Doua noi statii de incarcare a masinilor electrice instalate la Suceava si Roman, prin proiectul NEXT-E, cofinantat din fonduri europene
Data: 16-31 marie 2019 2019
Două noi staţii de încărcare rapidă a autovehiculelor electrice au fost puse în funcţiune la Suceava şi Roman de către E.ON Energie România, numărul unităţilor funcţionale instalate de companie ajungând astfel la şapte. Iniţiativa face parte din proiectul NEXT-E, cofinanţat din fonduri europene, prin programul Connecting Europe Facility (CEF,) prin care E.ON Energie România şi-a propus să instaleze, în total, 19 unităţi de încărcare rapidă a autovehiculelor, alte 21 urmând să fie instalate de MOL, unul dintre partenerii din acest proiect.
Cele două staţii de încărcare de la Suceava şi Roman au o putere maximă de 93 kW. Astfel, timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie. În fiecare locaţie este instalată câte o staţie de tip fast charge 2x50 kW (curent continuu) + 1x43 kW (curent alternativ). De asemenea, fiecare staţie are minimum două locuri de parcare. Până la sfârşitul anului viitor, E.ON îşi propune să implementeze proiectul pe ruta Iaşi - Gheorghieni - Tg. Mureş, care va deveni astfel o „autostradă electrică" de care vor putea beneficia toţi posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul, având asigurată infrastructura de încărcare pe întreg traseul. O altă „autostradă electrică", ce va lega municipiul Iaşi de Bucureşti, se află în plină dezvoltare.
Reţeaua pan-europeană NEXT-E va include şase ţări, iar 40 de staţii de încărcare electrică din totalul de 252 din proiectul NEXT-E vor fi instalate în România şi amplasate pe rutele: Suceava - Bacău - Călărași, Constanţa - Bucureşti - Timişoara şi Iaşi - Tîrgu Mureş - Alba Iulia. Prin această inițiativă, infrastructura de stații de încărcare pentru autovehicule electrice aferentă coridoarelor rutiere strategice europene (TEN-T) se va completa cu infrastructura de stații de încărcare pentru autovehicule electrice din România, facilitând transportul rutier cu emisii reduse de CO2 şi impact redus asupra mediului.
Staţiile vor fi integrate într-un sistem de monitorizare şi gestionare a sesiunilor de încărcare, care asigură supravegherea non-stop a respectivei unităţi şi are posibilitatea de a rezolva de la distanţă eventualele incidente apărute în timpul încărcărilor.
Reamintim că, în iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanţare prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Consorţiul NEXT-E va primi 18,84 milioane euro în vederea implementării proiectului, aceasta fiind cea mai mare finanţare CEF acordată unui proiect privind vehiculele electrice. În cadrul acestuia, vor fi instalate, până în anul 2020, un număr de 222 de staţii de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) şi 30 de staţii de încărcare ultra-rapidă (150 - 350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport şi al reţelei trans-europene de transport (TEN-T). Ca o premieră absolută, călătoria pe distanţe lungi, bazată 100% pe electricitate, va fi posibilă în şase state membre, cu legături către ţările vecine.
Reţeaua dezvoltată de acest consorţiu are ca scop crearea unei infrastructuri în Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croaţia şi România. Această reţea va fi conectată cu reţeaua de staţii de încărcare electrice din Europa de Vest, datorită coordonării cu alte proiecte finanţate prin intermediul CEF.