Metroul bucurestean: placheta de onoare dedicata inginerului Octavian Udriste
Data: 16 – 30 septembrie 2023
La 21 septembrie a.c., în stația de metrou „Timpuri Noi“ a avut loc un eveniment festiv: dezvelirea unei plachete în onoarea inginerului Octavian Udriște, care a avut un rol esențial în procesul de construire și funcționare a „drumului de fier“ subteran din București.
Vorbitorii au subliniat că omagiul adus inginerului Octavian Udriște dă expresie modului în care este apreciată contribuția unui număr mare de personalități la realizări remarcabile, dovezi vii ale capacității creative deopotrivă a specialiștilor, cât și a celor care le-au executat.
Totodată, s-a relevat contextul asocierii numelui lui Octavian Udriște cu momentul dării în exploatare a metroului și în semn de prețuire a tuturor artizanilor acestei lucrări remarcabile din toate punctele de vedere. În acest context, Consiliul de Administrație al Metrorex a demarat etapele premergătoare necesare în vederea redenumirii stației „Timpuri Noi“ în stația „Octavian Udriște“. Odată cu aceste demersuri, se va urmări implementarea unui sistem standardizat care va respecta principiile cele mai moderne de orientare, direcționare, informare, restricționare și avertizare a circulației trenurilor de metrou.
Prezent la eveniment, inginerul Octavian Udriște a declarat că este o mare onoare faptul că i s-a dedicat placheta omagială și a evocat principalele momente din istoria metroului bucureștean.
În cele ce urmează, prezentăm textul integral al alocuțiunii președintelui AGIR, Mihai Mihăiță, la ceremonia despre care relatăm.
„Mă bucur că am prilejul să particip la această emoționantă ceremonie. Faptul că a fost dezvelită placheta omagială și că s-a propus ca stația «Timpuri Noi» să poarte numele inginerului Octavian Udriște constituie o nouă și deosebit de concludentă dovadă că în societatea noastră există oameni, autorități, care știu să evalueze contribuțiile deosebite la modernizarea Bucureștiului, a întregii țări. Metroul, așa cum bine știm cu toții, reprezintă o remarcabilă expresie a vocației constructive a poporului român în rândurile căruia Octavian Udriște ocupă un loc de cinste, inclusiv pentru contribuția la edificarea acestui drum de fier subteran, atât de folositor milioanelor de concetățeni care zilnic îl utilizează.
Depun mărturie, cu toată sinceritatea și căldura generate de prețuirea valorii, că de Octavian Udriște mă leagă o îndelungată și fructuoasă colaborare și prietenie. Am avut și am privilegiul să fiu printre cei care i-au cunoscut nemijlocit evoluția profesională și civică, de-a lungul unor vremuri nu totdeauna faste.
Inginerul, omul de echipă, sincer, deschis, comunicativ, entuziast cu «vocație de feroviar», Octavian Udriște, face parte din a treia generație de «ceferiști», deopotrivă, după ramurile paternă și maternă.
Se «trage» din localitatea Butoiești, județul Mehedinți, zonă în care s-au născut marele filozof și psiholog, academicianul Constantin Rădulescu-Motru, strălucitul savant în domeniul științelor agricole Gheorghe Ionescu-Șișești, precursorul ciberneticii Ștefan Odobleja și numeroase alte personalități de seamă. Pe aceste meleaguri mi-am trăit și eu copilăria.
Folosesc acest prilej pentru a evoca procesul formării și devenirii profesionale a ing. Octavian Udriște. A urmat, la București, cursurile Școlii Medii Electrotehnice și apoi ale Institutului de Căi Ferate, specialitatea locomotive.
S-a îndrăgostit de aceste «uzine pe roți», la început cu aburi, iar atunci când s-a trecut la modernizarea Căii Ferate Române și-a legat numele de alte «uzine pe roți», locomotiva Diesel electrică și, apoi, de cea electrică.
Unul dintre meritele incontestabile ale inginerului Udriște este acela de a fi înțeles marea complexitate a transportului feroviar și importanța acestuia în economia tării și a acționat, consecvent, în consecință.
A devenit, de timpuriu, un nume cunoscut și a ocupat funcții importante, ca recunoaștere a autorității sale profesionale, a valorii ideilor noi și fertile pe care le-a promovat. Și-a luat în serios întreaga carieră, dovadă fiind și faptul că pe unde a trecut a lăsat urme, performanțe dintre cele mai valoroase. Vasta experiență feroviară a pus-o în «operă» la făurirea și darea în exploatare a primei linii de metrou din țara noastră dând dovadă de competență, responsabilitate, de un entuziasm robust.
A ținut seama de experiența altor țări unde s-a documentat, fiind avantajat și de cunoașterea limbii germane învățate în familie.
În funcțiile de director tehnic și de director general al Metroului și-a promovat inițiativele novatoare, cu curaj și perseverență, contribuind la realizarea materialului rulant cu tehnică românească. În această stație, de unde a plecat primul tren, împreună cu prof. Florin Teodor Tănăsescu, pe atunci Director la ICPE, și-a asumat răspunderea pentru darea în exploatare a acestui mijloc de transport subteran. Așa cum o simțim, așa cum o știm cu toții, și-au onorat această răspundere în mod exemplar.
La pensionare a rămas fidel dragostei sale pentru Calea Ferată Română, inclusiv pentru Metrou, și se zbate în continuare să găsească oameni în conducerea țării care să acorde importanța cuvenită acestei artere de transport vitale pentru economia și siguranța națională.
A scris cărți, a elaborat studii, memorii și s-a prezentat la numeroase audiențe la personalități, pentru a susține cauza sistemului feroviar românesc, care include și metroul bucureștean.
Vitalitatea inginerului Octavian Udriște în viață, în creație, se datorează, în bună măsură, strategiei lui care se bazează pe gândirea pozitivă, activităților neobosite pe care le-a desfășurat și le desfășoară, demne de prețuirea noastră deplină.
Doresc să subliniez în mod deosebit importanța propunerii potrivit căreia actuala stație «Timpuri Noi» să poarte numele inginerului Octatian Udriște, ca semn de recunoștință și profundă considerație pentru întreaga sa activitate feroviară, pentru punerea în funcțiune și dezvoltarea rețelei de transport subteran din Capitală. Un gest frumos, o dovadă că știm să prețuim contribuțiile unui om de anvergura profesională și cetățenească a lui Octavian Udriște“.