Pod peste Dunare la Braila
Data: 1-15 martie 2004
In conformitate cu un comunicat de presa al Guvernului Romaniei, autoritatile romane si compania chineza China Road & Bridge Corp vor semna in luna iunie a acestui an un contract de executie pentru construirea unui pod rutier peste Dunare, in zona Braila - Macin, proiect cu o valoare de circa 300 de milioane USD.
Premierul Adrian Nastase s-a intalnit, cu prilejul vizitei pe care a facut-o la Beijing, cu presedintele companiei sus-amintite, Yhou Jichang, pentru a analiza modalitatile de realizare a proiectului.
Partea chineza a prezentat variantele de constructie, din care - in final - a fost selectata propunerea privind realizarea unui pod cu o deschidere de 980 de metri si cu viaducte de acces de 800 de metri pe ambele maluri.
Varianta podului suspendat a fost preferata deoarece permite amplasarea celor doi piloni principali, cu o inaltime de 147 de metri, in zona uscata a malurilor. Podul va avea cate doua benzi de circulatie pe fiecare sens si o cale pietonala multifunctionala.
Semnarea contractului de executie va avea loc in luna iunie, dupa ce in prealabil vor fi evaluate pretul final al proiectului, necesarul de materiale, precum si firmele romanesti care ar putea participa la constructia podului.
Lucrarile ar putea sa inceapa in ultimul trimestru al acestui an si sa fie derulate pe o perioada de trei ani. Guvernul precizeaza ca executia podului va fi prima realizare de acest gen a constructorilor chinezi in Europa.
Banca Comerciala Romana va asigura prefinantarea lucrarilor care vor fi executate de firme locale. Finantarea proiectului, cu o valoare de circa 300 de milioane USD, va fi asigurata de partea chineza, fara garantii guvernamentale din partea statului roman, pe baza modelului BOT (build, operate, transfer - construieste, operare, transfer), folosit pentru lucrari de mare anvergura.
Eximbank China, China Development Bank si Sinousure vor finanta proiectul in conditiile unei linii de risc substantial imbunatatite pentru Romania, se mai arata in comunicat. Guvernul Romaniei va analiza in una din sedintele sale masurile necesare pentru derularea proiectului, urmand sa desemneze un coordonator pentru aceasta.
Compania China Road & Bridge Corp este cel mai mare constructor de drumuri si poduri din China, avand filiale in 26 de tari si o cifra de afaceri anuala de 2,8 miliarde de USD.
Personal vreau sa-mi exprim surprinderea pentru aceasta solutie, din mai multe puncte de vedere tehnico-economice pe care am sa le prezint pe scurt in cele ce urmeaza.
Mai intai, problema unui pod peste Dunare s-a pus la Galati, pentru asigurarea unui transport mai scurt, pe calea ferata, a minereului de fier si a altor materii prime de care trebuiau usurate vapoarele ce nu puteau trece Bara Sulina, ca sa patrunda pe Dunare pana la Galati cu materialele necesare Combinatului Siderurgic Galati. Ideea a cazut din motive politice, in favoarea construirii Canalului Dunare-Marea Neagra, pe care acele materiale sa fie aduse cu barjele pana la Galati.
Apoi considerente economice au condus la propunerea unui pod care sa lege Braila de Insula Mare a Brailei si de acolo mai departe, peste Bratul Macin al Dunarii. Deasupra intereselor economice locale a aparut si varianta podului suspendat. Proiectul a fost returnat spre refacere ca sa cuprinda si cale ferata. Acum ne aflam in fata unui proiect care nu are in vedere nici principalul beneficiar de materiale transportate, care se afla in Galati, nici interesul legarii Insulei Mari a Brailei cu un pod de malul brailean si dobrogean, nici cale ferata care sa lege Dobrogea de aceasta zona a tarii, pentru a favoriza dezvoltarea ei economica si industriala. Dixit!