Garantiile De Stat
Data: 16-28 februarie 2010
Intre actele normative adoptate in ultimul timp se remarca, prin implicatiile majore in sfera interesului public, cele prin care se instituie garantiile de stat la creditele angajate de institutiile publice locale pentru proiectele sustinute din fonduri nerambursabile UE. Dupa cum se stie, o serie de blocaje in lant au fost provocate de imposibilitatea aplicarii sistemului de cofinantare. Este vorba despre acea parte a cheltuielilor suportate de beneficiarii autohtoni fara de care nu se elibereaza fondurile comunitare. Chiar si atunci cind cofinantarea reprezenta mai putin de 10 procente din cheltuielile totale, numeroase autoritati locale nu aveau resurse bugetare pentru a le asigura. Solutia adoptata prin emiterea unei ordonante de urgenta poate constitui „cheia“ temei pe care o abordam. Garantia statului reprezinta pentru banci si alte institutii de credit o motivatie suficienta pentru a deschide – cum se spune – „baierile pungii“.
Fireste, resursele statului pe baza carora se acorda garantii nu sunt un sac fara fund. Din acest motiv, la negocierile cu misiunea FMI s-au stabilit plafoane valorice precise. Initial, a fost vorba despre 7,7 miliarde de lei, adica o suma egala cu cea din 2009. S-a convenit, insa, pentru 2010 sa se ridice plafonul la 8,6 miliarde de lei. Aici sunt incluse toate garantiile, asa ca, pentru a nu se produce derapaje, s-a convenit ca suplimentarea sa fie alocata exclusiv pentru cofinantarea proiectelor derulate sub egida UE. Este o masura de precautie strict necesara, dar nu si suficienta. Marea problema o constituie volumul redus de proiecte pentru acoperirea sumelor puse la dispozitie, cu titlu gratuit, de Uniunea Europeana. Gradul de accesare a fost pina acum de numai 10 la suta. Prin urmare, simultan cu garantiile de stat, se cer desfasurate alte actiuni de stimulare a procesului de accesare a fondurilor nerambursabile comunitare. Între altele (dar nu in ultimul rind), se cere intarita considerabil reteaua de consultanta pentru elaborarea unor proiecte eligibile. Aici, un rol important revine breslei noastre ingineresti, inclusiv prin mecanismele create de filialele AGIR. Garantiile de stat reprezinta, astfel, un suport suplimentar pentru initiativele care se lasa de prea mult timp asteptate.