Blitz
Data: 16-30 iunie 2021
● Falsurile de bancnote româneşti expertizate la BNR au totalizat 3959 bucăţi, în 2020. Falsurile de bancnote româneşti expertizate la Banca Naţională a României (BNR) au totalizat anul trecut 3959 de bucăţi, în creştere cu 12,9% faţă de 2019, potrivit raportului anual al băncii centrale. Din numărul total de bancnote false, 661 au fost capturate de poliţie în cursul unor acţiuni specifice, înainte de a fi puse în circulaţie, iar 3298 falsuri au fost depistate în circulaţie (cu 3,4% mai puţine decât în anul 2019). Bancnota cu cel mai mare număr de falsuri înregistrate a fost cea de 100 lei, cu 3154 bucăţi, urmată de bancnota de 50 lei (cu 388 falsuri) şi bancnota de 10 lei (cu 247 falsuri). Numărul de falsuri la 1 milion de bancnote autentice în circulaţie a fost de 2,3 bucăţi, faţă de 2,1 bucăţi în anul 2019.
● Cel mai curat aer din Europa se respiră în două oraşe din Suedia şi Finlanda. Oraşele Umeå din Suedia şi Tampere din Finlanda au cel mai curat aer din Europa, potrivit unui clasament recent al agenţiei de mediu a Uniunii Europene (EEA). Particulele fine, poluantul cu cel mai mare impact asupra sănătăţii în ceea ce priveşte moartea prematură şi îmbolnăvirile au fost, de asemenea, scăzute în aerul din Funchal (Madeira), Tallinn (capitala Estoniei) şi oraşul norvegian Bergen. Clasamentul a acoperit ultimii doi ani şi s-a bazat pe o evaluare a datelor din 323 de oraşe din 26 de ţări ale UE, precum şi din Islanda, Norvegia şi Elveţia, publicată de EEA. Dintre acestea, 127 de oraşe s-au dovedit a avea o bună calitate a aerului, în timp ce 123 au avut o poluare moderată şi 73 au fost clasificate ca având o calitate slabă sau foarte slabă. Majoritatea oraşelor situate în partea inferioară a clasamentului se află în Polonia şi în nordul Italiei. Bucureştiul ocupă locul 263 din cele 323 de oraşe europene analizate în ceea ce priveşte calitatea aerului.
● Amazon şi Apple, cele mai valoroase branduri din lume. Amazon şi Apple sunt, în 2021, cele mai valoroase branduri din lume, conform clasamentului realizat de firma de consultanţă Kantar. Amazon, companie înfiinţată în 1994 de Jeff Bezos, rămâne cel mai valoros brand global, cu o valoare estimată la 684 miliarde dolari, fiind urmată de Apple, înfiinţată în 1976, cu 612 miliarde dolari, şi Google, cu 458 miliarde dolari, arată datele Kantar. Pe locul patru se află Microsoft, pe cinci - gigantul chinez de social media Tencent, pe şase - Facebook, iar pe locul şapte este Alibaba, echivalentul chinez al Amazon. Top 10 este completat de Visa, McDonald s şi Mastercard. Principalele branduri din Europa sunt grupul francez Louis Vuitton (locul 21) şi firma germană de software SAP (locul 26). 14 dintre principalele 100 de branduri sunt din China. Dominante sunt brandurile din SUA, 74 dintre principalele 100 de branduri fiind din această ţară. Conform analizei, valoarea totală a principalelor 100 de branduri globale este de 7100 miliarde de dolari.