Noi aparitii in Editura AGIR
Data: 16 - 30 septembrie 2013
Constantin Croitoru
oenologie. inovari si noutati
Editura AGIR, Bucuresti, ISBN 978-973-720-463-9, 334 pag., 40 lei
Aceasta carte, publicata de Editura AGIR atat in limba romana, dar si in limbile franceza si engleza (sub titlul ŒNOLOGIE. INNOVATIONS ET NOUVEAUTES, res-pectiv OENOLOGY. INNOVATIONS AND NOVELTIES), este rezultatul celor mai reprezentative lucrari de cercetare si preocupari ale autorului in domeniul cercetarii oenologice, al marketing-ului si promovarii vinurilor in cele mai prestigioase concursuri internationale.
Este structurata in 7 parti ce cuprind 20 de capitole si se finalizeaza cu cateva concluzii si recomandari, impreuna cu referintele biblio-grafice. Prima parte este cea mai vasta si se refera la o noua revolutie in elaborarea vinurilor; debuteaza cu un capitol amplu referitor la unele progrese recente privind produsele de elaborare a vinurilor (preparate enzimatice, drojdii si bacterii malolactice selectionate, derivati de drojdii, taninuri, guma arabica), continua cu un capitol ce cuprinde principalele biotehnologii de elaborare a vinurilor (cu un subcapitol separat pentru Sauvignon blanc) si se incheie cu un capitol dedicat vinurilor organice. Partea a doua trateaza noua orientare in maturarea vinurilor (produsele alternative din stejar), fata de maturarea traditionala (in baricuri de stejar). A treia parte a cartii abordeaza inovatiile tehnologice din ultimii 30 de ani in domeniul reducerii aciditatii musturilor si vinurilor, la care autorul si-a adus o contributie remarcabila prin cercetarile sale proprii (dezacidifierea recoltelor bogate in acid malic, valorizarea recoltelor cu exces de acid tartric, reducerea aciditatii prin dubla metabioza, metabolizarea acidului citric s.a.). In partea a patra sunt evidentiate cateva dintre preocuparile permanente care guverneaza lumea vinicola, la care autorul a adus noi si valoroase contributii de-a lungul timpului (eliminarea metalelor grele din vinurile rosii, valorizarea subproduselor de la vinificatie, cum este vinasa de distilerie, reducerea continutului de alcool din vinuri). Partea a cincea vizeaza controlul analitic al vinurilor si cuprinde elemente inovative si de noutate in determinarea concentratiei alcoolice a vinurilor si bauturilor distilate cu rest de zaharuri. La randul sau, partea a sasea, intitulata De la clasic la actual in marketing-ul vinurilor, cuprinde un capitol referitor la marketing-ul unui nou produs vinicol in anii ’90 din secolul si mileniul trecut si un capitol succint referitor la marketing-ul si promovarea vinurilor pe Internet. Ultima parte a cartii abordeaza problema confruntarii internationale a vinurilor si realizeaza o radiografie a editiilor din 2011 ale celor mai importante concursuri mondiale de degustari la care autorul a participat in juriu.
Autorul detine Higher Certificate in Wines, Spirits and Liqueurs, acordat de institutul national de specialitate din Marea Britanie (The Wine and Spirit Education Trust) si este dublu laureat al Premiului Organizatiei Internationale a Viei si Vinului (OIV), ca unic autor la categoria Oenologie (mentiuni speciale in anii 2007 si 2010), iar pentru lucrarea OENOLOGIE. INOVARI SI NOUTATI, a fost distins cu Diploma AGIR pentru anul 2012, la Sectiunea Inginerie agricola si silvica.