Angajarea persoanelor cu studii superioare fara experienta Doar patru din zece angajatori sunt multumiti de calitatea candidatilor
Data: 1-15 mai 2016 2016
Şapte din zece angajatori afirmă că le-a fost greu sau foarte greu să găsească angajatul potrivit pentru o poziţie entry level (persoane fără experienţă) care necesită studii superioare. Pe măsură ce firmele sunt mai mari scade nivelul de dificultate în găsirea angajatului potrivit. Cu toate acestea, chiar şi în cazul firmelor cu peste 500 de angajaţi jumătate dintre reprezentanţii acestora consideră greu sau foarte greu să recrutezi persoane cu studii superioare pentru poziţii entry level. Acestea sunt unele dintre principalele concluzii ale unui studiu realizat de Millward Brown împreună cu Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) şi Ejobs. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 439 de reprezentanţi ai companiilor implicaţi în procesul de recrutare şi selecţie a angajaţilor. Analiza mai relevă că doar patru din zece reprezentanţi ai companiilor se declară mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de calitatea candidaţilor cu studii superioare. Candidaţii proveniţi de la facultăţile de matematică, informatică şi ştiinţe naturale sunt cel mai bine evaluaţi (57% dintre angajatori sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi) în timp ce absolvenţii de ştiinţe economice sunt cel mai slab evaluaţi (36% dintre angajatori sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi). În cadrul studiului, candidaţii au fost evaluaţi cel mai bine la abilitatea de utilizare a calculatorului, valorile personale şi dorinţa de dezvoltare, şi cel mai slab la capacitatea de decizie, aplicabilitatea cunoştinţelor teoretice în practică şi iniţiativă.
„România este astăzi pe locul 53 (din 144 economii analizate) în clasamentul competitivităţii economice întocmit anual de Forumul Economic Mondial (WEF). Un lucru foarte important de reţinut este faptul că patru dintre cei 12 factori de referinţă pentru acest studiu au legătură cu educaţia. Deşi educaţia este un factor cheie pentru dezvoltarea oricărei ţări, astăzi avem 42% dintre copiii de 15 ani în situaţia de a fi analfabeţi funcţionali (adică au urmat o formă de educaţie, pot reproduce un text, dar nu înţeleg conţinutul de idei - n.r.), iar în 2012, conform testelor PISA, România s-a clasat pe locul 45 din 65 de ţări", precizează reprezentanţii CDR. Aceştia au formulat o serie de propuneri pentru adaptarea învăţământului local la nevoile lumii moderne, inclusiv dezvoltarea segmentului STEM (Ştiinţe, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) cu accent pe aplicabilitate, competitivitate, inovaţie şi pasiune, dezvoltarea creativităţii prin punerea accentului pe latura artistică şi emoţională a elevilor, un învăţământ tehnic şi profesional de calitate (cu accent pe parteneriate reale cu companiile şi formarea elevilor în meserii căutate pe piaţa muncii).