cu obiectivul clar de integrare a politicilor de mediu în politicile sectoriale ale altor ministere. MMGA este participant activ la elaborareasi fundamentarea Planului National de Dezvoltare, darsi a planurilor regionale de dezvoltare prin promovarea politicilor de mediusi inserarea cerintelor corespunzatoare în aceste documente.
Proiectele de infrastructura de mediu (gestiunea deşeurilor, modernizareasi constructia sistemelor de alimentare cu apa, canalizaresi a statiilor de epurare), propusesi finantate din fonduri europene din programe PHARE, ISPA, SAMTID, au fost permanent asistate de MMGA sau autoritatile din subordinea sa.
MMGA a demarat o intensa campanie de informare a autoritatilor locale asupra obligatiilor de mediu ale Romaniei în perspectiva integrariisi asupra posibilitatilor de finantare a investitiilor în infrastructura de mediu prin programele UE.
Doamnelorsi domnilor,
Problemele majore cu care se confrunta energetica europeana sunt marirea preturilor combustibililor, lipsa securitatii alimentariisi degradarea mediului înconjurator. Prin liberalizarea pietei de energie electrica s-a creat acea competitie în care, daca nu se face o internalizare a costurilor de mediu, se risca degradarea ireversibila a mediului înconjurator. Pentru a preîntampina aceasta, în paralel cu crearea pietei interne de energie electrica, în legislatia europeana s-au instituit reglementari care sa poata integra problemele de mediu în mecanismele pietei. Astfel au aparut reglementari pentru promovarea productiei de energie electrica „curata“ din surse regenerabile de energie, care sa descurajeze emisiile de dioxid de carbon (CO2) prin aplicarea mecanismelor flexibile ale Protocolului de la Kyotosi care sa conduca la reducerea drastica a emisiilor de SO2, NOxsi pulberi din centralele alimentate cu combustibili fosili.
Politica energetica a UE urmareşte asigurarea securitatii aprovizionarii, dezvoltarea competitivitatiisi protectia mediului. Deşi aceste directii pot parea diferite, ele sunt strans intercorelate. De exemplu, îmbunatatirile în eficienta energetica contribuie, pe de o parte, la securitatea furnizarii – prin reducerea cantitatii de energie consumata, darsi la reducerea emisiilor de gaze cu efect de serasi agenti poluanti – prin reducerea consumului de combustibili fosili.
Obiectivele de mediu specifice ale politicii energetice a UE sunt: reducerea impactului produceriisi utilizarii energiei asupra mediului, promovarea economisirii energieisi eficientei energeticesi creşterea ponderii productieisi utilizarii de energii curate.
Creşterea consumului de energie electrica va avea ca efect o creştere disproportionata a presiunilor asupra mediului, în special în ceea ce priveşte emisiile de dioxid de carbon; reducerea acestor efecte negative asupra mediului este posibila numai prin utilizarea unor tehnologii cu eficienta ridicatasi cu emisii reduse.
Strategia Comisiei Europene pentru întarirea integrarii politicii de mediu în politica energetica accentueaza necesitatea creşterii cotei de produceresi utilizare a energiei curate. Aceasta strategie se reflecta în Alsaselea Program de Actiune pentru Mediu care, ca o componenta a actiunilor prioritare privind schimbarile climatice, încurajeaza utilizarea combustibililor regenerabilisi a combustibililor fosili cu continut redus de carbon pentru generarea de energie.
Onorat auditoriu,
Romania, ca viitoare tara membra a Uniunii Europene, nu îşi poate permite derogari de la legislatia europeana de mediu. De aceea, Ministerul Mediuluisi Gospodaririi Apelor are rol extrem de activ, atat în ceea ce priveşte reglementarea, catsi implementarea legislatiei în diferite sectoare de activitate.
Programul Operational Sectorial Mediu (POS Mediu) gestionat de MMGA, care reprezinta o componenta a Planului National de Dezvoltare 2007-2013, are printre obiectivesi reducerea impactului negativ cauzat de centralele municipale de termoficare vechi din cele mai poluate localitati. În vederea asigurarii dezvoltarii durabile a sistemelor de încalzire locala au fost alocate 200 milioane euro din Fondul de Coeziune, contributia nationala urmand sa aiba aceeaşi valoare, investitiile avand ca scop retehnologizarea instalatiilor de încalzire împreuna cu reabilitarea retelelor termicesi de contorizare, ceea ce va contribui la creşterea eficientei energeticesi astfel, la reducerea emisiilor.
În cursul anului 2005, Ministerul Mediuluisi Gospodaririi Apelor a elaborat Strategia Nationala privind Schimbarile Climatice, primul document coerent în domeniu, prin care au fost stabilite obiectivele pe termen scurt, pana în anul 2007. Prin Planul National de Actiune în domeniul Schimbarilor Climatice, asociat Strategiei, au fost detaliate actiunilesi institutiile responsabile pentru punerea în aplicare a acesteia.
În 2006 Ministerul Mediuluisi Gospodaririi Apelor a elaborat Hotararea de Guvern privind stabilirea unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serasi a realizat Planul National de Alocare, care în prezent este supus observatiilor publicului, urmand ca piata certificatelor de gaze cu efect de sera sa devina un instrument functional începand de la 1 ianuarie 2007. Oportunitatile oferite de Protocolul de la Kyoto referitoare la aplicarea mecanismului de implementare în comun si la comertul cu emisii vor contribui la atragerea unor investitii pentru conformarea instalatiilor mari de ardere la cerintele de mediu.
În încheiere, urez succes lucrarilor SINGRO 2006si îmi exprim încrederea ca acest forum de dezbatere, prin tematica generoasa pe care o abordeaza – Creşterea eficientei utilizarii resurselor naturale, energeticesi materiale - problema secolului XXI – va crea o punte pentru stabilirea unor oportunitati privind implementarea legislatiei de mediu în Romaniasi va contribui la gasirea unor solutii de reducere a impactului diferitelor activitati economice asupra mediului.
Multumesc pentru atentie.