Interviu cu inginerul inventator JUSTIN VIRGILIU CAPRA
Data: 15-31 aprilie 2006
Cunoscut bucurestenilor prin miniautomobilele de constructie proprie cu care strabate orasul si atunci cand se opreste este inconjurat de curiosi, dar si din reportajele despre el si inventiile sale, aparute in ziare si la TV, Justin Capra s-a nascut in comuna Magureni – Prahova la 22 februarie 1933.
L-am intalnit la OSIM, unde participa la un simpozion cu alti inventatori, prilej cu care si-a sarbatorit cea de a 73-a aniversare de la nastere. L-am rugat sa ne raspunda la cateva intrebari despre activitatea lui pentru colegii cititori ai Universului ingineresc.
– Care sunt preocuparile dv. actuale?
– De cateva decenii sunt preocupat de realizarea unui automobil de dimensiuni mici, cu consum redus de carburanti, nepoluant. Am observat ca in majoritatea automobilelor circula un singur om sau doi, greutatea automobilelor este in medie de 1.000 kg, din care numai 10% reprezinta masa utila. Daca se ia in considerare randamentul scazut al motorului termic, bilantul energetic este 2-3% util, 97% – energie „folosita in special pentru distrugerea mediului inconjurator“. Numarul automobilelor creste vertiginos, mult mai repede decat carosabilul, care trebuie smuls din terenul agricol. Ing. Radu Manicatide afirma in 1930 ca „automobilul, asa cum este construit, reprezinta o crima ecologica, economica si chiar spatiala“.
– Ce solutie propuneti pentru automobilul viitorului?
– Nu exista solutii absolute, numai paleative. Pana in prezent am realizat 66 de prototipuri de miniautomobile cu tractiune neconventionala, in general electrica, dintre care 44 absolut originale si 22 de variante. Cea mai noua inventie este miniturismul VIRGILIU-50S, care inglobeaza multe dintre rezultatele experientei pe care am acumulat-o de-a lungul anilor. In acesta se integreaza optimizarea masei utile si consumul minim. Are urmatoarele caracteristici: greutatea totala 130 kg; sarcina utila 100 kg; viteza maxima in localitate 45 km/h, in afara 70 km/h; consumul mediu de benzina ecologica 1 litru/100 km; 7000 rotatii/minut la puterea maxima.
– Doriti sa ne spuneti cateva momente importante din viata dv.?
– Am facut cinci clase primare in comuna natala. In copilarie, in timp ce ceilalti se jucau, eu construiam jucarii mecanice si sanii cu elice. Liceul, opt clase, l-am facut la Campina. Am absolvit o scoala superioara de ofiteri mecanici de aviatie, aceeasi pe care cu zece ani inaintea mea a urmat-o si regele Mihai. Ca ofiter de aviatie, facand parte din Escadrila 206 vanatoare Otopeni, ma ocupam de inovatie si lucram la materializarea unei inventii, cand am fost arestat, e drept pentru putin timp. Probabil vreun turnator m-a denuntat ca lucrez la un aparat de zbor in scopul parasirii tarii, fapt nereal. Totusi, mult timp am fost nevoit sa lucrez ca muncitor necalificat, dupa care am fost acceptat ca subinginer. Abia in anul 1974 mi s-a aprobat sa dau o serie de examene de diferenta la Institutul Politehnic - Facultatea de Mecanica si am obtinut titlul de inginer diplomat, putand sa lucrez pentru industria aeronautica.
– Cum ati devenit inventator?
– Am fost impins spre creatia inginereasca, dupa opinia mea, de angoasa, lehamitea de cotidian si nevoia de optimizare, ca factor de progres.
Prima mea inventie importanta a fost Aparatul de zbor individual, brevetat la 28 iulie 1958, care este primul din lume. Dupa aceasta au mai brevetat aparate de zbor individual Vendell Moore, la 22 februarie 1962, un american de la Bell Corporation, apoi Cecil Martein, un francez, si Robert Cumings. Motorul aparatului meu era activat de un amestec combustibil format din alcool si oxigen. Despre acest aparat am avut discutii cu Henri Coanda, care mi-a propus sa incerc actionarea motorului cu perhidrol. Aparatul se gaseste acum expus la Muzeul Tehnic Prof. ing. Dimitrie Leonida. In colaborare cu H. Coanda am realizat proiectul unui aparat de zbor neconventional ce sfida legile aerodinamicii si inca doua tipuri de aparate de zbor, unul avand ca agent motor azotul lichid si altul hidrozina. In prezent lucrez la un vehicul monoroata format dintr-un fotoliu, motor si o roata.
Am efectuat studii de fizica fundamentala in colaborare cu ing. Henri Coanda si cu Karol Wild, inventator german.
Alte brevete: efectul pelicular; 7 aparate de zbor neconventionale; 15 motorete, majoritatea actionate electric; motor rotativ cu jet periferic; sistem de oprire a trenurilor in caz de pericol; scaun pentru invalizi; vehicul cu motor clasic avand un consum de 0,5 l/100 km, la viteza de 70 km/h; triciclu; motorete avand cadru multifunctional; caroserie de poliester cu fibre de sticla; aparat pentru determinari de laborator ale modulului de elasticitate al pamantului; contor de trafic cu sistem de detectie pneumatica-electrica. Am mai inventat un propulsor cu impuls intern si diferite automatizari.
– Va multumesc pentru cele relatate si va dorim sanatate si succes in activitatea dv. ca inventator.