Noi proiecte strategice in parteneriat public-privat
Data: 1-15 iulie 2018 2018
Guvernul a adoptat, prin Hotărâre, la finalul lunii iunie a.c., al doilea pachet de investiții strategice care urmează să fie pregătite și atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză. Pachetul include opt proiecte majore, între care se află şi câteva în care comunitatea noastră profesională va fi puternic implicată. Acestea sunt:
♦ Amenajarea râurilor Argeş şi Dâmboviţa pentru navigaţie. Principalul scop al acestui obiectiv este amenajarea complexă a râurilor Argeş şi Dâmboviţa, în principal pentru transportul de mărfuri și pasageri, prin realizarea unei căi navigabile între Bucureşti şi Dunăre. De asemenea, sunt avute în vedere şi alte beneficii, respectiv producerea de energie electrică, irigaţii, protecţia împotriva inundaţiilor, turism, piscicultură, ecologizare. Obiectivul face parte din reţeaua europeană de transport și va genera, potrivit reprezentanţilor Executivului, dezvoltarea economică pe termen lung a întregii regiuni de la sudul municipiului Bucureşti, inclusiv prin construirea unui port.
♦ Construirea Aeroportului Bucureşti Sud. Supraaglomerarea Aeroportului Henri Coandă - Otopeni impune construirea unui nou aeroport, în zona de sud a Bucureştiului, atât pentru pasageri, cât şi pentru mărfuri. Aeroportul din zona de sud a Bucureştiului va putea deveni un punct de tranzit în deplasările pasagerilor către regiunile Asia - Pacific şi Europa - America. Dimensiunea Aeroportului Bucureşti Sud va trebui proiectată pentru un trafic de aproximativ 30 de milioane de pasageri, pe o suprafaţă desfăşurată de maximum 600 ha, și să fie dotat cu cel puțin două terminale. În măsura în care se vor identifica asemenea suprafeţe la autorităţile locale, acestea pot participa la constituirea societăţii de proiect. Accesul la acest aeroport se va face și pe preconizata autostradă București - Alexandria - Craiova și pe centura Bucureștiului, care este prevăzută să treacă în apropiere, cât și pe viitoarea magistrală de metrou Bragadiru - Piața Unirii.
♦ Canalul magistral Siret - Bărăgan. Asigurarea surselor de apă pentru executarea unor sisteme de irigaţii ar crea posibilitatea irigării unor suprafeţe de 475 000 ha, din care circa 80% fără sisteme de pompare. Canalul ar trebui să aibă o lungime totală de 190 km, din care primul tronson (amplasat pe teritoriul judeţului Vrancea) va avea o lungime de 50 km, din care s-au început lucrări pe 11 km (5,7 km sunt deja funcţionali). Al doilea tronson, cu o lungime de 140 km, va traversa judeţele Buzău şi Ialomiţa, până la acumularea Dridu.
♦ Realizarea unei fabrici de mijloace de transport electrice. Construirea unei fabrici de autovehicule electrice în parteneriat public-privat în România ar face posibilă punerea în practică a acestor deziderate mult mai uşor şi cu costuri mult mai mici, prin dezvoltarea de noi metode de gândire, implicit de noi tehnologii pentru realizarea de vehicule cu propulsie alternativă, care în prezent încă se confruntă cu constrângeri tehnice (gamă limitată de autovehicule şi autobuze, costuri mari ale investiţiilor în construcţia acestora, ceea ce determină şi costul mare al acestora, lipsa infrastructurii publice de încărcare a acumulatorilor, performanţe uneori sub aşteptări ale mijloacelor de transport etc.). Suprafaţa necesară pentru acest obiectiv, respectiv pentru hale, depozite şi piste de încercare, este de minimum 10 ha. Se are în vedere localizarea acestui obiectiv într-o zonă mai puţin dezvoltată, dar în apropiere de Bucureşti, respectiv pe o rază de cel mult 100 km.
♦ Un nou complex turistic pentru schi în masivul Făgăraş. Existenţa infra-structurii necesare pentru practicarea sporturilor de iarnă pe ambii versanţi ai masivului Făgăraş, amplasarea în mijlocul țării, cât şi apropierea de numeroase destinaţii turistice și culturale precum cele din Sibiu, Curtea de Argeş, Cetatea Poenari, Transfăgărăşan fac această zonă foarte atractivă. Se are în vedere realizarea a 150 km pârtii de schi, cu instalaţiile aferente (telegondolă, telescaun, instalaţie cablu etc.) şi dezvoltarea unor staţiuni la cota 700 m, la baza pârtiilor de schi şi sanie, cu capacităţi de cazare de peste 50 000 de locuri, turiştii având posibilitatea să folosească mijloacele de transport personale în zona domeniului de schi.
În luna mai a.c., Guvernul a aprobat primul pachet de investiții strategice care vor fi realizate prin parteneriat public-privat. Între acestea, se numără autostrăzile Ploiești - Comarnic - Brașov, Tîrgu Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni și București - Craiova - Lugoj.