Electroputere Craiova: traditii care merita sa fie continuate si imbogatite
Data: 1-15 februarie 2011
Electroputere asigura fabricatia masinilor electrice asincrone, sincrone si de curent continuu in gama de puteri de la 50 la 5000 kW. In decursul timpului, doua evenimente au marcat salturi calitative in procesul de fabricatie. Primul a vizat o comanda din fosta Republica Democrata Germana, respectiv o serie de motoare de inalta tensiune inchise (IP44), pe baza documentatiei pusa la dispozitie in anul 1960. Documentatia reprezenta proiectele unei serii de masini de inalta tensiune. Era o noutate in proiectarea noastra, domeniu in care, pâna atunci, fiecare motor avea proiectul lui, iar existenta unor elemente comune era cu totul intâmplatoare.
De aceasta data, seria era formata prin cuprinderea, in acelasi gabarit, a trei puteri succesive (gabarit insemnând aceeasi inaltime cap de ax), la aceeasi tensiune si aceeasi turatie, folosindu-se aceeasi sectiune transversala. Comanda se referea la motoare cu rotorul in scurt circuit, folosirea conductorilor izolati cu email si fibre de sticla PE2S (P – profil, E – email si 2S – de doua ori sticla), rotoare cu colivie sudata din aluminiu, iar sistemul de racire era constituit dintr-o baterie de tevi dispuse de jur imprejurul pachetului de tole-stator si un dublu sistem de ventilatie: unul interior, printre tevi, si altul exterior, prin tevi.
In plin proces de asimilare, un beneficiar din Turcia a comandat o gama larga de motoare in aceeasi gama de puteri, dar, de joasa tensiune, pentru fabrici de ciment. Mentionez ca pe plan mondial nu se folosesc motoare de joasa tensiune in plaja 160 la 1000 kW. Dar comanda este comanda si ne-am apucat de treaba. A fost momentul diversificarii seriei si prin faptul ca se cereau si motoare cu rotorul bobinat, atât cu ridicator de perii, cât si fara ridicator de perii. Astfel am invatat sa proiectam serii de motoare.
Si astfel, in 1963, s-a trecut la proiectarea unei serii de motoare de joasa tensiune, inchise cu simbolizarea de tip MIB (M – motor, I – inchis, B – cu bare) si, respectiv, tipurile MIR – cu ridicator de perii si MIF – fara ridicator de perii, aplicând un sistem nou de racire dupa un brevet de inventie propriu. A rezultat o serie deosebit de performanta prin greutatile cele mai reduse, cunoscute pe plan mondial. La un moment dat, in 1975, fiind in Germania Federala, la Concernul Krupp, pentru a oferi motoare din aceasta serie proiectantilor de la excavatoare, am prezentat fiecarui participant la discutie câte un catalog. Dupa ce le-au consultat, au inceput sa discute intre ei. Atunci, am intervenit spunând ca le stau cu placere la dispozitie daca au nelamuriri. Unul s-a rasucit pe scaun si, privindu-ma, mi-a zis:
– D-ta esti de dincolo de cortina de fier. N-am nimic cu asta! Dar spune-mi, datele din catalog sunt reale?
– De ce nu vi se par reale?
– Cum ai dumneata greutati mai mici ca AEG?
Cred ca fata mea n-a putut sa ascunda bucuria unui astfel de compliment.
– De ce n-ar fi posibil?
– Trebuie ca AEG-ul sa fie cel mai bun!
Acelasi sistem de racire s-a folosit in anul 1965 si la motoarele de macara cu aceleasi performante. Acestea mai prezentau o caracteristica: durata relativa de conectare. Aici Electroputere a venit cu o noutate: eticheta de produs cu trei puteri, fiecare cu durata ei de conectare. Deci, un singur motor inlocuia trei motoare vechi de macara. Las la aprecierea cititorului saltul calitativ obtinut prin asimilarea seriei de motoare de macara, stiind ca vechile motoare nu dispuneau de niciun sistem de ventilatie! Racirea se facea prin convectie.
In aceleasi gabarite H = 315 si H = 355 se pot incadra si motoarele verticale abordate in 1966, tot in baza unui brevet de inventie propriu, in cadrul carora se evidentieaza cele cu ,,sarcina axiala“, respectiv, cele ale caror lagare trebuie sa suporte si greutatea axului pompei antrenate. Efortul in lagar era cu atât mai mare cu cât trebuia sa suporte si greutatea apei antrenate. Astfel, s-a ajuns la un efort de 4 tone.
In afara motoarelor in executie normala, Electroputere a satisfacut si solicitarile de executie antiexploziva, siguranta marita, ca si cele de functionare in conditii climatice –40 grade sau TH, TA etc. Asa se face ca puteti sa le intâlniti in centralele electrice, termice sau hidraulice, fabricile de ciment, industria miniera, navala, siderurgica, chimica etc. din tara si din India, statele din fosta URSS, China, Germania, Suedia, Norvegia, Danemarca etc. cu marca ELECTROPUTERE.